Supersteg.

Elisha

Trådstartare
Ser man redan från början - även om hästen inte är spec mycket utbildad om den har "de där steget" eller är det något som hästen utvecklar i och med när man kommer högre upp i utbildningen? Vad tycker ni?

Sv: Supersteg.

det är olika. en del hästar har det naturligt direkt medan andra behöver mer styrka och stabilitet för att orka bära sig

Har hästen bara en naturlig takt tror jag att man kan få fram bra steg hos alla hästar.

Har ett exempel på en häst som köptes som skogsmulle. Men de lyckades få fram fantastiska steg på den hästen. Gick upp till svår dressyr innan han såldes som läromästare. Men den ryttaren är otroligt duktig på att sätta takt i hästarna. Har följt utvecklingen av hennes unghäst som från början var ganska tung och stel. Nu har han lätta fina fjädrande gångarter.

Sen tror jag oxå att hästar som från början har otrolig trav med schwung, är svårare att samla ihop och få att vila och bära sig.

Vissa hästar har det "naturligt" men med träning kan man sätta bättre gång på alla hästar.
Golden hade ingen gång alls när jag började rida honom. Väldigt markbunden, sprang med raka ben som en symaskin.
Men efter uppbyggnad böjer han fint, bär sig och vilar på steget. Hans gångarter har blivit många gånger bättre. :bow:

Sir William har bra gång naturligt men när man får honom lösgjord och under sig plockar han fram en helt enorm gång så även där kan man få honom mycket bättre med träning. :d

Det krävs en skicklig ryttare och en häst med bra grundsteg för att ta sig riktigt högt upp i dressyrklasserna. Om hästen har en medelmåttig gång och ryttaren är skicklig så kan de säkert gå ganska långt, men inte ända upp i toppen. Då behöver man en häst med gång utöver det vanliga.

Kan hålla med här.
Detta är nog vad Brinken menade med att B. har ett "modernt" rörelsemönster. Ett som är lätt att påverka.
Man har i alla år sagt att Traven är den gångart som är lättast att förbättra, men ingen har sagt HUR man gör.

Vissa hästar har naturligt väldigt luftig gång, tar långa steg, tex min, han har det från "naturen". Men alla hästar kan få bättre gång om dom rids rätt. Men en häst med medelmåttig gång kan aldrig få supergång. Dock kan man hävda sig bra ändå upp till GP utan supergång, jag har sett flera hästar som jag bara tyckte var "sådär"...

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 659
Senast: Ajda
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar