Super brunstigt sto, munkpeppar?

F

Facial

Hej, mitt sto är brunstigt, i början sparkade hon bara hästar som kom för nära. Men idag när jag var ute och red så sparkar hon bakut vartannat steg (i galoppen). Hon har ALDRIG gjort så förrut vid brunst. Jag har haft henne i ett år. Och till helgen är det tävling, tänk om hon håller på och sparkar och grejar då? Jag hört att man kan ge hästar munkpeppar. Var får man tag på sånt? Men går det att ge liksom "tillfälligt" eller är det bara till ston som jämt håller på vid brunst? Vad ska jag annars göra?

Sv: Super brunstigt sto, munkpeppar?

Vi har gett munkpeppar till såna ston och det funkar bra! Men det tar ett tag innan det får full effekt så vi har gett det varje dag.

jag har gett min häst munkpeppar och det funkade i början men inte så länge. Det du beskriver verkar inte så extremt ändå. När min dam är brunstig kan du inte röra vid henne och ännu mindre rida henne.

Hej, jag provar väl med munkpeppar. :P Var får man tag på sånt? Fort???

Hej, mitt sto är brunstigt, i början sparkade hon bara hästar som kom för nära. Men idag när jag var ute och red så sparkar hon bakut vartannat steg (i galoppen). Hon har ALDRIG gjort så förrut vid brunst. Jag har haft henne i ett år. Och till helgen är det tävling, tänk om hon håller på och sparkar och grejar då? Jag hört att man kan ge hästar munkpeppar. Var får man tag på sånt? Men går det att ge liksom "tillfälligt" eller är det bara till ston som jämt håller på vid brunst? Vad ska jag annars göra?

Ge henne Stroppy Mare, en kanonbra örtblandning från Dodson & Horell. Finns för hingstiga valacker med vilket jag gav till min nykastrerade hingst förut och det hjälpte mycket bra. Jag vet flera som haft Stroppy Mare till sina ston och det han funkat alldeles utmärkt. Finns att köpa i välsorterade ridsportbutiker.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 762
Senast: Stereo
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 622
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka