Sunt hästförnuft saknas

Sv: Sunt hästförnuft saknas

Men är det inte från sista nov som djuren MÅSTE ha vindskydd ?
Det är ju skillnad på bör och måste !
Jag kan ha fel om datumet .Vinter är det väl ingenstans i Sverige ännu ?
Hej från hambo

Usch vad hemskt. Men ärligt talat blir ni andra i stallet nästan medbrottslingar av att låta det vara. Det finns ju även lag på hur mycket mat hästarna ska ha. Kommer inte ihåg vad minimum är men tror det ligger runt 1,5kg TS per 100kg häst....

Nu såg jag att dom inte ens hade skydd mot väder och vind:angel:
Det måste dom ju självklart ha !
Hej från hambo som läste för fort !

Kommer inte ihåg vad minimum är men tror det ligger runt 1,5kg TS per 100kg häst....

Jag kan ha helt fel men har för mig att det är 1 kg TS/100 kg häst och att det blir ungefär 1,2 kg hö per 100 kg häst. Men jag kan som sagt ha fel.

Oavsett vilket så får hästarna på tok för lite mat! :mad:

Jag måste få lägga in en passus här.

Min häst har gått på lösdrift med fri tillgång till hö och jag har släppt ut honom när han varit svettig utan täcke. Visserligen har han stått inne i kallstallet och "ångat" av. Han har aldrig någonsin farit illa av det. Jag var själv skeptisk men hade vid den tidpunkten inget val. Den stora skillnaden är ju han våra hästar alltid har haft fri tillgång till hö samt ligghall.

Flickorna har hållt sej osynliga de här två dagarna,sedan jag pratade med den ena av dem.
Någon förändring märks inte.De är fortfarande ute dag som natt utan något som helst skydd och får fortfarande lika lite hö.:(

Hemma hos dem är det ingen som svarar!På lördag ska jag vara hela dagen i stallet för då har vi fixardag,då måste jag ju råka på dem.

Lycka till, bra att någon tar sitt vuxenansvar och ser till att det blir ordning.
Var bara saklig och inte aggresiv så går det säkert bra.

Du kan ju fråga hur dom tänker i det här. Hur dom känner sej efter ett gympapass om dom inte får duscha eller byta kläder utan går svettiga, man börjar ganska snabbt att frysa.
Tala om vad lagen säger om lösdrift.
Fråga efter deras kunskaper när det gäller utfodring.
Erbjud dej att göra en foderstat som passar hästarna och det arbete dom utför (inte så svårt och det kan ändå inte bli värre) visar på god vilja från din sida och att du verkligen bryr dej.
Och poängtera att du verkligen bryr dej om att deras hästar ska ha det bra och säg att du förstår att dom med sin ringa ålder inte kan vara så insatta i det här med foder men att du gärna vill ta ditt vuxenansvar och lära dom.

Sådana argument borde bita på den mest förhärdade tonåring tycker jag. Just det här att man är säker på sin sak och att man framställer det som att man bara vill hjälpa dom tillrätta.

Lycka till jag ska hålla tummarna för att det blir bra.

Hur menar du ?

Det är inte synd om hästarna, varför skulle det vara det ?

De har inte varit sjuka, de har varit pigga och glada, mjuka och fina i muskulaturen. Perfekta i pälsen.

Jag begriper inte att det skulle varit synd om hästarna.

Eller har DU pratat med dem ?

det är väl från den siste oktober man måste ha skydd för hästarna? eller?

Hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga när du pratat med dom .. :)

Senast ändrad av en moderator:

Hon menar nog inte dina hästar utan de hästar som tråden handlar om...

OKej, ett missat KL :-)

Ja, hästarna i som TS skriver far nog inte så väl. Och det finns ju regler för lösdrifter.

Men de måste väl ha ligghall från och med att det inte sker betestillväxt längre. SÅ något fixt datum finns inte.

du ska vara väldigt tacksam att du inte fick korsförlamning på hästen:mad::mad::mad:

du ska vara väldigt tacksam att du inte fick korsförlamning på hästen:mad::mad::mad:
detta är till cirkus!

Hästar som har fri tillgång på hö producerar ständigt värme medan de äter.

det är väl från den siste oktober man måste ha skydd för hästarna? eller?

Hoppas att dom tar sitt förnuft till fånga när du pratat med dom .. :)

Man behöver inte ha nåt skydd under tiden som "betestillväxt" sker. Dock, är det ju lämpligt att man ser till att det åtminstone finns ett regnskydd/regntäcke även under den tiden för när det blåser och regnar så är års kyls hästarna snabbt.

Det betyder att i TS fall bör ju hagen i så fall kunna förse dessa hästar med bete som räcker. Det är väl tveksamt av vad jag kan utläsa hittills?

Jag skulle nog prata med aktuell myndighet om råd och även säga upp dessa personer och klart ange orsaken.

I stallet där jag är inhyrd har vi ett stallråd där vi beslutar om gemensamma regler som ska gälla, exempelvis hur ofta man ska mocka åt sin häst, det står också i avtalet att vi ska fodra och sköta våra hästar enligt vissa regler. Nu har vi en hästägare som inte har samma syn som oss andra på hur man håller häst. Ägarna till stallet har pratat med denne och eftersom hästägaren inte vill följa de regler som ställts upp så är han uppsagt. Har ni inte vissa regler i avtalet med tjejerna som kan åberopas och om de inte följs kan de sägas upp? Eller att ni kan kalla till stallråd/möte för att diskutera vilka regler som ska gälla för skötsel etc. ?

KL

vad sades vid rekryteringen av dessa personer? var det klart att hästarna skulle gå ute dygnet runt på lösdrift osv?

om det inte var det så är det regler ni saknar som orsakar problemet. det är oftast problemet med kollektiv, att det inte finns ngt överhuvud som tydligt förklarar vad som gäller vid inflytt.

om inget sagt om detta och givits "OK" på vid inflytt, dvs tjejerna har efter hand börjat med att hästarna ska gå ute osv, så skulle jag snacka ihop mig med resten av folket samt den som äger stallet, och hänvisa till att inget överenskommits om detta från början och att de därmed inte har rätt att ha hästarna som de har dem, utan skydd, för lite mat osv.

av anledningen att just sånt här är otydligt i de flesta kollektiv, dvs vem som sätter regler, vad reglerna är, och vem som tar tag i regel avvikelser, samt framför allt: VEM SOM TAS IN/REKRYTERAS till ett kollektiv, i fråga om hästvett, hästvana osv, så står jag inte i kollektiv längre även om jag gjorde det under flera år. Kommer aldrig mer göra det heller, då skillnaden mellan att ha en bunt slumpässigt hopkomna individer med tveksamma bakgrunder av diverse sort, som gemensamt skall ansvara för stallets hästar, och att betala en summa för att stå uppstallad där kompetent, erfaret folk med tydliga regler vid inflytt osv, hanterar hästarna dagligen, - för mig är guld värt och hela skillnaden mellan psykiskt välbefinnande och rent ut sagt mental ohälsa som kontrast ifråga om att behöva oroa sig för sin hästs väl och ve och allmänna hantering.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar