Sunt hästförnuft saknas

Sv: Sunt hästförnuft saknas

Jag känner väl till vad korsförlamning är och hur det uppkommer.

Och nej, ingen av hästarna har haft minsta tendens till det.

Eftersom det är en väldigt utbredd missuppfattning hur hästar egentligen håller värmen. Det är ffa som Heulwen skriver - genom att äte. Inte en massa täcken.

5000:- är "mycket" pengar med tanke på hur många som SKÄNKER bort dom,eller säljer för en tusenlapp...:crazy:

Tycker inte man ska sälja hästar för mindre än 10 000:-, har man inte råd med det så har man antagligen inte råd att ha häst...

Nu har det gudskelov efter flera samtal och mycket förklarande och tjatande blivit klart bättre!!!:)
Jag fick eftersom det inte hjälpte att prata med dem gå med dem upp på höskullen,väga upp deras hö med min våg och visa dem exakt hur mycket de måste ha i varje kasse.Prata snällt metoden funkar tyvärr inte alltid.....
Nu får de t.o.m.täcken ute och kraftfoder på kvällen.!Jag är ganska nöjd nu,vattnet är det fortfarande si och så med men ,men.....

det är ju bra att det blivit bättre, men exakt vad är planen framöver? tänker de ha dem ute dygnet runt hela vintern? isåfall är det ju fortfarande totalt oskäligt och oacceptabelt eftersom det som du skrivit inte finns skydd i hagen alls. som jag frågade i tidigare inlägget, vad exakt var överrenskommet när de flyttade in?

Nej,de tänker inte ha dem ute hela vintern.Det hade vi givetvis inte gått med på då eftersom dessa hagar inte lämpar sej för lösdrift utan bara är ganska små rasthagar.
Två boxplatser finns till deras förfogande,de sa i början av oktober när de flyttade till oss(inte mitt eget stall utan vår ryttarförenings stall)att de tyckte det var för tidigt att stalla in dem då utan ville ha dem ute lite till ,vilket vi tyckte var o.k.då.
Något datum bestämdes inte då vilket givetvis var dumt.
Vi hade ingen aning om att de var så pass oerfarna och tänkte att deras föräldrar skulle vara dem behjälpliga liksom vi föräldrar är för våra barn och ungdomar i stallet.
Kontrakt finns men det är tyvärr ganska otydligt formulerat.På vårt första stallmöte tog vi dock upp alla regler vi har i staller om omvårdnad och daglig skötsel m.m.Dessa regler står uppsatta i stallet.

:rofl: Stå på er,ni som verkar ha lite mera erfarenhet!
Minst 1.5kg hö/100kg kroppsvikt,är stråfodret av "Silagetyp" så skall givan vara ännu högre.Vattentillgången måste också vara sådan,att när man skall fylla på skall det finnas vatten kvar. Använd aldrig bara en hink,då sparar bara hästen på det lilla som finns.Den vågar inte dricka sig otörstig,eftersom det då tar slut.Ta då flera hinkar,eller ännu hellre dessa stora mjuka,randiga i strukturen,(BILLIGA) plastembar som finns att köpa lite här och var. Häll i ett par matskedar salt,UTAN JOD,då håller sig vattnet ofryst ngt längre tid:idea: Lycka till

Vattentillgången måste också vara sådan,att när man skall fylla på skall det finnas vatten kvar. Använd aldrig bara en hink,då sparar bara hästen på det lilla som finns.Den vågar inte dricka sig otörstig,eftersom det då tar slut.

:confused:
Så långt tänker inte en häst. Är den törstig så dricker den.
Hur skulle den annars våga dricka ur en vattenkopp, där det bara är pyttelite vatten från början?
Sen att många vattenkoppar har för dåligt flöde, så att hästen inte orkar dricka tillräckligt, är en helt annan femma.:crazy:

Jag brukar ha stora svarta så kallade slaktbaljor ute i hagarna,de är jättebra.har man inte slang som räcker kan man fylla dem med hinkar istället.

:rofl: Stå på er,ni som verkar ha lite mera erfarenhet!
Minst 1.5kg hö/100kg kroppsvikt,är stråfodret av "Silagetyp" så skall givan vara ännu högre.Vattentillgången måste också vara sådan,att när man skall fylla på skall det finnas vatten kvar. Använd aldrig bara en hink,då sparar bara hästen på det lilla som finns.Den vågar inte dricka sig otörstig,eftersom det då tar slut.Ta då flera hinkar,eller ännu hellre dessa stora mjuka,randiga i strukturen,(BILLIGA) plastembar som finns att köpa lite här och var. Häll i ett par matskedar salt,UTAN JOD,då håller sig vattnet ofryst ngt längre tid:idea: Lycka till

Ehh, jag vet inte men jag hade inte hällt i salt för att förändra fryspunkten. Kan säga att vi löst det med värmekabel under baljan, mest för att jag o maken arbetar med det MEN vi har inte lagt ut det än o de få nätter det har varit fryst i år har hästarna knackat hål på isen o druckit ändå. Så lite instinkt finns det nog kvar i djuren....

thermobar är värd vareda krona. Finns inget som håller bättre en den. jag ska köpa till mina uteboxar oxå. Hoppas dessa hästar får de bättre snart. Men de låter de som.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar