Sumering av tävlingsåret

Sv: Sumering av tävlingsåret

Jag fick bebis i slutet av april. Innan han föddes hade jag planerat att vara med på de sista tävlingarna för säsongen. Hinknissen (min man) var helt med på noterna. Musse oxå. Jag hade lyckats hålla igång honom hyfsat under graviditeten, och sen fick jag hjälp av min syster som red honom lite då och då.

Men nu är jag helt såld på min lilla bebis och har ingen större lust att packa bilen för distanstävling.;)

Det blev alltså ingen tävling alls för mig i år. Musse fick dock i alla fall en ritt. Min syster red honom fem mil på Dackeritten, där de placerade sig.

Nästa år är Musse 18. Då ska vi sopa banan igen!:D ;) Om jag inte blir gravid igen. Jag har upptäckt att det här med avel faktiskt är riktigt roligt!:p

Tävlingsår och tävlingsår......:( :cry: :mad:

Hade 2 fräscha hästar men bara råd att rida en tävling så det kallar jag inte att tävla.....:smirk:

* Simlångsritten 85 km med Euros- godkända

//Jennie

Det är faktiskt det värsta med distansen. Att varje tävling (nu tänker jag på allt, inte bara anmälan) kostar allt från ca 1000 kr upp till 3-4000kr.
Beroende på hur långt man måste åka, boende mm.

Dressyr och hoppning borde vara betydligt billigare. Då det ofta, speciellt i stockholm finns många tävlingar inom regionen.
Kanske skulle bli dressyrryttare i stället :crazy: :rofl:

Jag undrar hur jag ska få råd att tävla bägge mina nästa år??? Vinna på lotto kanske? :idea:

Men macken, du kan ju rida dressyr med dina andra stallmänniskor, då kan deras hästar och din prata kliniken ihop:P

Bergaritten
Min syster red Zama som var pigg och lätt. Men syrran som bara ridit en clearround tidigare tog det väldigt lugnt.

Rönningeritten 70 km
Zama lite seg i början, bättre i mitten efter att ha druckit, och jättepigg och entusiastisk på slutet.

Veckorna innan Rimboritten blev Zama oförklarligt halt och det var ovisst hurvida hon hade fång, hovbensfraktur eller något annat allvarligt. Vid besök på klinik visade det sig sannolikt vara ett sömtryck!!

Vid den tidpunkten hade Zamas kropp redan hunnit svälla upp till sin "normala" sommar-storlek och jag kom av mig med tävlandet. Var bara så glad att jag hade en frisk häst!

Men jag fick möjilghet att vara vet. skrivare på tävlingen istället, vilket var super-intressant och kul.

Ja! viken bra ide! Zadac har reda börjat prata ihop sig med dem... Hur ska man kunna pirruetta och snurra på stället när man har såååååååååå ont i benet????
*tar samtidigt en repa i 190 i sin "sjukhage", bockandes och skuttandes*
Och när man rider ut så är det minnsan de höga skolorna som gäller! Zadac han kan alla ovan mark redan. *i vilket dressyrprogram ingår de?*
Vi kanske ska satsa på den spanska...

Han är redan en exemplarisk klinikhäst. Står snällt, Utan lugnande går han in överallt. Röntgade ena frambenet, jag fick hålla både plåt och häst. Zadac rörde inte ens ett öra! Står som en klocka (odrogad)och alla tror att han, han måste vara en lugn och harmonisk häst att rida. haha

Jo, det blev som planerat sånär som på en liten skada sista tävlingen. Men men, prognosen ser ser god ut och han skall sättas igång igen i slutet på november. Hästen är ny och hade distanspremiär denna säsong.

-Började med en prova-på-ritt i början av april och red på 10,0 km/h. Det var rena rama kalabaliken! Han var otroligt stressad och bockade sig runt i princip hela banan och dessutom åkte jag av en gång. Jisses, hur skulle detta bli i framtiden? Efter det är säkerhetsvästen på jämt...

-Fornabodaritten, 50T med andan i halsen innan, men DET GICK JU BRA!! Vilken skillnad! Allt fungerade toppen, totto tog det lugnt, drack, åt och var lugn i grindarna. Hastigheten blev 11,2 km/h.

- Karolinerritten, 50CR och nu känns han ju riktigt rutinerad. ;)
MEN, det var här vi ådrog oss en skada tyvärr i geggamojjan. Det gick så lugnt och fint, men gudars så lerigt det var. Vi har nog aldrig halkat så mycket trots skritt på de ställena. Billingen var inte rolig...
Det var ingen tvekan i besiktingarna, men dagen efter var han halt och hade en liten bula på en sena. Butta, sjukhage, ultraljud och som tur var beskrev veterinären det som "en piss i oceanen" jämfört med en riktig senskada. Så det blir vila i hage i tre månader för att sedan skritta igång i slutet på november och hålla tummarna.

Skönt att det inte var någon större fara!!!!

Min fick inte ens medicn eller sjukhage. Han fick lov att gå i riktig hage (om han var lugn...) och skrittas ett par veckor.

Inte roligt när det blir problem med benen, själv är jag toknojig numera. BoT och indor på natten och skydd på dagarna. Men jag lovar, när han är friskförklarad kommer jag ta bort det. *kanske*:angel:

Hm, jo jag inhandlade ett par BoT-paddar men de blev heldemolerade av hästen efter 3 dagar. Han avskyr att ha saker på benen så det var ju ogjort arbete... Jag hoppas verkligen att vi slipper skador som man MÅSTE linda för då har jag ingen lösning! En sån där flärp under hakan kanske som gör att de inte kan bita i täcket?

snabblim? kribbox? fastbunden? elchockar?

Zadac fick gå med sina lindor ute till en början. Men då var hans skysta hagkompisar hjälpsamma och plockade bort lindor och paddar. Rena turen att han inte skadade sig mera. Kunde hänga en linda kvar i karleden och padden återfanns i skogen.
Satten en padd under ett benskydd, satt lite bättre. (veterinären tycket jag skulle ha BoT på det benet.)
Satten även ett sånt där spänne som man har över lindan för att den inte ska gå upp. en dag satt bara den kvar...
Slutade med att jag inte lindade honom. Sen fick han hamna ensam på dagarna, då fick han gå indad utan problem.

Men macken, du börjar bli som de där vi brukade skratta över på tävlingar ... Klippkortet på g?

Skillnaden är att min häst ÄR skadad... Fast nu har faktiskt både lindor och skydd åkt av. Han springer inte lika mycket i hagen längre.
Det var faktiskt min veterinär som sa åt mig att använda BoT på benet och sen när han slog sönder överbenet tyckte hon att jag skulle ha skydd på. Hon tyckte jag var knäpp som inte vill ha skydd på när jag rider...

Nä, klippkortet får vänta lite. Fast lite nojig har jag blivit. (kanske har jag blivit övertalad av de andra i stallet?)

Men när han är frisk, ja då kommer jag inte mesa. fram tills dess vill jag dutta lite i alla fall. ;)

tss :P Nej men skönt att han börjar bli bättre.
dags för mig att udvärdera säsongen kanske ?

nybygget 120 km Första ritten, gick väldigt bra. Krille visade bra resultat på vinterns träning

Rönningeritten 100 km. Krille var väldigt lugn i starten, och banan passade oss bra.

Fornabodaritten 129 KM. Gick bra förutom att min kamelback gick sönder på första slingan och att det var extremt varmt, Krille visade upp sin styrka genom att orka friskt galoppera mot Diakon på upploppet. Väldigt nöjd placeringen var verkligen bara ett + denna gång!

Vasaritten uppvärmning inför Zabreh, skulle bara ta det lugnt satsade på att rida 16km/h fick sluttid på 15.9 väldigt nöjd. Tyvär var Kristall jobbig i starten och vi höll på att inte komma från takbanan.

Yr-EM Zabreh Vilken upplevelse! Kristall skötte sig bra, fick ha bomull i öronen när vi träningsred, vilket han inte tyckte om, men matte gillade det! Så med bomull i öronen och efter att ha startat ca 10-15 min efter täten så rullade vi iväg, på våran största upplevelse sen våran första CR tillsammans. Hela ritten går bra och Kristall visar även denna gång att han kan springa fort efter 12 mil. Tack till nerike för lånet av Stina. Hon var riktigt bra att ha till hjälp. Resultaten blev 20 plats i EM. efter en bana som var slalombacke upp och ner efter varandra.

Vi är väldigt nöjda med vårat år, som har gått så väldigt bra!

Så nu har vi precis börjat skritta ut efter lite semester, nu ska vi bara rida western och ha semester från distansen.
Sen har vi även fått hem 1½ åringen som är jätte söt & snäll.

Hej, en jättechansning..
Zama du nämner, är det möjligtvis ett fuxfärgat fullblodssto e:Habitat
u:Zorina?????
Hon var i min ägo för galet många år sedan isf.
Vore kul att höra hur det gick för henne.
Mvh Linda

Hej!

Zama som är häruppe är tyvärr inte det stoet du nämner, fel stam. Men de har gemensamt att de är fuxar ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 080
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte