Sur vid påtagning av täcke mm

A

AtletShipping

Min häst har nu börjat bli kinkig när man tar på täcket i boxen om morrnarna innan utsläpp.
Det började med att han började gå runt i boxen när man skulle ta på det (och då trodde jag att han bara var ivrig över att komma ut)
men om man bad han stanna så gjorde han det sen var det inte mer med det.
Nu går han runt, stannar sedan när man lagt täcket på ryggen, men när man ska lägga det rätt blir han väldigt irriterad och biter och gnagar i boxdörren (speciellt om man tar i täcket vid manken.) sen när det ligger rätt om man knäpper det så blir han normal igen.

Nu har han även blivit sur vid sadling, först var det bara en liten reaktion när man la på den han bara la bak öronen lite, men idag blev han sur när man stod med sadeln bredvid han och bet i det han fick tag i när man la på den och blev riktigt sur.

Man tror ju att han har ont någonstans, men jag har känt igenom rygg och manke utan att han reagerar, han blir även inte sur när man sitter upp vilket han borde om han har ont och visar inga tecken på obehag när man rider.

Det var med mig han började bli sur när man skulle täcka eller sadla men ingen reaktion om min syster provade att göra det.
Så jag lät min syster prova sadla han idag men då blev han även sur med henne, vilket han aldrig blivit med henne.

Vad kan det vara som irriterar?
Jag har märkt om man lägger på sadlen långsammare än vad jag brukar så blir han inte lika sur och samma med täcke.
Men han blir även kinkig om man bara lägger en vojlock på ryggen.

Han har aldrig gjort så här innan merän hos sin förra ägare, sen sluta han med det när han kom hit hos oss, men nu en vecka tillbax ungefär har han börjat med oss oxå (vi har haft han i nästan 2 månader)

Som sagt jag märker inga tecken på ömhet när man drar med fingrarna längs ryggen på honom eller klämmer med handen på manken.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

kan det bero på det?
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Det är ett alternativ. Många hästar blir ömma i päls och hud under pälssättningen och reagerar då ofta som din häst gör. Vet att många ger B-vitamin (tror jag, mitt minne är dåligt) till sina hästar för att göra pälssättningen mer uthärdlig för sina hästar.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Ja det är många hästar som blir sura när de sätter/fäller päls. En väninna av mig kan inte rida sin häst på 2-3 dagar varje gång hästen fäller eller sätter ny päls för hon är så otroligt öm och du får knappt röra henne..
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

pälsättning eller kansek att hästen e rädd för att få stötar av täckerna,,,
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

jo jag ger 20 ml b-vitamin, men det tycks inte hjälpa så mkt.
Men han verkar rätt irriterad vid ryktning oxå, speciellt på hals (lägger bak öron) och mage (skrapar med hoven) om man inte borstar jättemjukt men då blir han inte ren..
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Jag har också varit med om detta vid flera tillfällen och med olika hästar. Det gemensamma för dessa hästar har varit att de har ont och jag gjorde precis som du och kände på ryggen osv utan reaktion men när vi sedan tog ut veterinär och equiterapeut (vet ej stavningen) så hittade de olika saker i ryggen och benen. Med den hästen som jag har nu så gör han så mot vissa personer men jag har sagt till alla i stallet att binda upp honom i gången när man lägger på täcke för att undvika "bråket" med honom. Och så ska jag beställa tid till equiterpeuten igen.

Hoppas det blir bättre snart ;)
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

har funderat på att ta ut häst massör, men eftersom detta började i samband med att han börja sätta päls så ska jag se om det går över annars tar jag det mer på allvar och tar ut en expert.
Men eftersom han inte verkar ha ont och obehag vid ridning så tror jag det är pga pälssättningen
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Får hästen hö på marken ute, eller går och pillar gräs och får med sig jord?
Precis dessa symtom visade min häst när hon hade sand/jordinpackning. Vet hittade inget, kollade ryggen och tyckte nog mest att jag var pjåskig. Efterhand spridde sig missnöjesyttringarna till ridningen, där hon slutade tycka om att hoppa. Sedan började hon gå sämre vid nedsittning och bättre vid lätt sits, och till slut slog hon mot ena skänkeln (tror det var hö) om den hamnade i bakfört läge, tex vid galoppfattning. Detta förlopp tog flera månader. Till slut fick hon ett kolikanfall och var nära att dö, stod tre dygn på djursjukhus , där de hittade stora sandinpackningar i tarmarna, med buköppningsberedskap, men slapp operation. När jag började rida igen var alla symtomen borta, men varje höst är en känslig tid, trots att jag gjort en bra foderplats med hårdgjord mark och ger fri tillgång till jättefint hö för att hon inte ska gå och pilla gräs i den upptrampade vinterhagen. Nu ger jag även loppfrön 1 dl om dagen för att förhindra att jordpartiklar ska stanna i tarmen.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

ham har slutat med det nu helt med täcket och sadeln, men är lite kinkig med sadelgjorden men ine som innan..

Var köper man loppfrön?
Kan man ge det året runt eller räcker det när det är höst och vår?
De får hösilage i gummidäck eller tunnor i hagarna.
Det är rätt lerigt i hans hage men finns lite gräs kvar som han gärna går och pillar i.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Den kan ju ha ont nånstans, förutom pälsen då.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Tycker detta även låter som något som skulle kunna stämma in på min tjej....
Hon har betett sig oerhört märkligt åt på de senaste månaderna....kan få värsta "utbrotten" i hagen å stå som en rodeohäst för att försöka bli av med något...
Hon är även väldigt sur till och från, speciellt när man borstar baakre regionerna samt är vid svans och far.....Hon ÄTER dock som häst :p samt kissar och bajsar som hon ska...... :confused:
Hur var din häst med mat och så då??
Detta har ju hållit på månader åt mig med....å hon är väldigt bökig i jord och grejjer så det låter ju inte omöjligt.....
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

Min donna är en riktig bitch på morgonen då man ska sätta på täcket, inte annars ;), iaf. Hon är så pass "väluppfostrad" att hon kan stå lös i gången medans man täckar. Vilken skillnad på häst, inga sura miner eller nafs! Värt att pröva.
 
Sv: Sur vid påtagning av täcke mm

kl

jag vet att det här är en gammal tråd, men jag är nyfiken - gick det över? Eller hade din häst ont någonstans?
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 810
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp