Sur vid dragande av sadelgjord.....

lakrits

Trådstartare
Vet inte om denna tråd hamnar rätt men ni får flytta den i så fall.

Min häst blir sur när man drar åt sadelgjorden.
Läste precis att det kan vara tecken på att hon har ont.
Vad har ni för erfarenheter? Vad tror ni?

Hon visar inget när det väl är klart och inget vid ridning.
Jag har provat med sadelgjordstunnel av Teddy och ibland gör hon inget men ibland blir hon sur.

Med sur menar jag att hon nafsar åt mig (eller gjorden) men biter aldrig tag i en utan hon är på avstånd.

Kan det bara vara dåligt uppförande? Hon har alltid varit så här, de fem åren jag haft henne men har i ärlighetens namn bara trott det varit ett beteende eller att hon är känslig.

HJÄLP.....

Sv: Sur vid dragande av sadelgjord.....

Lättast att få reda på svaret är att du palperar området med olika tryck och ser vid vilket tryck hon reagerar och vart...
Förövrigt ganska vanligt att hästar får problem i de områderna om man spänner gjorden får hårt för snabbt. Ett tips kan vara att spänna gjorden succesivt och långsamt i framtiden.

Orsaken till att min häst tjurade för sadelgjorden, var att hon hade en sadel som tryckte vid manken.
Nu när hon har en annan sadel rör hon ALDRIG en min när jag spänner åt *peppar peppar*

Kan vara att hon har ont. Jag har själv varit i den situationen, trodde valacken blivit gubbgrinig. Men så var inte fallet.

Så gör min häst oxå! :confused: Han kan bli tjurig även när man borstar honom så jag tror att det är som han är bortskämd :angel:!!! Ibland "får" man inte ens borsta på frambenen för då kan han ju DÖÖÖÖ! :D Han har allt en konstig matte som inte förstår sig på alla farligheter! ;) Jag har haft honom i snart 3 år å han har gjort så alltid-fast jag tycker nog det blivit mer å mer på sistone... Men vi ska till vet. nästa vecka för att undersöka en annan sak så då ska jag ha sadeln me mig så dom får titta på den "biten" me!!! Lika bra! :smirk:

Min häst är 20 år och har alltid tjurat vid sadling, täckning etc. Räcker med att man lägger en vojlock på ryggen så ser hon lite sur ut. Hos henne är det mest en grej, hon har verkligen inte ont.
En del hästar "gör så" och det är faktiskt ett beteende som är rätt svårt att få bort, jag resonerar så att sålänge hon tjurar diskret struntar jag i henne.

Det som Alin beskriver är faktiskt en vanlig orsak. Att hästen har ont bla över skulderblad, manke, rygg och revben....

det är typiskt ston, min lilla dam hade väl utprovad sadel fin i kroppen enligt massör men ändå blev hgan skit sur när man kom med sadeln, slog med svansen och högg i luften så med henne vara det bara en grej hon hade för sig :smirk:

*lånar*
Hon är ju genomgången av massör + att jag masserar henne själv och då visar hon inga tecken på att hon har ont någonstans.

Sadeln bytte vi för drygt ett år sedan och den ligger bra på henne.
Nu har hon inte blivit riden på X antal månader pga. dräktighet och fölning så när hon sätts igång igen så ska jag undersöka saken mera ingående.

Skönt att höra att det finns fler........
:smirk:

Ha en sadelgjord som är nog lång för att du ska kunna spänna riktigt löst i början. Spänn sen upp ett hål i taget omväxlande höger och vänster sida. Förvånansvärt många hästar slutar sura när man drar mycket sakta och "i balans".

Min häst gillade inte heller precis när man drog åt gjorden, sparkade åt den.
Nu visar han inga tecken på obehag. Jag har bytt ut gjorden mot en med resår på både sidor och sen spänner jag bara ngr hål i taget.

Sen gillar han nog sin bomlösa sadel med :)

Håller med många andra, dra ett hål i taget, långsamt, på vardera sida. Klappa hästen lite på magen innan du drar sadelgjorden.

Ett annat tips för att vänja honom vid trycket mot magen är att ta en filt och vika ihop. Ha en kompis på andra sidan och hjälps åt att trycka filten mot magen, lugnt och försiktigt, och öka trycket allt eftersom.

Min häst gör också det. det räcker att man kommer när hans mage med gjorden. När jag väl har spänd fast den, så bryr han sig inte så mkt.

Han reagerar även om man borstar där, eller klämmer med handen. Han har inte ont varken i ryggen eller under magen, han är bara extra känslig och tycker det är lite otäckt att få nåt stramt kring sin bröstkorg.

Det är som Bison sa, ganska typiskt ston.
Visst självklart finns det de hästar som har ont men många tjurar bara för tjurhetens skull.
Mitt sto är likadant, hon tjurar vid sadling och när man täckar på och av. Och hon är helt genomkollad samt sadeln är tillprovad..så hon har inte ont.

Kan h*n ha problem med magen kanske :confused: ? Jag vet några hästar som höll på så vid sadling och de har haft problem med magen.

Min häst surar (öronen bakåt) när andra sadlar :p
När matte sadlar så går det smärtfritt. Jag säger som Mitrolle, jag tror att det är ett beteende, de "gör bara så".

OBS! Det KAN ju även vara så att hästen har ont, så kolla en gång för mkt än en gång för lite!

ALLA mina hästar, utom en kanske då, har gjort så när jag spänner sadelgjorden. Dom tycker det är obehagligt helt enkelt, men har inte ont av det. Det räcker med att slänga på vojlocken så börjar min häst tjura. Man kan ju tänka sig själv hur skönt det vore om någon spände en rem runt magen på oss :smirk:

men om min häst aldrig rörde en min när jag sadlade och helt pötsligt GÖR DEt en dag, då skulle jag misstänka att den har ont!

lakrits skrev:
Vet inte om denna tråd hamnar rätt men ni får flytta den i så fall.

Min häst blir sur när man drar åt sadelgjorden.
Läste precis att det kan vara tecken på att hon har ont.
Vad har ni för erfarenheter? Vad tror ni?

Hon visar inget när det väl är klart och inget vid ridning.
Jag har provat med sadelgjordstunnel av Teddy och ibland gör hon inget men ibland blir hon sur.

Med sur menar jag att hon nafsar åt mig (eller gjorden) men biter aldrig tag i en utan hon är på avstånd.

Kan det bara vara dåligt uppförande? Hon har alltid varit så här, de fem åren jag haft henne men har i ärlighetens namn bara trott det varit ett beteende eller att hon är känslig.

HJÄLP.....

Min pålle gör så också fast hon spring fram och tillbaka som en galning ÄVEN fast vi provat ut sadeln hos utbildade sadel utprovare.
ta kontakt med en sadelutprovare och se om sadeln ligger illa! men ligger den bra så är det bara en olat!!
// M lycka till

Mitt sto tjurar alltid när jag lägger på sadeln. Hon brukar hacka med tänderna och slänga med huvudet. Men jag vet att det är någon fix idé som hon har, hon har alltid gjort så. Sadeln passar perfekt och enligt ET känns hon riktigt bra i kroppen. Hon tjurar direkt när jag lägger på sadeln och det spelar ingen roll om jag spänner sadelgjorden så att den hänger ner 1 dm eller om jag spääner den hårt, hon reagerar likadant iallafall. Ibland så reagerar hon likadant när jag lägger på täcke.

Jag tror som Mitrolle, att det bara är ett beteende. Och så länge hon inte har ont och bara larvar sig låter jag henne hållas. I början försökte jag säga till henne men det gjorde verkligen ingen skillnad. Och att stå säga till henne varje dag om samma sak och det inte blir någon bättring känns bara som massa tjat. Så.. så länge hon inte har ont så ignorerar jag det bara. :)

Min pålle kan man säga åt att sluta bete sig, och han slutar visserligen. Men han har ändå öronen bakåt och står och blänger demonstrativt på mig i ögonvrån :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 799
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka