Grannosämja, vem har rätt?#långt#

Sv: Grannosämja, vem har rätt?#långt#

tror du en lastbil och en träningsvagn(inte lika smala hjul som en sulky, typ tre ggr bredare) gör lika stor skada?:confused:

oj då skulle du komma och se vår skog som är totalt sönderkörd a skogsmaskiner, man kan inte ens gå där utan att snubbla och halka kull.
innan är den använd för träning, syntes inte.

innan stången finns det ingenstans att vända på 150 meter, så när vi körde där sist visste vi ju inte att den var stängd. som tur är har vi väluppfostrade hästar som snällt fick backa tills det gick.

vi har försökt tala med honom, men han vägrar, en riktig tjurgubbe är det. Åker man dit öppnar han inte, svarar inte i telefon (nummerpresentatör?) heller.

hade han bara sagt till oss att han inte ville att vi skulle köra där hade det inte varit nåra som helst problem. givetvis hade vi respekterat detta, men när han stänger av vägen är det ju fler som drabbas. Det är inte just för träningsdelen vi tar upp detta, även för andra.

men alla de som kör cross då? de spekar och sladdar, men de får vara där? och jag kan lova att de inte kör i 15 km/h....
vi har föreslagit att vi betalar mot att vi får köra över hans gårdsplan(givetvis skrittar vi över det, allt annat är respektlöst och faktiskt farligt), men ett par dagar senare kom lappen tillbaka sönderriven i brevlådan.

så kom inte och säg att vi är egoistiska och inte har försökt, för så är det inte!

Är det inte enklare att prata med ägarn? Kommunikation är A och O.

Är du säker på att den "gamla" allmänna vägen är allmän längre? Sånt kan ändras. Du beskriver ju själv den som en skogsväg.

det har varit den enda vägen, tills för kanske 15 år sen, då de anlade en ny.
visst ibland kommer det bilar, eller det gjorde,för nu går det inte dels för avstängningen plus att det inte går att köra med bil där sedan avverkningarna efter stormen.

vi har försökt hålla oss vän med honom, vi visste ju inte ens att det var ett problem tills stången kom upp.

men det med lappen hade du inte skrivit eller hur? hur skulle jag kunna veta det:angel: men om han nu har stängt av och det är okej så vad är problemet? ni får ringa och höra med dom som kan lagar vad ni har rätt till osv innan ni går vidare.. ha papper på det osv.. men om han har rätten på sin sida så kan ni inte göra något åt det.. om han har rätten på sin sida så får ju han göra som han vill eller hur? han kanske själc är intresserad av cross så han bryr sig inte så mkt om dom är där? det spelar igentligen inte någon roll vad som ger mest skada.. han vill väl ha dom lastbilarna på vägarna för det gynnar honom? det gynnar inte honom att ha er tränandes på vägarna precis:cool:

Är det inte enklare att prata med ägarn? Kommunikation är A och O.

Är du säker på att den "gamla" allmänna vägen är allmän längre? Sånt kan ändras. Du beskriver ju själv den som en skogsväg.

läste du ens mitt tidigare svar?

ja och vad är en skogsväg?
frågar du tio personer får du tio svar.
det kan vara allt från en stig till en riktig grusväg som råkar befinna sig i skogen.

men eftersom det han varit en bilväg är den ju inte så liten

men det med lappen hade du inte skrivit eller hur? hur skulle jag kunna veta det:angel: men om han nu har stängt av och det är okej så vad är problemet? ni får ringa och höra med dom som kan lagar vad ni har rätt till osv innan ni går vidare.. ha papper på det osv.. men om han har rätten på sin sida så kan ni inte göra något åt det.. om han har rätten på sin sida så får ju han göra som han vill eller hur? han kanske själc är intresserad av cross så han bryr sig inte så mkt om dom är där? det spelar igentligen inte någon roll vad som ger mest skada.. han vill väl ha dom lastbilarna på vägarna för det gynnar honom? det gynnar inte honom att ha er tränandes på vägarna precis:cool:

det var just det jag försökte här på buke, få lite svar från de som kanske visste.

stänga av en vandringsled kanjag inte tänka mig att han får göra. dels för allemansrätten.

Jag skrev det under tiden som du skrev ditt såg jag såg inte svaret. Det smidigaste är väl att du tar tag i och ringer din kommun för att se vad som gäller just för den vägen. Driver ni näringsverksamhet med era travhästar?

nja altså jag vet inte..jag är ingen hejare på sånt där.. pappa har företag eftersom han är lantbrukare, fd mjölkbonde. hästarna ägs av honom, dvs han står som ägare/uppfödare, men ja, han drar moms och å på företaget så det är det nog.

Någon härinne kanske vet mer men jag har för mig det finns någon regel kring hästföretag när det gäller användning av andras mark/vägar. Men jag har ingen kunskap kring detta utan bara en tanke.

tror en sulky gör lika stor skada som en lastbil.. för att sulkyn har mkt smalare hjul.. sedan har inte det med saken att göra.. 'är det privat så kan ni ju inte använda denna som träningsställe eller hur? sedan förstår jag inte, kör du upp till stången för att sedan vända? varför inte köra en annan väg? eller är det den enda vägen? är du villig betala ägaren en del av det som kostar av underhållet av vägen när ni använder den så mkt? du klagar att han inte sagt nåt..men du har väl en mun oxå eller? :cool:

Det var lite det jag försökte lägga fram, att en sulky förstör enormt mkt på våta/leriga vägar. Körs det sedan med 3-4 hästar om dygnet 5-6 dagar i veckan, så kan jag tala om att det är inte mkt fin väg kvar.

Undrar om folk som beter sig så har en aning om vad det kostar att anlägga och underhålla skogsvägar?:devil:

Undrar om folk som beter sig så har en aning om vad det kostar att anlägga och underhålla skogsvägar?:devil:

Är inte det gratis? Gruset ligger ju redan på plats så att säga? Vi har privat väg och de flesta som nyttjar vägen VET att det är så, det är bara jag som inte förstår.

Är inte det gratis? Gruset ligger ju redan på plats så att säga? Vi har privat väg och de flesta som nyttjar vägen VET att det är så, det är bara jag som inte förstår.

Vi är så att säga med och äger en väg till 1%. Vi fick betala 550:- för att dom la på grus på den vägen. Med andra ord så kostade det 55000:- att grusa den vägen.

Så gratis är det inte

Det var lite det jag försökte lägga fram, att en sulky förstör enormt mkt på våta/leriga vägar. Körs det sedan med 3-4 hästar om dygnet 5-6 dagar i veckan, så kan jag tala om att det är inte mkt fin väg kvar.

fast nu talar vi mer om 1-2 hästar max tre ggr i veckan, vissa veckor inte alls. vägen är inte en grusväg. den har anske varit det en gång i tiden men det märks det inte av nu, öht. nu är det mark, eler vad man ska säga... rent naturmaterial som givetvis är ordentligt packat.

Många kloka synpunkter ni denna tråd. Men det går inte att komma längre om inte du, Sara 87, ringer och tar reda på FAKTA. Nu kan man bara spekulera hit och dit. Ta reda på om vägen är allmän eller privat. Ring till kommunen eller anna myndighet! Du får ju inte ut nåt av diskussionen här eftersom ingen annan kan veta vad som gäller på just den vägen du pratar om.

Enda sättet att komma vidare med problemet: Ta reda på vilka lagar och regler som gäller för den aktuella vägen. SEN kan du ta tag i problemet utifrån det och ev diskutera det här på Buke.
Utan fakta är det meningslöst.

nja altså jag vet inte..jag är ingen hejare på sånt där.. pappa har företag eftersom han är lantbrukare, fd mjölkbonde. hästarna ägs av honom, dvs han står som ägare/uppfödare, men ja, han drar moms och å på företaget så det är det nog.

Om det samtidigt bedrivs en verksamhet gäller inte allemansrätten, den tillämpas endast för privatpersoner att vistas i skog och mark till fots och på en del ställen till häst.

TS
Du har fått en del tips och jag undrar bara om du kollat det och hur de går?
Till er andra som typ "klagar"
Så va de väl inte rikigt det TS frågade efter, och om hon säger att vägen inte är söndekörd får vi väl lita på de?

:crazy:
TS
Till er andra som typ "klagar"
Så va de väl inte rikigt det TS frågade efter, och om hon säger att vägen inte är söndekörd får vi väl lita på de?

Det är väldigt olika åsikter om vad som är sönderkört eller inte...det kan jag intyga som varit "mitt i röran "...
det är en tolkningsfråga som så mkt annat:crazy:

Man kan ju alltid vända sig till TV3 och Ashberg, han brukar lösa grannfejder!!! :angel:

Liknande trådar

Träning Jag och min sambo har haft nordisvalacken Frans i drygt ett år nu. Han är lite nervöst lagd och det kommer han väl alltid att vara.Men...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Fyrfota
·
B
Körning Hejsan! Jag är jätteglad för jag har fått förmånen att ta över ett äldre varmblodssto - som annars gått till slakt... Det är en dam på...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: Tussilago
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 460
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar