Sura hästar?

Sv: Sura hästar?

Hästar kan också må dåligt. Kanske trivs dem inte i stallet? För varmt för kallt? Ont någonstanns, det är ju inte bara besvärligt för människorna i omgivingen utan tänk dig i hästens situation. Må dåligt, vara sur. Det skulle inte vara så kul att leva om man inte mår bra.
Det kanske är någon häst i omgiven som "retas"
 
Sv: Sura hästar?

Jag har ett fux (;)) sto hemma som 90% av tiden med människor runt omkring är/ser sur ut. Hennes bästa kompis(ett annat sto) älskar hon och har jämt öronen framåt i hennes sällskap men när hon ska borstas hugger hon i luften eftersom hon är kittlig. Tar ibland ut massör till mina hästar och att ens tänka tanken på att låta massören massera henne är inte ens att tänka på :D
Helt underbar att rida,dock väldigt känslig och lyhörd. Ibland så vill hon dock gosa,klia sig emot en, annars är det en riktig surtant men åh vad jag gillar henne :love:
 
Sv: Sura hästar?

Har inte läst igenom alla svar men så här är det iallafall med min ena häst:
Nu börjar jag kunna stå utanför boxen och prata med henne eller stå utanför och prata med nån människa och tom ibland! klappa henne genom galleröppningen sällan det går men som sagt ibland, förut har hon blivit förbannad och haft öronen slickade bakåt och gått till anfall mot en (med boxgallret imellan).
Så därför har man fått säga till andra människor att dom ej får stå utanför hennes box sen tyvärr så finns det många med attityden: äsch hon får allt tåla det jäk*a dumma häst:mad:
När hon blir sån mot mej när jag står utanför boxen så går jag alltid in och klappar henne och pratar lugnt med henne:)

Anledningen till varför hon är sån här det är att för många år sen (Vintern 94) (hästar glömmer aldrig stämmer!:smirk: ) så kom det in vad vi antar ett ungdomsgäng:confused: i stallet antagligen fulla (hon avskyr spritdoftande människor sen dess) och var elaka natar vi eftersom min häst som då var 4½, jättesnäll och aldrig nånsin sparkat mot någon, hon hade sparkat mot stallgången och där man öppnade boxdörren och en av sparkarna gjorde att hon fastnade i gallret och blev liggandes på rygg och när hon hittades så var det i sista minuten så det är anledningen till hennes agressiva beteende mot människor utanför hennes box tom fortfarande idag så den händelsen sitter djupt i henne:cry:

Sen kan även damen vara vääldigt arg särskilt nu på vintern när man tar på henne, borstar eller bara allmänt när man är inne i boxen, anledningen? Jo hon fick för många år sen borrelia och erlichia som hon nog aldrig kommer att bli helt bra ifrån och en av sakerna hon nog alltid får dras med det är att hon får ont i kroppen och blir stel när det är kallt därav humöret vid kallare årstider.

Sen kan hon även vara allmänt grinig ibland utan till synes anledning,:angel: brukar kalla henne för pmskärring ibland:love::D
 
Sv: Sura hästar?

Det är skillnad på att inte vara sur och att vara jätte gosig.
 
Sv: Sura hästar?

ja,du ,det finns hästägare som vet varför deras häst är sur.som flera skrivit ,så finns det alltid nån orsak till surheten.det finns som sagt hästar med gammla trauman bakom sig,mag ont,irriterande människor som hyter åt dom,för dom är sååå sura.dom lägger bak öronen och ev:nafsar,men det blir inget mer,det betyder ju inte att man har rätt att tex:slå till en häst i ansiktet,vilket ,händer i vissa stall tyvärr.
hästar med tråkigt liv,får andra betende störningar,som vävning,krubb bitning m,m,m sen är det väl tur att ni som inte har sura hästar slipper dom. det ju vi häst ägare till dom som tar det,alltså= inga problem egentligen för andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp