Sv: Sunt hästförnuft saknas
KL
vad sades vid rekryteringen av dessa personer? var det klart att hästarna skulle gå ute dygnet runt på lösdrift osv?
om det inte var det så är det regler ni saknar som orsakar problemet. det är oftast problemet med kollektiv, att det inte finns ngt överhuvud som tydligt förklarar vad som gäller vid inflytt.
om inget sagt om detta och givits "OK" på vid inflytt, dvs tjejerna har efter hand börjat med att hästarna ska gå ute osv, så skulle jag snacka ihop mig med resten av folket samt den som äger stallet, och hänvisa till att inget överenskommits om detta från början och att de därmed inte har rätt att ha hästarna som de har dem, utan skydd, för lite mat osv.
av anledningen att just sånt här är otydligt i de flesta kollektiv, dvs vem som sätter regler, vad reglerna är, och vem som tar tag i regel avvikelser, samt framför allt: VEM SOM TAS IN/REKRYTERAS till ett kollektiv, i fråga om hästvett, hästvana osv, så står jag inte i kollektiv längre även om jag gjorde det under flera år. Kommer aldrig mer göra det heller, då skillnaden mellan att ha en bunt slumpässigt hopkomna individer med tveksamma bakgrunder av diverse sort, som gemensamt skall ansvara för stallets hästar, och att betala en summa för att stå uppstallad där kompetent, erfaret folk med tydliga regler vid inflytt osv, hanterar hästarna dagligen, - för mig är guld värt och hela skillnaden mellan psykiskt välbefinnande och rent ut sagt mental ohälsa som kontrast ifråga om att behöva oroa sig för sin hästs väl och ve och allmänna hantering.