"superkort" dressyrsadel?

cela

Trådstartare
Tips på mkt korta dressyrsadlar?( alternativt allround) D-ponny 3 år, för dagen ngt överbyggd, bred rygg, normal mot rak, inte mkt manke.

Sv: "superkort" dressyrsadel?

Jag har ingen erf alls av arabian men LÅTER som en arabrygg lite grann så de kanske borde passa. Novali är bra på dom (också:D)

Hur kort är anläggningsytan?

Jag har en D-ponny med väldigt bred och kort rygg. Han har en Amerigo som ligger väldigt bra.

Jag tipsar också om Amerigo, trots att jag själv inte har nån men har kikat på dom pga, just kortheten.
Modellen jag tänker på är "DJ", som ska funka för korta och/ eller breda pållar, som kankse också är överbyggda/svängda etc.

Hur kort är anläggningsytan?

Jag har en D-ponny med väldigt bred och kort rygg. Han har en Amerigo som ligger väldigt bra.

Jag har inte mätt henne, men konstaterat att tex Albion k2 som är att betrakta som kort, gärna kunde varit snäppet kortare.

kollade snabbt annonser på Amerigo och kan väl konstatera att 15-20.000 känns inte aktuellt att lägga på en inridningssadel ;)

Som innridningssadel kan Wintec sadlarna vara riktigt bra. Prisvärda är dom också :D

Jag rider i Equipe på min kortryggade häst, men de ligger ju i samma prisklass som Amerigo.

Morris&Nolan brukar användas mkt på araber, men då oftast i strl 16" (ganska rymlig, men vet inte hur pass stor/lång du är) och den är riktigt kort.

Rundbossat kan nog vara en idé, dock tycker jag att det brukar vara problem med att hitta en som ligger an hyfsat (min är rätt rakryggad) då de rundbossade ofta tenderar att vara rejält svängda.

Tycker du ska satsa på en hoppsadel med rundbossor eftersom hästen är så ung. Mycket lättare att hitta än dressyrsadel i ditt läge. Leta efter en Trainers med vid bom, de är lite djupare i sitsen. Kan ju även finnas en sån dressyr och kan du ha 16,5 i sitsen så leta även efter Jensen sadlar.

hmm ja det har du rätt i, är kanske lite väl insnöad på dressyr :D

Ha ha ja det är lätt att bli insnöad på det man håller på med mest! Men som FT-ryttare så vet jag ju att det faktiskt är lättare att rida unghästarna med hoppsadel än dressyren.

Jag har precis köpt en Presige Lucky Dressage till min arab som också är väldigt kort i ryggen. Tror den finns som hopp med, men jag vet inte vad modellen heter...:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka