Supersnabb fråga om vapen i kyrka!

supersara

Trådstartare
Hej!
Har just nu riktigt bråttom, så då går det snabbare att fråga här än att googla.

Får man bära vapen i kyrkan?

(snabb historia kort: Skolavslutning och min man jobbar men vill svänga förbi kyrkan. Han är polis. Är det olämpligt att komma in med vapnet i kyrkan?)

tack för supersnabba svar :)

Traditionellt/historiskt får man inte bära vapen i kyrkan - men hur den moderna kyrkan ställer sig till polisvapen där vet jag inte.

Tror absolut inte det är några problem.
Eftersom skolavslutningen i sig inte är en kyrklig sammankomst.
Men ring och fråga.

Tack för alla svar :)

Kunde inte svara tidigare eftersom jag satt i kyrkan, men jag tjuvkikade allt på mobilen ;)

Tänkte precis gå fram och fråga prästen när jag fick sms av mannen att han inte skulle kunna komma. Men jag ska vid tillfälle fråga för att veta om liknande situationen dyker upp i framtiden!

Hej!
Har just nu riktigt bråttom, så då går det snabbare att fråga här än att googla.

(snabb historia kort: Skolavslutning och min man jobbar men vill svänga förbi kyrkan. Han är polis. Är det olämpligt att komma in med vapnet i kyrkan?)

Eftersom kyrkan ska vara en plats där frid ska råda bär man inte vapen där. Kyrkans "hall" kallas vapenhus av den anledningen (man lämnade vapnen där innan man gick in). Rent juridiskt råder inga andra regler i kyrkan än i resten av samhället vilket betyder att ingen präst kan förbjuda en polis att bära vapen. Man kan dock räkna med att det väcker en reaktion.

Spontant kan jag känna att en polis som bär vapen som en del av uniformen och som vill delta vid barnens skolavslutning inte skulle bli ifrågasatt alltför mycket, hen kan ju inte heller lämna ifrån sig vapnet som man är ansvarig för. Om det skulle hända i min kyrka skulle jag kanske erbjuda polisen lösningen att låsa in sitt vapen i kyrkans kassaskåp för allas trevnad eftersom seden att inte bära vapen är kyrkan är mycket gammal och respekterad av alla.

Jag kan tycka att det av moraliska och historiska (det heter vapenhus av en anledning) skäl är mycket olämpligt att bära vapen i kyrkan. Om man inte kan lösa det på annat sätt får man lämna vapnet i bilen och plocka med sig den vitala delen i fickan men att bära fungerande vapen i kyrkan känns inte alls okej.

Låsa in vapnet var ett bättre alternativ än att lämna det i bilen, skulle något hända med det trots allt så hålls nog polisen ansvarig.

Att respektera kyrkans "regler" tycker jag är viktigt, å andra sidan är det ju fler regler som folk nog inte vet om och således inte respekterar. Har för mig det har något med att man inte bär shorts eller ärmlöst i kyrkan? Inte heller hatt eller liknade får väl bäras?

Dessutom är det ju ingen kyrklig händelse i sig utan en skolavslutning och då känns det inte lika "hemskt" att bryta mot "reglerna". Så jag är dubbel där! :)

Om något händer och han inte har sitt vapen tills hands i tjänsten, hur ställer sig hans chef till det?

Han ansvarar ju för vapnet så bil låst eller ej går bort direkt skulle jag tro ,kyrkans kassaskåp vet ej men misstänker det inte är godkänt..Skulle tro det kanske vore bäst att ta det ur hölstret och ha det osynligt i ficka eller livrem.Skulle inte själv reagera om han har det i hölstret.

Men hallå, tror någon av er på allvar att en uniformerad polis i tjänst (vilket uniformen borgar för) skulle lämna ifrån sig sitt tjänstevapen? Tror någon av er att det skulle vara rimligt överhuvudtaget?

Nu är ju skolavslutningen över då och tråden överflödig, men jag tror inte alternativet funnits i sinnesvärlden hos någon polis, att lämna det ifrån sig annat än till det vapenskåp på stationen där det hör hemma när innehavaren går av sin uniformerade och beväpnade tjänstgöring.

Eftersom livvakter mm bär vapen i kyrkan så r det nog ingen som skulle reagera så sett.
Eftersom det som sagt är en okyrklig sammankomst.
Polisen får inte lämna vapnet utan uppsikt i tjänsten så det är inget alternativ att låsa in det nånstans, vad händer om de larmas ut liksom.

Hej!

Då vi hade en föreläsning i kyrkan där även polisen var medverkande så bar dom tjänstevapnet i kyrkan också, seden säger visserligen att man inte bär vapen i kyrkan men det finns inget annat bra alternativ för att ha det under strikt kontroll, speciellt sedan det är en vapentyp som är högattraktiv på svarta marknaden.

/Camilla

Att respektera kyrkans "regler" tycker jag är viktigt, å andra sidan är det ju fler regler som folk nog inte vet om och således inte respekterar. Har för mig det har något med att man inte bär shorts eller ärmlöst i kyrkan? Inte heller hatt eller liknade får väl bäras?

Det är inte "regler" kring klädsel utan seder och tradition.
I katolska länder bär man inte shorts, kort kjol eller ärmlöst, i Sverige är det mera uppluckrat även om en och annan äldre person kan lyfta ögonbrynen om det är för avklätt. Damer har alltid fått bära hatt eller huvudbonad, se t ex drottningen som ofta bär hatt, i vissa länder "ska" man täcka huvudet med en sjalett t ex. I Sverige ska herrar däremot ta av sin hatt eller mössa i kyrkan, men så är ju reglerna även i andra byggnader om man ska följa etiketten (mössa av inomhus). Numera driver de flesta kyrkoarbetare inte detta alls i ungdomsgrupper och konfirmandarbete eftersom mössa betraktas som en del av den personliga stilen och identiteten och i de flesta kyrkor jag besöker är det därför ingen som bråkar om ungdomar behåller mössan på. Däremot kan vi ibland berätta att det kan finnas äldre som tar illa upp och tycker det är respektlöst att ha mössa på i kyrkan. De ska veta om det, sen gör de som de vill.

seden säger visserligen att man inte bär vapen i kyrkan men det finns inget annat bra alternativ för att ha det under strikt kontroll

Som kyrkoarbetare har jag inga problem med att köpa det argumentet. Tycker frågan är intressant, ska fråga en herre jag känner som är polisbefäl och aktiv i kyrkan om hur han skulle ha gjort.

@honung Bara ett litet tillägg, det finns tillfällen när poliser i uniformerad tjänst måste lämna ifrån sig sitt vapen. Eller ja, åtminstone känner jag till ett tillfälle och det är när de kliver in på en anstalt (åtminstone den där jag jobbar). Då är det patron ur som gäller och vapnet läggs in i ett av anstaltens kassaskåp.
Det har givetvis ingenting med ursprungsfrågan att göra och i TS fall hade jag räknat med att polisen bär vapnet även inne i kyrkan.

@honung Bara ett litet tillägg, det finns tillfällen när poliser i uniformerad tjänst måste lämna ifrån sig sitt vapen. Eller ja, åtminstone känner jag till ett tillfälle och det är när de kliver in på en anstalt (åtminstone den där jag jobbar). Då är det patron ur som gäller och vapnet läggs in i ett av anstaltens kassaskåp.
Det har givetvis ingenting med ursprungsfrågan att göra och i TS fall hade jag räknat med att polisen bär vapnet även inne i kyrkan.

Ungefär exakt detsamma som jag tänkte tillägga. :)

Kl

Jag skulle inte ta av mig mitt vapen för att jag gick in i en kyrka.

Jag tycker att det beror på. Jag tycker att man ska ha stor respekt för kyrkans traditioner, oavsett vilken kyrka vi talar om. Alltså bär man inte vapen i kyrkan. Det går förmodligen att lösa med hjälp av en kollega. Jag är inte polis men så här har jag gjort:
Jag har antingen lämnat ifrån mig vapnet eller burit det dolt.
Om man däremot är i lokalen för ett ingripande så har jag naturligtvis behållt vapnet.

Eller så smyger man in och sätter sig längst bak med sitt vapen. Sitter man precis jämte dörren är man nästan i vapenhuset :-)

Eller så gör en som så många andra, försöker få ledigt. Går det inte så får en väl låta bli att gå, istället för att uträtta privata saker på betald arbetstid, precis som de flesta andra som är anställda. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 385
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 985
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama