Sur häst i hagen, HJÄLP!

N

nly

Har precis blivit medryttare till ett sto.
Och stoet står med ett till sto, dom är alltså två hästar i hagen.

Min lilla häst är jätte snäll och gullig.
Men stoet som hon står med är 5 år och den jobbigaste
hästen någonsin. Varje gång jag närmar mig mitt stå så ska hon
den dumma komma emot mig med bakåt strukna öron.

Och hon vänder rumpan och är jätte jobbig, jag fick
inte in min häst utan hjälp från en i stallet igår.
Har någon tips om hur jag ska göra?

Har ju blivit lite uppskrämd då hon har sprungit emot en annan
människa, och han hade ramlat men då hade hon bara vänt.

Om jag flaxar med armarna och skriker så blir hon typ bara
dummare...

Behöver hjälp :(

Sv: Sur häst i hagen, HJÄLP!

Om jag skulle träffa på en sån häst så hade jag direkt styrt stegen fram till henne och mött henne med "heeeej sötnos", gett henne en kram och en morot.

Jag vet att min metod är kontroversiell och att den av en del anses som farlig men ett sånt bemötande har iallafall ingen häst hittills väntat sig när jag kommit in till "stallets skräck", dom har helt enkelt blivit jäkligt paffa och inte kommit sig för med att göra ett dugg. Jag tror dom tänker "aj fan, honom gick det ju inte att skrämma, vad ska jag nu hitta på"? ;)

Testa bara inte min metod om du inte är "ranghög", dvs. har ett grundmurat självförtroende för låssas du bara så genomskådar hästen dig direkt.

ta med dig en långpisk

Skrik o vifta inte. Ta med ett spö o smacka.

Jag säger inte att jag inte skulle ta med mig ett spö ut. - För det skulle jag inte tveka att göra. Krycka går ganska bra också... ;)

Men hur skulle NI som hästägare, reagera om en ny stallinhyrning går ut och hotar ERA hästar med spö, för att era hästar är muppiga mot denne och dennes häst, utan att ni är närvarande? Och säg nu inte, att "era gulliga väluppfostrade hästar aldrig skulle... och andras ök kan man ju vänta sig vad som helst från...". Utan tänk er bara tanken, att det är ERA hästar som verkligen inte är så uppfostrade som de givetvis nu är.

Jag hade nämligen problem med ett par av stallägarens hästar, när jag flyttade min dam till dennes lösdrift. Jag blev omkullknuffad tre gånger (innan jag opererade höften i april) och hade min vackra vita farande i vild panik i hagen med grimma och grimskaft hängande.

Men för mig räckte det faktiskt att sätta mig i respekt, med att skapa "frizon" kring mig och min häst, genom att "bli stor" och gå emot de andra hästarna, så att de flyttat sig, möjligen "fösa med armarna". Så det kan väl ändå vara ett sätt värt att prova. Är man osäker i början, är det självklart bra att som jag hade första gångerna en vän med, som kunde rycka in om det gick fel.

Jag skulle nämligen inte uppskatta om någon som min häst eg. inte känner kliva in med långpisk i hagen och hota henne, då det har tagit mig 8 år att få henne att sluta vara rädd för spön från marken.

Men det är kanske bara jag som reagerar så.

Senast ändrad:

kan säga både och. Har själv de sura stoet. Tycker de skulle vara ok att ta med spö att vifta/driva bort henne med ( brukar räcka med det) men inte att man jagar henne. För att skapa en frizon åt sig själv, så ja

Min surtant får man vifta med spö framför men man får inte slå på henne.

Jag tycker att det brukar räcka med att vifta med armarna och ryta lite för att få respekt nog att ha en fri zon runt mig.

Jo precis, det känns ju lite dumt att gå in med en piska och hålla på. Känns också lite sådär när hagen ligger precis vid deras fönster haha.

Unghästen är ju efter en jätte fin stam och detför känns det lite konstigt
som ny att komma och vifta med piska. Ägaren till hästen äger hela stallet och hon kan vara lite sådär knepig och tycka att man är dum i huvudet för att man är osäker på hästen...

Vet seriöst inte vad jag ska hitta på, ska försöka få någon att följa med mig till stallet imorgon så att någon kan ha koll om det spårar ur hahah... :/

Känner du dig osäker o rädd tycker jag att du ska ta med långpisken. Bara för att kunna hålla henne på avstånd, det behövs inte mycket för att dom ska fatta....

Är dom bara två hästar i hagen och andra hästen kommer emot dig på ett elakt och ranghögt sätt när du försöker ta in din häst?
Jag skulle tolka det som om hon försöker säga till dig att det är hennes kompis och att du inte ska komma här och sno henne för jag vill inte bli lämnad ensam. Kanske har jag fel men det är min första tanke. Hur beter den andra hästen sig när ni har gått? Är hon upprörd och ensam eller helt lugn och tillfreds? Om hon är upprörd, skulle hon vara lugnare om hon fick komma med in och sedan bara bli själv en kortare stund i boxen medna ni rider? Med lite hö att tugga på. Kanske kan du till och med ordna så att du och andra hästägaren rider samtidigt så att ingen av dom blir ensam kvar? Hur beter sig din häst när hon blir lämnad ensam och den andra går in? Få hästar är elaka av naturen men det är ju ett av få sätt dom har att få oss att förstå vad dom vill.

Hos oss (och vi är ju inte ensamma om det) tar vi aldrig in bara en av två hästar i en hage eftersom ingen häst mår bra av att vara ensam och det kan bli en säkerhetsrisk för personen som tar hästen. Långpisk i all ära men de känns för mig som en sista nödåtgärd om hästen absolut inte kan få följa med in i stället. Sen är du medryttare på din häst, jag tycker att du ska fråga hästägaren och den "elaka" hästens ägare hur dom vill att du ska göra. Har dom samma problem eller är det bara för att du inte är tillräckligt cool?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka