Sunt hästförnuft saknas

skjona

Trådstartare
Ett problem i vårt kollektiv stall håller på att accelerera och snart bli ohållbart.
I stallet bor åtta hästar som vi turas om att fodra,släppa in och ut o.s.v. Visst har vi alla lite olika åsikter om hur hästar ska skötas bäst ,lustigt vore det väl annars, men i stora drag är de flesta av oss överens.

Nu har det dock kommit två unga tjejer (13 år och 20år)till stallet med två travhästar som de rider på.De har bara haft de några månader och föräldrarna syns aldrig till.
Hästarna ska vara ute dygnet runt,rids genomsvettiga och släpps ut blöta i hagen utan täcken,ges alldeles för lite hö,m.m.

Jag har själv några hästar hemma på lösdrift som är ute dygnet runt MEN de har fri tillgång på hösilage,har en stor hage med träd att ta skydd under samt en ligghall.
Har försökt att prata med den ena av flickorna (i enrum och lite försiktigt)men de tycker att de vet bäst och vill inte ta till sej några råd.Vad gör man??
Jag blir så arg på föräldrarna som struntar i vad som händer med ungarna och hästarna,och inte tar något ansvar alls.

Sv: Sunt hästförnuft saknas

Ta och prata med 13-åringens föräldrar! 20-åringen är ju myndig och då finns det ingen anledning att blanda in föräldrarna, utan henne kan du tala med personligen.

Berätta vad som gäller, samt att du kommer att göra en anmälan om de inte tar hand om sina hästar på ett bättre sätt.

Immer

Tack för ditt svar,jag går och har ont i magen för att jag inte vet hur jag ska ta itu med detta problem.....

*En styrkekram*

Heder åt dig, som bryr dig. Tyvärr tror jag inte att det finns något enklare sätt än det som Immer föreslog. Det finns ingen hjälp att hämta bland övriga i stallet?

Du får vara beredd på att höra en del...det är aldrig populärt när man påpekar misskötsel:( Det beror ju uppenbart på okunskap från båda tjejerna och ointresse från föräldrarna till 13-åringen.

Här ser man nackdelarna med att travhästar säljs för en spottstyver som ridhästar, en skam och otroligt synd om hästarna. Har sett en del som säljs för 5000kr! - vilket innebär att i stort sett vem som helst har råd att köpa hästen, utan att behöva tänka efter före.
När de sen har hästen i sin ägo upptäcker de att det kostar pengar att; ge dem mat, strö, stalla in dem, skor, utrustning etc ect:eek:

Stå på dig, försök få med fler och kalla till ett möte i stallet (få med föräldrarna till den minderåriga tjejen ), håll en så vänlig ton som möjligt så är chanserna lite större att de verkligen tar till sig något av det ni säger. Är det totalt kalla handen så ta till det sista; tala om att ni kommer anmäla det så får kommunens inspektör avgöra om det är en acceptabel hästhållning eller inte.

Så bra att det finns människor som du som bryr sig. Jag tycker att du ska tala med föräldrarna och tydligt tala om vad som är fel och som föregående sa, hjälper inte det så är en anmälan det enda rätta.Det är inte roligt att se djur fara illa, det gör ont i själen. Lycka till!:love:

Här ser man nackdelarna med att travhästar säljs för en spottstyver som ridhästar, en skam och otroligt synd om hästarna. Har sett en del som säljs för 5000kr! - vilket innebär att i stort sett vem som helst har råd att köpa hästen, utan att behöva tänka efter före.
När de sen har hästen i sin ägo upptäcker de att det kostar pengar att; ge dem mat, strö, stalla in dem, skor, utrustning etc ect:eek:.

5000:- är "mycket" pengar med tanke på hur många som SKÄNKER bort dom,eller säljer för en tusenlapp...:crazy:

Om du tycker att hästarna ser pigga och glada och välmående ut tycker jag inte att du ska blanda dej i för mycket. Alla har så olika syn på hästhållning, och tar hand om djuren på olika sätt. Men så länge hästarna ser ut att ha det bra tycker jag faktiskt inte man ska bry sej.
Nu vet jag ju inte alls hur hästarna mår, men om de nu mår dåligt är det ju jättebra att det finns såna som du som bryr sej. Isåfall tycker jag att du ska prata med 13-åringens föräldrar. 20-åringen är ju myndig så hennes föräldrar har ju ingenting med saken att göra. Henne får du försöka prata med personligen.

Borde vara förbjudet att skänka bort djur på det viset, vi gör dem en stor otjänst!:(

Har hästarna skydd i hagen som de ska enligt lag? Är de i fint hull? Annars kan du berätta om hur lagen är och säga något om att kontrollanterna från kommun/djurskydd kommer stänga ert stall om inte alla följer reglerna så de inser allvaret och tar tag i det.

Verkar hästarna inte må så dåligt får man göra sitt bästa för att få dem att förstå det här med blöt häst och kyla i alla fall. Jag tror inte de vill sin häst illa utan bara omedvetna om att de tar skada.

Nej,de har inget skydd i hagen.Varken naturligt av träd eller annat och heller ingen ligghall.De är heller aldrig täckade.
Vi andra tar in våra hästar och de har även lediga boxar till sina i stallet men väljer att ha dem ute för att det är "Naturligt".

Deras hästar saknar hull och blir allt tunnare.De fodras med ett par kilo hö per dag om de har tur,ibland bara ett kilo hö morgon och kväll......
Vatten brukar vi som inte står ut att se,hjälpas åt att fylla på i en stor balja som jag fixat åt dem eftersom de bara hade varsin hink som snabbt tog slut.
Medans jag skriver det här börjar jag inse att det är mera illa än vad jag velat se.

Usch jag mår dåligt bara jag hör det här, nu denna årstid går det väl ann men snart är det vinter med allt vad det innebär.
Är det så att 13 åringen och 20 åringen är syskon? Kan tänka mig att deras föräldrar då förlitar sig helt på 20 åringen och dennas "kunskaper", om jag vore som du skulle jag prata med dem gärna på ett stallmöte så att fler kan försöka övertyga dem om vad som är rätt, funkar inte det så skulle jag inte dra mig för att anmäla dom, det är ju för djurens bästa och det går alltid före.
2 kg hö/dag per häst :eek::eek::eek:
Det är bara att anmäla om de inte tar sitt förnuft till fånga.

Sunt förnuft finns inte på samma sätt längre, det är för tragiskt:crazy:
jumanji

Om du tycker att hästarna ser pigga och glada och välmående ut tycker jag inte att du ska blanda dej i för mycket. Alla har så olika syn på hästhållning, och tar hand om djuren på olika sätt. Men så länge hästarna ser ut att ha det bra tycker jag faktiskt inte man ska bry sej.
Nu vet jag ju inte alls hur hästarna mår, men om de nu mår dåligt är det ju jättebra att det finns såna som du som bryr sej. Isåfall tycker jag att du ska prata med 13-åringens föräldrar. 20-åringen är ju myndig så hennes föräldrar har ju ingenting med saken att göra. Henne får du försöka prata med personligen.

Fast att släppa ut svettiga hästar i hagen när det är kyligt ute, samt ge hästarna för lite mat är väl inte något man INTE ska bry sig om? :crazy:
Visst har alla olika syn på hästhållning men det där skriker ju okunskap, och sånt måste man faktiskt bry sig om.

I första skedet skulle jag prata med föräldrarna till 13-åringen och med 20-åringen personligen. Dra gärna ut fakta (ex.vis ang minimifodergiva samt att det faktiskt är olagligt att inte har skydd för hästarna under vintern).
Steg nummer 2 skulle vara ett gemensamt stallmöte där ni drar upp riktlinjer för hur stallet och hästarna ska skötas, annars får man flytta.
Steg nummer 3 är att kontakta djurskyddsinspektör.

Nej,de har inget skydd i hagen.Varken naturligt av träd eller annat och heller ingen ligghall.

Men vid denna årstiden måste de ha ligghall om de går ute dygnet runt! Detta är glasklart, och någonting du måste ta upp med ägarna/föräldrarna.

Bra att du bryr dig om hästarna. Lycka till!

Immer

Som stallägare skulle jag inte hyra in vilka som helst, hästarna måste vara i bra skick osv eftersom jag inte vill ha dåligt rykte(vilket man såklart får om folk ser benrangel i hagen).

Ni får ta en gemensam diskussion om vilka principer ni ska ha i kollektivstallet & accepteras inte dessa så sägs hyresgästerna upp & får uppsägningstid enligt kontrakt.
Ägarna får börja sköta om sina hästar eller se sig om efter annat helt enkelt.

Däremot kan alla har olika syn på vad som är lite hö & inte, jag skulle själv aldrig ha mina hästar på fri tillgång hösilage eftersom det skulle vara omöjligt att hålla dem i bra kondition/hull, så för mej är fri tillgång för mkt mat för mina hästar medan det är för lite med tex 4 kg hö/dag.

Ska hästarna vara ute dygnet runt året runt ska de ha ligghall på vintern/våren/hösten.
Mne sånt borde väl kollektivstallet ha ngt att säga till om?att de inte heller vill bryta mot de hästhållningsregler som finns.

Ta tag i dem imorgon och säg rakt ut: "Jag kan inte ha hästar på min gård som inte ses efter enligt djurskyddsreglerna. Hästar måste vintertid ha tillgång till skydd, och era hästar väger ungefär 80 kilo (eller hur du nu bedömer det) mindre än de borde och tappar hela tiden mer. Kommer det en kontrollant kan de stänga min gård om ni inte ordnar det här nu. "

Så skulle jag göra iaf. Ord och inga visor. De får bli sura då om de vill. Hjälper inte de skulle jag nog själv ringa och få gården kontrollerad så de inser allvaret. Pratar man bara om sina egna åsikter om deras hästhållning tror jag inte de lyssnar, eftersom de förmodligen tycker att din hästhållning är "onaturlig", du som har ett hus till dina hästar.

Usch vad jobbigt. 13- åringens snack kan du ju kanske ta med föräldrarna. Säg att de måste komma och prata med dig i lugn och ro om de vill ha kvar sina hästar hos dig.

Tack till er alla! Ja,jag får ta tag i det ikväll efter jobbet.:(

Hur gick det?

Jag tycker i allmänhet att man inte ska lägga sig i allt för mycket om hästarna verkar må bra men att bara ge dem något kilo hö per dag är inte alls bra. Bra att du reagerar på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar