SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jeps

Trådstartare
Min älskade Subaru Legacy håller på att kasta in handduken så jag måste börja fundera på en ny bil. Jag vill ha fyrhjulsdrift, plats för hundbur och bilen ska kunna dra mitt släp som är typat till 1450 kg. Har en budget på ca 60000. Har hela tiden varit inne på en ny kombi, men har börjat fundera på en liten SUV. Vill självklart ha en driftssäker bil som drar lite soppa. Diesel går bort då jag kör för lite.
Har nu tittat lite på Toyota RAV4 och Honda CR-V. Vad säger bukes samlade expertis om dessa? Andra förslag?
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Hm, jag läste en tråd för inte så länge sedan där hondan hade fått en riktigt duktig recension. Mycket heltäckande om modellen i sig samt från olika årtal. Sök och se om du hittar? :)
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Har haft en CR-V, och var helnöjd med den. Enda nackdelen var att den inte fick dra mer än 1600kg, och med ett släp med tjänstevikt på 900kg, och en häst på 180cm+ så kunde jag inte köra mitt släp lagligt... (hade en bensinare, dieseln fick dra 2000kg)

Bränslesnål som attan, låg på ca 0,62 vid landsväg, och strax under 0,7 vid blandad körning. :) (dock var min en -08:a, och de ligger ca 100' över din budget...)
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Hondan har hon jag står hos. Den är heltrevlig :)
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag har en RAV4, en väldigt trevlig "mellanbil" som funkar som pendlarbil och att dra med. (Sambon säger Land Cruiser eller nåt annat STORT, men det är liksom för mycket att bängla runt med till vardags... :p)

En nackdel, om man kör mycket eller ofta har mycket utrustning med är att bakluckan inte går att öppna så mycket med släpet kopplat. Det GÅR att dra ut en sadel, men risken att luckan får en törn är stor.
Släp med sadelkammare står på önskelistan om jag köper eget. ;)

Den har även ganska litet bagageutrymme, så du får nog kolla upp vad du kan ha för hundbur där bak. Har du en mindre hund är det nog inga problem.:)

Vad har du för körkort?
Tror att våran drar strax under eller strax över 1400 kg på B-kort. Kan vara 1430?
Vår (manuell bensin) drar 2000 som mest iaf, det räcker ganska långt. Se upp med automater och andra varianter, de kan ha mycket lägre maxvikt!
 
Senast ändrad:
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Har bara B-kort, men har släp med sadelkammare. :) Hundarna är två borderterriers så de tar inte så mycket plats.
Satt och tittade runt och en ny kandidat kom upp. Suzuki Grand vitara. Den jag såg får dra 1470 på B-kort och 1800 på E-kort. Spontant känns det som om den skulle vara bättre att dra med, men är lite skeptisk till Suzukis kvalité i jämförelse med Toyota. Nån som har koll på den? Den har samma typ av bakdörr som de andra.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag har en CR-V och är helnöjd. Inget att klaga på. Den drar dock bara 1510 kg. Har ett släp på 1500 där jag får lasta 780.
Drar ca 0,8 liter, ibland mindre, utan släp. Givetvis mer på vintern med dubbdäck och allt.
Man får plast med relativt mycket grejer i bagaget och fäller man baksätena får man in massor.
Fördelen med denna är att man kan öppna bakrutan/glaset för sig. På RAV är hela luckan åt sidan vilket kan göra det lite svårt att få i och ur grejer när man har släpet påkopplat.
 
Senast ändrad:
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag är fullkomligt övertygad om att bra dragbil och soppasnål inte finns. Det är antingen eller. Man kan säkert hitta en ok dragbil, som drar ok med soppa, men ska man ha en som drar bra, då ska man ha en bil med mycket kraft. Och för mkt kraft, behövs mkt bränsle.

Jag har dragit lite med sambons bil, V70 AWD 2.5l turbo. Fungerar helt ok och får dra femtonhundra någonting på B. Nu var ju inte det en liten SUV visserligen, men spontant tänker jag på Land Rover Freelander och Suzuki Vitara. Får dra runt 1500kg båda två. Freelandern är det dock diesel eller V6'a som gäller om man köper en äldre och inte vill att den ska bo på verkstaden.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag räknar med att hamna ungefär på samma förbrukning som jag har på Subban. Runt litern räknar jag med att hamna oavsett. Självklart vill jag hamna så lågt som möjligt, men inser också att ekvationen inte låg bränsleförbrukning och bra dragbil inte går ihop. Tyvärr så kör jag alldeles för lite för att det ska löna sig med en diesel.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Körde en Grand Vitara när jag tog mitt BE-kort, och skulle aldrig skaffa en sådan bil själv. Burkig, plastig och bullrig, inte alls i min smak
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Tack det är just sånt jag vill veta. Måste ju självklart provköra innan köp, men är skönt med lite input.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag som haft en Grand Vitara tycker man får mycket bil för pengarna. Tvärtom blev jag väldigt besviken när jag provkörde en Rav4, trodde att den skulle vara mycket, mycket tystare.

Vitaran har riktig fyrhjulsdrift med hög- och lågväxel, förvisso inte massa lullull, men det har inte CRVn och Rav4 heller. Provkör och se.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Och jag rekommenderar INTE Honda CRV…. Jag hade precis som du en Subaru Legacy och när den började bli för gammal bytte jag till en CRV och det var väldigt mycket jag störde mig på, så jag hade den bara i tre veckor, sedan åkte jag tillbaka till bilhandlaren och bytte till en Subaru Forester.

Det jag upplevde som jobbigt med CRV:n var:

1. Bakluckan. Öppnas åt sidan och har ett tungt extradäck hängandes på, vilket gjorde att om man stod på lite ojämn mark med bilens högersida högre, så åkte bakluckan igen hela tiden. Försök att lyfta upp en 25-kg betforsäck ifrån marken med en hand medan du samtidigt ska stå och hålla upp en tung baklucka med den andra handen…
Bakluckan går inte att öppna mer än ett par cm när släpet hänger på vilket gör det omöjligt att få ut utrustningen… Ja, det går att öppna bara fönstret och få ut grejorna den vägen, med det blir ju en ganska hög kant att lyfta över och fortfarande ingen jättestor öppning.

2. Inte konstant 4-hjulsdrift och man kan inte välja själv när det ska vara. Det innebär att framhjulen MÅSTE slira innan 4-hjulsdriften går igång. Vi hade en brant backe på grusvägen ut från stallet, om man hade släp med häst i så slirade bilen där VARJE gång, fruktansvärt irriterande! Det blev ju dessutom ett litet ryck när 4-hjulsdriften drog igång och bilen plötsligt fick fäste = obehagligt för hästen. Med Legacyn och Forestern lade jag ju bara i lågväxeln och sedan kunde man utan problem smyga igång uppför backen ut på vägen utan att slira det minsta (och dessutom utan att slira på lamellerna).

Ett annat problem med denna typ av 4-hjulsdrift är vattenplaning: Bilen driver ju endast med framhjulen i vanliga fall. Framhjulen kommer ner i en stor vattenpöl, tappar fästet, än så länge driver ju inte bakhjulen vilket gör att man får vattenplaning och bilen börjar driva lite åt sidan. Systemet upptäcker att framhjulen tappat fästet och börjar driva bak. Då minskar ju drivningen på framhjulen, som vid det här laget har kommit upp på andra sidan och börjar få fäste igen, men eftersom kraften nu är reducerad så har den inte så mycket ”ork” att dra upp bilen. Medan bakhjulen som börjat driva nu befinner sig mitt i vattenpölen och alltså inte får fäste alls!

3. Ingen lågväxel. Jag var mycket nöjd med lågväxeln under tiden jag hade Legacyn, men jag hade inte riktigt upptäckt HUR bra den var förrän jag satt i en bil utan… Nu har jag def bestämt mig för att aldrig köpa en bil utan lågväxel. Det är helt suveränt vid precisionskörning, bilköer och förstås djup lera, djup snö och när man kör med släp, man kan rulla igång så himla mjukt och försiktigt!

I övrigt tyckte jag att Hondan kändes lite ”låg-kvalité”, lite plastiga reglage, lite för mycket vägljud osv. Vid det här laget har jag hunnit byta bil igen och har nu återigen en Legacy och den är såååå underbar! Har svårt att tro att det blir något annat märke i fortsättningen. (Blev tom besviken när jag provkörde en Jaguar för ett par år sedan!)
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag är fullkomligt övertygad om att bra dragbil och soppasnål inte finns. Det är antingen eller. Man kan säkert hitta en ok dragbil, som drar ok med soppa, men ska man ha en som drar bra, då ska man ha en bil med mycket kraft. Och för mkt kraft, behövs mkt bränsle.

Jag har dragit lite med sambons bil, V70 AWD 2.5l turbo. Fungerar helt ok och får dra femtonhundra någonting på B. Nu var ju inte det en liten SUV visserligen, men spontant tänker jag på Land Rover Freelander och Suzuki Vitara. Får dra runt 1500kg båda två. Freelandern är det dock diesel eller V6'a som gäller om man köper en äldre och inte vill att den ska bo på verkstaden.

Fast det är ju inte bara motorn som är ett problemområde för freelandern, det är många som råkat ut för bl.a. kraschade växellådor också, och en del annat som jag inte minns just nu.

/Camilla
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

... sedan kan man inte komma från att det är den absolut mest överprisade bilen i förhållande till den burkiga, plastiga standarden och de fullständigt motbjudande köregenskaperna som erbjuds.

Jag älskar LR annars, men Freelandern borde de verkligen utrota. Något av det dyraste skit som massproducerats.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Jag har en RAV4 -01 (VVTi 2.0) och det är en jättebra bil. Jag är inte nöjd med dragvikten (max 1500 kg), men det spelar ju ingen större roll när du ändå bara har B-kort. :) Det är bra kvalitet och den har bra ork med släp (även med stooort överlass på kroken och moddigt/slirigt vinterväglag). Jag har också kört släp med sadelkammare, så bakluckan har inte varit några problem för min del, men ska du ha in hunden i skuffen med släpet påkopplat, så blir det ju lite bökigt... Den dricker ca 0,85 på landsväg, 1 liter vid blandad körning och 1,3 med fullastat släp. Så om du vill ha en liten och inte alltför dyr SUV, så kan jag verkligen rekommendera denna bil. Nyare Suzuki är också bra bilar, Vitaran är inget dåligt köp den heller.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Lägger ett gott ord för suzukin. När jag bodde på Island hade ta mej tusan ALLA minst en suzuki. Det var de enda bilarna som höll för att köra offroad på heden, hästsparkar och himla mycket körning både med och utan hästar på släp. Har en vän som drar mycket med sin grand vitara utan problem, har gjort i flera år. En släkting var minst lika nöjd med sin, dock småbil.
 
Sv: SUV vs kombi - ännu en dragbilstråd

Mycket av det du skriver har jag absolut inte upplevt ;) Det kanske var något fel på din fyrhjulsdrift då den tog i så sent och ryckigt, min (generation 3) märker jag inte när den sätter in och det blir INGA ryck, ingen vattenplaning (?) eller andra problem.
Har extremt kassa vägar hemma och det har inte varit några problem över huvud taget varesig vid extrema vintervägar eller som nu, syndafloden.
Upplever även att ettan funkar gott och väl i djup lera MED släp. Givet att det inte är samma som lågväxel då CR-V är en ganska liten bil som inte har alla faciliteter som en av de dyrare bilarna som är gjorda för tuffare användning.

Har kört några kilometer med överlast när det var nödsituation för att få hem släp+ardennerhäst då ordinarie bil körde fast,
kopplade, startade i backe med 2 dm blötsnö med is under och tuffade på uppför en rejäl backe (med lika mycket snömodd och is) med ett 2-tons boggiesläp som dessutom var utan dubbdäck. Ingick 2 90-graders kurvor i uppförslut. Ja, det gick hur bra som helst. Inga tendenser till att slira någonstans och det kändes tryggt :)

Och min baklucka går att öppna fullt tillräckligt för att få ut stor westernsadel med mera, beror ju mycket på hur stödhjulet sitter på släpet.

Låter som att du fått tag i ett riktigt måndagsex.

Dock kan jag hålla med om burkigheten, det är ingen bil man finåker långt i på motorväg då den bullrar för mycket. Gäller något äldre variant då. Går inte att jämföra med LR eller Volvo i vägkomfort. Sedan med facit i hand hade jag gärna haft mer vikt än 1500 kg med tanke på de kommande utökat B-kort.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: Windy
·
Äldre Jag har börjat spåna lite på nästa bil. I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L...
2
Svar
26
· Visningar
3 320
Utrustning Jag funderar lite på att skaffa en ny bil. Det behöver vara en kombi för att få plats med hundbur och barnvagn vilket begränsar utbudet...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 004
Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: Chima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp