Sura gubbar :(

S

spralla

Vi råkar ofta ut för en surgubbe som säger att vi inte får rida på hans väg. Denna väg går alltså precis utanför hans hus, men vi rider inte på hans tomt. Vägen tror jag ägs av flera markägare och denna sura gubbe har nog cervitut på vägen. Jag tror att det är så att alla måste gå samman ock kontakta polisen för att kunna förbjuda oss. Och om de får medhåll av polisen så skall de iså fall sätta upp en bom för att kunna hindra oss. Någon som kan bringa klarhet i detta :(
Kram och trevlig helg ;)

Sv: Sura gubbar :(

Du får prata med resten utav markägarna? Höra med dom om det är okej att ni rider förbi emellan åt. Varför skulle det inte vara okej? Skiter hästen så hoppar man ju av och sparkar undan det. Är man bara glad och trevlig så brukar det inte vara några problem :)

Trevlig helg!

Denna gubbe + fru har tidigare varit jättetrevliga och vi mot dem, men sedan så var det några andra ryttare som jag har hört sa till dem när de red förbi att de skulle hålla reda på sina olydiga hundar. De brukade alltid fara ut och ibland skrämma hästarna, men eftersom jag tycker att då vi rider där så kan vi inget säga så brydde jag mig inte. Efter detta så är de vansinnigt otrevliga mot oss också. Jag har pratat med en av markägarna då de har åkrar längre ner och kör denna väg ner för att komma till sin egen mark. Då, tror det var förra året, så sa de att jag inte skulle bry mig om surgubben för han var dum i huvudet, men jag får väl fråga dem igen för på surgubben så låter det som att dessa markägare sagt något helt annat :(

Vilken jobbig sits :/

Har du/ni sagt till "surgubben" som det är? Att ni/du har ju inte varit otrevliga gentemot honom, varför han då ska vara det emot er/dig?

Så länge det är okej för dom andra markägarna så kan väl inte "surgubben" göra ås mycket annat än att sura? Han kan ju inte hindra er på något sett?

Vilket snabbt svar, men jag svarar igen eftersom jag har tid just nu ;)
Jag har sagt till honom att jag inte förstår varför han helt plötsligt är så otrevlig då vi har kommit så bra överens tidigare, men det svarar han inte på.
Om det nu skulle vara så att han sätter upp en skylt; kan vi då bara strunta i den ?

Jag hade pratat med all andra ägare till marken. Får du klartäcken utav dom så hade jag ridit. Även om han hade satt upp en skylt Det är vad jag hade gjort. För kan han inte ens svara på varför han beter sig så emot er så varför ska ni då ta hänsyn till hans skylt? Han är ju som sagt inte den enda ägaren till denna mark.

Känner du inte irkitg att du har mod till detta så kan du ju alltid ringa och fråga polisen hur du ska gå till väga? Så inte han kan sätta dit dig, om han är så dum?`

:)

Jag har precis mailat en av markägarna. Jag mailade också polisen i frågan förra veckan, men fick då till svar att jag skulle kontakta en advokat i ärendet, men vem har råd med det :(

Okej.
Jag tänkte du kunde fråga polisen det att, om det nu är okej för alla andra markägare, men inte för denna gubbe. Om han då skulle kunna göra någonting? Anmälan? Sätta dit er på något sett. För det vill man ju inte..

Nä en advokat är inte det första man har råd med..

Vi blev förbjudna att rida på en väg, den bästa ridvägen i hela området dessutom, vet inte vad det var som hände men jag antar att ponnyryttarna gjorde livet surt för dem, men vi mejlade kommunen tror jag det var och hörde om de kunde göra så, för man måste tydligen ha kommunens godkännande.
Då kunde de inte det, utan det var fritt fram men nu har markägaren satt upp skyltar så nu är vi förbjudna, så de måste ju ha vänt sig till honom.

Men då måste ju alla markägare eller kommunen godkänna om ni ska bli förbjudna, men hör med de andra markägarna först, annars mejla/ring till kommunen.

Jag har varit i både tingsrätten och hovrätten pga en "sur gubbe" som ansåg att vägen var hans och att vi inte fick rida där. Han betedde sig otroligt illa - åkte upp alldeles bakom oss när vi red och la sig på tutan, han tog tag i hästen som jag red på vid två tillfällen och skulle binda fast henne och sen slutade det med att han slog mig på låret!
Allmänna vägar får alla vistas på, enskilda vägar har andra regler. På landet är det vanligt att markägarna går samman och bildar en sk vägsamfällighet, syftet är bla att man tillsammans sköter underhållet av vägen. En sån samfällighet får ofta statsbidrag (bidrag från staten) för vägen. En sådan väg är då allmän = man kan inte förbjuda någon att använda den.
Jag tror att man kan kolla med Vägverket om man vill veta om en speciell väg är allmän eller inte.
P.S han fälldes i både tingsrätten och hovrätten, minns inte straffet, böter blev det i alla fall.

Här kommer ett sent svar, men bättre sent än aldrig :crazy:
Jag har kontaktat markägaren som säger att han bara kör med tomma hot och att vi inte skall bry oss om honon. Efter det har vi ridit där och nu sist så muttrade han bara :p

På landet är det vanligt att markägarna går samman och bildar en sk vägsamfällighet, syftet är bla att man tillsammans sköter underhållet av vägen. En sån samfällighet får ofta statsbidrag (bidrag från staten) för vägen.

Nej en vägsamfällighet får inte bidrag från staten, meningen med samfälligheten är att gemensamt förvalta och underhålla aktuell vägsträcka, i regel är ett antal fastigheter anslutna till aktuell vägsträcka som också betalar ett antal pengar per år för det. Om vägen hade haft statliga bidrag, hade det inte varit nödvändigt med en vägsamfällighet utan underhållet hade då skötts av kommunen.

Nej en vägsamfällighet får inte bidrag från staten, meningen med samfälligheten är att gemensamt förvalta och underhålla aktuell vägsträcka, i regel är ett antal fastigheter anslutna till aktuell vägsträcka som också betalar ett antal pengar per år för det. Om vägen hade haft statliga bidrag, hade det inte varit nödvändigt med en vägsamfällighet utan underhållet hade då skötts av kommunen.

Jodå det är många vägar som är vägsamfälligheter men som får bidrag för drift och skötsel av vägen.

Jodå, ordförande i vägsamfälligheten ansöker om bidrag från kommunen resp. från länsstyrelsen. Sedan beror det på vad som gäller just där och på hur bra ordf. är i argumentationen, om ngt. och hur mycket beviljas. Men det stämmer att varje delägare i samf. betalar sin del, upplägget där kan också variera beroende på vad vägen används till och om olika ägare använder vägen olika mycket (typ timmertransporter).

I know, jag är ordförande i en vägsamfällighet. Dock är det så för att ett bidrag ska kunna beviljas, måste aktuell vägsträcka ansluta till någon form av väg som är av natur större vägsträckning om du förstår vad jag menar. Det räcker inte att en väg ansluter till ett antal privata fastigheter för att ett sådant bidrag ska betalas ut, även en timmer väg skulle kunna få bidrag förutsätt att den gynnar "staten" dvs att ev timmer hämtas av statliga bolag.
I övrigt är det nada på ekonomi fronten vad gäller väg, vad jag vill ha sagt med inlägget är att. Även om en väg är samfällt ägd är det inte fritt fram att transportera vad/hur som helst, man bör informera sig först om vad som gäller för aktuell vägsträcka. Detta har vi haft en dust om i domstolen, utslaget var till vägföreningens favör.

Om han har cervitut på vägen äger han den inte utan har har bara rätt att få använda dem.

Har han alltså satt upp en skylt?

Det är totalt förbjudet att sätta upp skyltar utan kommunnens tillstånd. Man får annars aldrig sätta upp en skylt på vägen utan tillstånd. Förutsatt att det inte är vägen till huset d.v.s. inne på deras egna tomt.

Jag som alla andra rekomenderar att du pratar med markägarna och ber om tillåttelse. Då uppfatttas man positiv och trevlig :)

I mitt län har länsstyrelsen beslutat att alla vägar inklusive enskilda vägar är det tillåtet att rida på så alla skyltar osv är olagliga, finns skyltar är det står ridförbud på i omgivningarna här men det är bara å strunta i dem då det är de som bryter mot lagen och inte vi ryttare!

Jag trodde att man alltid har rätt att rida på en väg, då en väg alltig är allmän. Om inte särskillt tillstånd upprättats och tydliga skyltar finns uppsatta(detta måste för prövas tror jag). (Allemansrätten) Tror det är länstyrelsen du ska prata med.
Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte om det är rätt ställe jag lägger tråden men är de fel får den gärna flyttas. På stället där jag har hästen så har vi inte...
2
Svar
34
· Visningar
3 887
Senast: Leoni
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Hästmänniskan vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 122
Senast: ancan
·
Övr. Hund * vet inte om denna ligger rätt! MIn mamma o dom har ett lantstället utanför sala. Där bor det en gammal tysk som har en hund som är...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Jalapaleno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama