Sv: Sura hästar?
Har inte läst igenom alla svar men så här är det iallafall med min ena häst:
Nu börjar jag kunna stå utanför boxen och prata med henne eller stå utanför och prata med nån människa och tom ibland! klappa henne genom galleröppningen sällan det går men som sagt ibland, förut har hon blivit förbannad och haft öronen slickade bakåt och gått till anfall mot en (med boxgallret imellan).
Så därför har man fått säga till andra människor att dom ej får stå utanför hennes box sen tyvärr så finns det många med attityden: äsch hon får allt tåla det jäk*a dumma häst
När hon blir sån mot mej när jag står utanför boxen så går jag alltid in och klappar henne och pratar lugnt med henne
Anledningen till varför hon är sån här det är att för många år sen (Vintern 94) (hästar glömmer aldrig stämmer!:smirk: ) så kom det in vad vi antar ett ungdomsgäng
i stallet antagligen fulla (hon avskyr spritdoftande människor sen dess) och var elaka natar vi eftersom min häst som då var 4½, jättesnäll och aldrig nånsin sparkat mot någon, hon hade sparkat mot stallgången och där man öppnade boxdörren och en av sparkarna gjorde att hon fastnade i gallret och blev liggandes på rygg och när hon hittades så var det i sista minuten så det är anledningen till hennes agressiva beteende mot människor utanför hennes box tom fortfarande idag så den händelsen sitter djupt i henne
Sen kan även damen vara vääldigt arg särskilt nu på vintern när man tar på henne, borstar eller bara allmänt när man är inne i boxen, anledningen? Jo hon fick för många år sen borrelia och erlichia som hon nog aldrig kommer att bli helt bra ifrån och en av sakerna hon nog alltid får dras med det är att hon får ont i kroppen och blir stel när det är kallt därav humöret vid kallare årstider.
Sen kan hon även vara allmänt grinig ibland utan till synes anledning,
brukar kalla henne för pmskärring ibland