Sura gubbar :(

Sv: Sura gubbar :(

Har varit med om liknande. det var en gubbe som skällde på mig för att jag var på "hans" väg (min mormors väg/mark).
Så jag sa till han att det var mormors mark och då blev han tyst må jag säga. han sa inte ett ord till :D

Vi råkar ofta ut för en surgubbe som säger att vi inte får rida på hans väg. Denna väg går alltså precis utanför hans hus, men vi rider inte på hans tomt. Vägen tror jag ägs av flera markägare och denna sura gubbe har nog cervitut på vägen. Jag tror att det är så att alla måste gå samman ock kontakta polisen för att kunna förbjuda oss. Och om de får medhåll av polisen så skall de iså fall sätta upp en bom för att kunna hindra oss. Någon som kan bringa klarhet i detta :(
Kram och trevlig helg ;)

Enligt allemansrätten har du rätt att rida där om den inte går över tomt, åkermark, vall, bete eller annan känslig mark. En väg lär ju inte vara känslig förmodar jag. Bommar är till för enskilda vägar man vill förbjuda motorfordon på.

Fast det är ju aldrig lätt när man får griniga personer som ställer till besvär. Rid någon annanstans om det är möjligt. Bästa sättet brukar dock vara att gå och fråga snällt. Jag tycker mig märka om man visar hänsyn och frågar så brukar man kunna hitta någon kompromiss.

Hjälper inte det så kan du skicka ett brev, med bifogad text angående allemansrätten och låta så vänlig som möjligt.

Hälsning Maja

Jo, vägar kan vara känsliga.

Visst kan gräsvägar/stigar vara känsliga. Men inte den typ av väg som man vanligen betecknar väg, som åtminstone är grusade, är inte känsliga för hästfötter. Snarare blir de bättre av många hovar som går över dem. Är med och arrangerar distansritter och där är vägägare ibland bekymrade bara för att inse att många hästhovar i trav och galopp river upp vägarna lite lagom, lite som vägsladden gör.

Hälsning Maja

Vi råkar ofta ut för en surgubbe som säger att vi inte får rida på hans väg. Denna väg går alltså precis utanför hans hus, men vi rider inte på hans tomt. Vägen tror jag ägs av flera markägare och denna sura gubbe har nog cervitut på vägen. Jag tror att det är så att alla måste gå samman ock kontakta polisen för att kunna förbjuda oss. Och om de får medhåll av polisen så skall de iså fall sätta upp en bom för att kunna hindra oss. Någon som kan bringa klarhet i detta :(
Kram och trevlig helg ;)

Vi har många "surgubbar o surtanter" på våra ridvägar... på en väg hade dom kastat ut rep o skrämt hästarna (inte mina) som då hade lett till att ryttarna anmäld dessa. De hade satt upp ridning förbjuding skylt förbi deras hus och ut till vägen. inte speciellt långt. De äger inte vägen och de andra markägarna har inga problem sålänge man rider i mitten, det är bara bra.
Nu får man lov o rida. och skylten är borttagen utmed vägen men inte närmast huset... det är hårdpackad grusväg.. man förstår sig inte på detta ibland, om endel bara är ute efter konflikter?

Visst kan gräsvägar/stigar vara känsliga. Men inte den typ av väg som man vanligen betecknar väg, som åtminstone är grusade, är inte känsliga för hästfötter. Snarare blir de bättre av många hovar som går över dem. Är med och arrangerar distansritter och där är vägägare ibland bekymrade bara för att inse att många hästhovar i trav och galopp river upp vägarna lite lagom, lite som vägsladden gör.

Hälsning Maja

Jo, grus/sandvägar kan vara känsliga för hästhovar.

Jag trodde att man alltid har rätt att rida på en väg, då en väg alltig är allmän. Om inte särskillt tillstånd upprättats och tydliga skyltar finns uppsatta(detta måste för prövas tror jag). (Allemansrätten) Tror det är länstyrelsen du ska prata med.
Lycka till

Har min inte bidrag på vägen så möter det inget hinder att den stängs av för utomstående. Ska man betala vägunderhållet själv så finns det ju föga intresse att andra "nöter" på vägen!

Kicki :)

Hälsning Maja

Jag skulle inte likställa en mängd hästhovar och en vägsladd. Sladdar man vägen så är det ju till stor del för att få igen ojämnheter i vägbanan.

Fast det är ju aldrig lätt när man får griniga personer som ställer till besvär. Rid någon annanstans om det är möjligt. Bästa sättet brukar dock vara att gå och fråga snällt. Jag tycker mig märka om man visar hänsyn och frågar så brukar man kunna hitta någon kompromiss.

Nu är det ju så här att dessa "griniga personer" bor här! Något som man som ridande ska ha i åtanke, samt hur många som kanske passerar förbi och att alla inte alltid visar den hänsyn de borde!

Att just fråga samt visa hänsyn är en trevlig gest som säkert uppskattas, något som fler borde tänke på! Se saker från mer än ett håll så brukar resultatet bli bättre.

Han har alltså inte satt upp någon skylt...det hotade han bara med :devil:
Hur som helst så har jag pratat med alla inblandade markägare som säger att han inget kan göra och att vi får rida där så mycket vi vill och det gjorde vi senast i dag :p

Nu är det så att vi har tidigare kommit mycket bra överens med dessa numera griniga människor. Det var inga problem alls, men så kom det andra ryttare och skällde på dem för att de inte hade koll på att deras hund sprang ut och skrämde dem när de red förbi. Tror att jag har skrivit detta tidigare, men i alla fall :D

Ja där har man ju en orsak till att de inte längre är så välvilligt inställda längre!

Hälsning Maja

Intressant tråd!

Vad jag har hört finns det 3 typer av vägar:

1. Allmän väg - de vägar som går utanför planlagt område (utanför samhällen o tätort) och där är det vägverket som har väghållaransvar, de är Europaväg -tex E6, Riksväg -nr 1-99, Länsväg -nr 100-499 och Övriga allmänna vägar -nr 500-999.

2. Kommunala vägar som är innom planlagt område (innom tätorter och samhällen) där kommunerna har väghållaransvaret.

3. Enskilda vägar (ej allmän väg) - har olika kategorier:
- vägar med statsbidrag, är öppna för allmän trafik
- övriga vägar till bebodda fastigheter
- övriga enskillda vägar, ofta skogsbilvägar och en stor del av de
enskilda vägarna
Väghållare är den som har ansvar för en enskilld väg och om det finns många fastighetsägare längs en väg brukar det vara en vägförening eller en vägsamfällighet som är väghållare. Om inte, är en eller några få väghållare.

I vår kommun får vägförreningarna bidarg av kommunen för driften av dem. De kan också söka extra bidrag för upprustning av vägarna (större mer jobb som behövs göras mer sällan tex omläggning av asfalt/oljegrus o.dyl. eller upprustning av grusväg) och kan då bli beviljade 70% av kostnaden. EN DEL samfälligheter tar ut en årskostnad från berörda fastighetsägare men inte alla som då klarar sig på kommunens bidrag. (Hmm, blev det en långtråkig lektion om vägar o väghållaransvar?...:angel:)

Vad det gäller allemänsrätt fattar jag det som att man har rätt att rida på privata vägar och mark och att man "tillfälligt" får vistas där, MEN kravet är att man visar hänsyn och är varsam mot natur, djurliv, markägare och andra människor. Dvs man får rida där men med förstånd så att det inte blir söndertrampat när det är blött osv .Man får heller inte rida på tomter, plantering, åkermark med gröda eller annan känslig mark som lätt skadas. Med andra ord - använd sunt förnuft.
Man kan gå in på Naturvårdsverkets hemsida, klicka på sök i vänsterspalten och skriva ridning så hittar man intressant fakta om allemansrätt och ridning.

Läste en mkt intressant artikel nyligen ang ridning längs med vägar. Där tog man upp problematiken med sönderridna vägkanter och de små stigarna som lätt blir när man ofta rider längs med vägar, vilket ger känsliga vägkanter som lätt körs och fryser sönder - kanten knäcks och sedan har man en vägkant som knäcks mer och mer in mot mitten (tex vid oljegrus eller asfalt). Tyvärr har jag varken artikelns eller tidningens namn, men jag ska kolla när jag kommer till jobbet i morgon. Kontentan var att ryttare och väghållare skulle försöka komma överens och jobba tillsammans för att få en vettig lösning - istället för att vara i oense och gräla.. Återkommer m namn o tidning om någon skulle vara intresserad.

Lååångt inlägg... sorry :crazy:

Ja men som markägare måste man försöka att inte dela ut kollektiva straff. Om en eller några ryttare misskött sig så kan man inte skälla på andra.

samtidigt inser man att där finns gränser för vad man behöver stå ut med.
Är både markägare och hästägare. Vissa sk ryttare har varken sunt förnuft eller vett i skallen. :devil:

Här har det varit en del disk sen det flyttade hit ett gäng m islänningar (nu spelar knappast rasen roll men det är ett gäng m båda små barn, tonåringar och vuxna som saknar vett). Ett tjugotal nya ryttare med nya åsikter om ridning gav en konflikt.
Ena grannen satte upp bommar som revs ner och förstördes. Han blev anmäld för att bommarna hindrade allemansrätten etc.
Då kom hans son på en genial idé. :crazy: De la sten på vägen. Stor stenkross som hästarna inte kan gå på. Går knappt att köra vanlig bil heller men detta är en väg som knappt används för trafik och egentligen var det en perfekt ridväg men då man red ner hans granplantering, red i bredd när han kom och skulle upp i skogen, byggde hinder av hans virke osv så blev han tokig. Han kunde inte heller prata med dom. Så då gjorde de så här. Han är nöjd och har lagen på sin sida.
(Och vi får rida genom hans gårdsplan istället så drabbas inte vi)

Till TS: Så försök och medla. Erbjud att hjälpa till med ngt etc.

PS! Förresten så testade några tonåringar att rida på fotbollsplanen. De blev ju knappt några märken :eek:

Hälsning Maja

Kan du få någon som betalar för en att hålla en grusväg i ordning att tro på detta?

Jag både betalar och håller iordning och rider men du har nog missat hur en vägsladd fungerar jmfrt med hästhovar. :D

Vi får köra bra oftare med vägsladden på de vägar vi rider på. :idea:

Ja men som markägare måste man försöka att inte dela ut kollektiva straff. Om en eller några ryttare misskött sig så kan man inte skälla på andra.

Det är sant, men det kan ju vara så att "bägaren rinner över". Har hänt mig åxå när det gäller skoteråkare! :D Folk körde som skållade troll runt överallt i skogen och skrämde hästarna, inte lätta att lägga vantarna på heller. En dag kom 2 st. halvsnabba skotrar körades och saktade ner bristfälligt men dock. Dessa hann jag blockera vägen för eftersom terrängen gjorde att det var svårframkomligt. Då vällde min uppdämda ilska över något okontrollerat, inte så bra tycker jag själv men gick inte att hejda. Så kontentan var ju att dessa fick ta min ilska både för att de inte tog tillräckligt hänsyn själva samt för all :devil:-la tokkörning under flera veckor av andra förare. Trist men sådant som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis som var medryttare på min mammas islandshäst mötte en sur gubbe med en schäfer som hotade med att bussa hunden på henne om hon inte genast gav sig iväg och red på ridvägen.
Problemet är egentligen att man ibland måste ta motionsspår för att komma till ridvägarna.
Det är idioterna på Huddinge Kommun som är skyldiga oss RIKTIGA ridvägar så mycket hus som de bygger nuförtiden!!:mad::eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 887
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 122
Senast: ancan
·
Övr. Hund * vet inte om denna ligger rätt! MIn mamma o dom har ett lantstället utanför sala. Där bor det en gammal tysk som har en hund som är...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Jalapaleno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama