Sura gubbar :(

Sv: Sura gubbar :(

*kl*

Jag har ju också en sur gubbe som stänger av sin väg med bom men det går att rida runt bommen och nu försöker han hindra mig med att lägga dit två grenar :confused:

Tänkte rida på vägen idag då det var stenhårt och fruset och såg när jag skulle svänga in på vägen att hans fyrhjulsdrivna jeep hade gjort jättestora spår på både vägen och vid sidan av vägen... Så jag fattar verkligen inte varför han gnäller på mig när det inte ens går att se några hästahovar på vägen när jag ridit där?

Har tappat sugen att rida på vägen trots att den är perfekt att skritta på.

Jag tänker rida mitt på asfaltsvägen nästa gång han kommer och jag tänker inte flytta på mig för jag kan ju föstöra väggrenen. Och vägen är lååååång så han kommer att få krypköra bakom min traktor till häst :devil:
Till mitt försvar.... han bad om det :devil:

usch .. jag blir "surkärring" när jag läser vad du skriver! jag känner igen detta. Jag tycker du ska verkligen kolla med markägaren till vägen, förmodligen är det så att "surgubben" bara har servitut att köra till och från sitt hus, alltså han är inte riktig markägare. Skrämmer "surgubben" dig och din häst så ringer du till polisen och talar om precis vad som sker. Jag tror tom att du kan åberopa allemansrätten.
Själv har jag råkat ut för just en surgubbe som påtalade att man ej fick rida på "hans väg".. vilket jag tog reda på och han hade endast servitut. Enligt den riktiga markägaren var det helt okej att rida längs med vägen. Ringde även till polis och berättade att han vid flera tillfällen försökt skrämma våra hästar, polisen tog det på allvar och sa att jag skulle vid nästa tillfälle tala om för "surgubben" att jag tagit kontakt med polis och att jag hade rätten på min sida... vilket jag gjorde och därefter slutade han att skrämma hästarna. Lycka till!:)

*kl*

Jag har ju också en sur gubbe som stänger av sin väg med bom men det går att rida runt bommen och nu försöker han hindra mig med att lägga dit två grenar :confused:

Tänkte rida på vägen idag då det var stenhårt och fruset och såg när jag skulle svänga in på vägen att hans fyrhjulsdrivna jeep hade gjort jättestora spår på både vägen och vid sidan av vägen... Så jag fattar verkligen inte varför han gnäller på mig när det inte ens går att se några hästahovar på vägen när jag ridit där?

Har tappat sugen att rida på vägen trots att den är perfekt att skritta på.

Jag tänker rida mitt på asfaltsvägen nästa gång han kommer och jag tänker inte flytta på mig för jag kan ju föstöra väggrenen. Och vägen är lååååång så han kommer att få krypköra bakom min traktor till häst :devil:

Suck. Har jag en väg som jag betalar allt underhåll på så räknar jag med att det kan bli spår efter våra egna fordon. Det är liksom därför jag har gjort vägen. Att då andra ser vägen som sin är inte så roligt speciellt inte om de inte är med och betalar vad den kostar att underhålla. :eek:
(Sen finns det vägar med bidrag men här omkring är det ofta bara en bit av vägen, tex upp till en granngård dvs den längsta delen är privat och den får vi stå själva för.)

Att resonera som du att rida mitt på vägen för att hindra andra är inte bara barnsligt utan även lagbrott. Detta finns en dom i vår tingsrätt då en ryttare gjorde precis som du som hämnd mot villaägare som ville förbjuda ridning inom "villaområdet". Tjejen fick dagsböter minns dock inte vad brottsrubriceringen var.. :o

Läste en mkt intressant artikel nyligen ang ridning längs med vägar. Där tog man upp problematiken med sönderridna vägkanter och de små stigarna som lätt blir när man ofta rider längs med vägar, vilket ger känsliga vägkanter som lätt körs och fryser sönder - kanten knäcks och sedan har man en vägkant som knäcks mer och mer in mot mitten (tex vid oljegrus eller asfalt). Tyvärr har jag varken artikelns eller tidningens namn, men jag ska kolla när jag kommer till jobbet i morgon. Kontentan var att ryttare och väghållare skulle försöka komma överens och jobba tillsammans för att få en vettig lösning - istället för att vara i oense och gräla.. Återkommer m namn o tidning om någon skulle vara intresserad.
:

Hittade tidningen... REV Bulletinen (Riksförbundet Enskilda Vägars medlemstidning..... inget var man har precis :o.. men det var nr 2 2007 och den kanske går att få fatt i om man mailar kansliet:
kansliet@revriks.se

Artikeln hette "Ridning - en del av allemansrätten".

Intressant läsning!

Suck på dig själv... väldigt moget..

Varför gnäller han på mig som inte gör några spår alls när hans traktorer och jeepar gör djupa spår?

Att jag inte är med att betalar på vägen spelar ingen roll eftersom vi bor i sverige och i sverige har man allemansrätt vilket innebär att man inte får stänga av områden hur som helst, han vill f.ö. att ingen ska beträda hans marker.. oavsett hur de kommer dit. Han skulle bara veta att jag plockade 15 liter trattisar där i år...
Jag har rätt enl allemansrätten att rida där eftersom jag inte förstör vägen på något sätt.

Och jag tror inte jag kan bli dömd för att jag rider mitt på den allmäna vägen (inte hans väg) eftersom det inte ens går att köra om på den. Han kan inte tvinga mig att rida i diket. Hästar räknas som fordon så han får visa samma hänsyn till mig som om jag körde bil.

Om ni rider på vägen ofta måste man fråga om lov. Händer det någon enstaka gång behöver man inte be om lov. Man kolla hos kommunen om de har bidrag för vägen då är det svårt att neka ridning. Länstyrelsen har uppgifter om det finns vägförening. Då brukar det ofta finnas bidrag till vägen. Alt om det är vägförening var med på något möte och presentera er. Att srkitta förbi hus och hoppa av och putta undan ev skit brukar göra folk glada.:rofl:

Om vägen hade haft statliga bidrag, hade det inte varit nödvändigt med en vägsamfällighet utan underhållet hade då skötts av kommunen.

Nej men inte då.
Vår väg har bidrag och vi har förening.
Bidragen räcker bara till en del av underhållet.
Resten, ungefär 50%, får vi stå för själva.

Det finns massor med föreningsvägar med statliga bidrag som ändå inte sköts av kommunen.
Vi sköter vår själva.

Dock är det så för att ett bidrag ska kunna beviljas, måste aktuell vägsträcka ansluta till någon form av väg som är av natur större vägsträckning om du förstår vad jag menar. Det räcker inte att en väg ansluter till ett antal privata fastigheter för att ett sådant bidrag ska betalas ut....

Jodå det räcker visst.
Om det finns skolpliktiga barn som skall åka längs den vägen.

I know, vår väg är sådan.

Jo, vägar kan vara känsliga.

Inte i den bemärkelsen.
Känslig natur är sådant som inte går att laga.
Även om en väg är mjuk och får stora hovspår så går den att laga med litet grus och en vägsladd.

Om man rider ofta på en väg så att där uppstår slitage så kan man bli ersättningsskyldig för det slitaget.
Men inte förbjuden att rida där.

*kl*

Gammal tråd men..Vi bor som näst sista hus på en grusväg som är ca 1 km lång.
Vi har vägförening som får bidrag från kommunen för att underhålla vägen och vi behöver endast gå in med egna pengar när bidraget inte räcker till...Under de fyra år vi bott här har vi inte behövt betala något.

Jag sa till 2 tjejer första sommaren vi bodde här att de inte fick rida på vägen då den är privat, detta gjorde jag för de red förbi vårt och den sista grannens hus, ut på trädan bakom grannens hästhage och galopperade runt som idioter bara för att få se grannes sto springa runt som en galning i sin hage...

Efter det har jag sagt till en annan tjej också för hon visade ingen som helst hänsyn till oss som bodde här...te.x. gick hon mitt i vägen och släppte inte förbi oss som kom i bilar, tittatde bara surt på oss så en dag blev jag förbannad och sa åt henne att hon befann sig på privat väg...
Då började hon försvara sig om att det visste inte jag och det går ju en kalv lös där borta (bonnens som hade rymt) suckande berättade jag för henne att kalvens ägare bodde på vägen...och att kalven hade rätt att vara där men inte hon.

Eftersom vi skulle betala för vägens underhåll om det skulle behövas vill verken vi eller de övriga grannarna att det ska ridas en massa här och defenetivt inte otrevliga människor som ej visar hänsyn eller jagar upp våra egna hästar här nere.

*kl*

Det där är bara otroligt dumt, dels är det olagligt, sedan är det att utsätta både dig själv och hästen för en risk. Du tror inte att han blir ännu mer irriterad på er om du gör sådär?
Nej, det är inte tillåtet att medvetet hindra annan trafik. Hästen är ett långsamtgående fordon och ska därför hållas vid sidan av vägen.

Föregå med gott exempel och visa att du är mer mogen än gubben. Om han nu inte har en väldigt bra anledning att stänga av vägen för utomstående trafik

Senast ändrad:

Gammal tråd men..
Jag hade en incident med svamp-plockare som åkt över 2 tomter och sedan ställt sin bil i skogen bredvid vägen och sökte därför på trådar i ämnet.
Hittade den här.

Vi har vägförening som får bidrag från kommunen för att underhålla vägen och vi behöver endast gå in med egna pengar när bidraget inte räcker till....

Den del av vägen som ni har bidrag på får alla använda som om den vore allmän väg.
Så du får inte köra bort någon från den delen av vägen även om de stör er.
Det är priset för bidraget.

Jodå det räcker visst.
Om det finns skolpliktiga barn som skall åka längs den vägen.

I know, vår väg är sådan.

Förutsätter också hur fastigheterna är reggade som. Året runt boende eller fritidshus, vi har haft en sådan tvist i domstolen på landet. Vägföreningen vann i detta fall, och de ridande, som vill rida regelbundet får betala en slant till vägföreningen baserat per stall.

Fö kan jag nämna, vår fastighet är ett året runt boende. Ett av få, min far lyckades genomdriva det inna han gick bort. Men kommunen har frånsagt sig och kommer att fortsätta med det, just vad gäller skoltransport etc. Men det är en annan diskussion.

Förutsätter också hur fastigheterna är reggade som. Året runt boende eller fritidshus, ...
Ja det är en jätteskillnad.
Sedan så skall man visa vilka som bor där och varför de behöver vägen.

...... de ridande, som vill rida regelbundet får betala en slant till vägföreningen baserat per stall.

Ja det är så som det måste lösas.
Att man ersätter för nötningen.
Och det får man ju också igenom i rätten.
Medan förbud är mycket svårare att få igenom.

Den del av vägen som ni har bidrag på får alla använda som om den vore allmän väg.
Så du får inte köra bort någon från den delen av vägen även om de stör er.
Det är priset för bidraget.

Tur för oss då att de jag sagt åt håller sig härifrån ändå och att de antagligen inte hänger på buke och får dessa uppgifter!:D
Skulle de komma tillbaka ska jag då upplysa de om att de får gott betala en liten slant om de ska "störa" oss...så får vi se hur många gånger de vill rida här...

Jag vet inte vilken del av vägen vi får bidrag för...vi får nog bidrag för hela vägen och vi ska ju själv gå in med egna pengar om bidraget inte räcker.
Vägen leder inte heller ut någonstans utan är en återvändsgränd efter vår granne, där ligger sen en träda...den de 2 första red på för att jaga upp grannens sto...och den får de iallafall inte rida på!

Senast ändrad:

De kan ju kontakta Lantmäteriet t.ex. och få reda på om ni har bidrag.

Om de så vill sitta och rida fram och tillbaka på er väg med statsbidrag på så får de göra det.
Och det kan t.o.m. bli svårt att få ersättning då staten redan har betalat för den vägen för allmänhetens nyttjande.

Det skall nog till ett ordentligt stort slitage för att ni skall kunna få något.

Jag har själv hästar och vet att grannen inte vill ha den trafik av hästar det är på hennes mark så jag respekterar faktiskt det. Jag rider på vår egen mark men ser allt som oftast hur upptrampat det är då det rids ca 15 hästar dagligen i samma spår på denna grannes enskilda väg samt i vår skog. På hösten och våren då det är blött är det rena lervällingen på deras "ridstigar" på vägarna och inne i skogen. Skiter hästarna så låter man det ligga tydligen. Nu kommer grannen att sätta upp grind över vägen vilket kommer att innebära att alla dessa j-vla ryttare kommer rida rakt igenom vår gård och ut på vår åker. Ni ska inte inbilla er att de tar hänsyn att vi bor här och att det är vår privata väg. Här kommer det att bli grindar oxå för de ska f-n inte ridas några 15 hästar om dagen här, det räcker att de går med sina hundar som skiter här och att de inte plockar upp hundskiten efter sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 887
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 122
Senast: ancan
·
Övr. Hund * vet inte om denna ligger rätt! MIn mamma o dom har ett lantstället utanför sala. Där bor det en gammal tysk som har en hund som är...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Jalapaleno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama