Monsieur de Mai

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet och åsikter om sulor på travhästarna? Är det bra? Dåligt? Ge gärna en förklaring också :)

Jag har själv sulor fram på min dam eftersom hon är fruktansvärt plattfot och blir väldigt ömfotad utan. Nu funderar jag på om jag inför vintern ska slå på sulor i bak också, för att slippa risk för isklumpar i hovarna.

På B-tränarlicenskursen förordade dessutom hovslagaren där att ha sulor, eftersom det gör att hoven och strålen får jobba mer med tanke på det ökade trycket. Någon som har några åsikter?

:bow:

Sv: Sulor...

Jag tycker inte om sulor, mina hästar har en benägenhet att alltid trampa av sig just "sulskorna". Men om hovis eller Jari säger att hästen behöver sulor, ja då viker jag mej:angel: Oftast så behövs ju inte sulor så länge.

Både bra och dåligt....:smirk:

Din häst skulle formodligen kunna använda en sko med stråltryckare istället.

Jag använder(när jag använder) enbart urskurna sulor för att behålla fästet som blir otroligt dåligt med sulor. Har dessutom dåliga erf av sulor i bak, svårt att få behålla skorna längre än 2v..

Just nu har jag Cave´s Patentskor med stråltryckare i fram och vanliga alu i bak med enbart snösula. Får då smörja in hovarna i fram för att undvika styltor, första biten iaf..

Vad jag tycker om att slå på sulor som pallar upp hästen är en femma, det har jag ju skrivit av mig om i tråden här nedan...:angel: Det gillar jag inte eftersom det gör att hästen måste gå på ett sätt som inte är naturligt...och jag har sett hästar förstörda av det.

Sulor i den bemärklesen som du menar däremot är en helt annan sak....att sätta på sulor för att hästen är ömfotad. Det kommer jag själv göra på min nya för han är så hovöm...Men dom är ju inte så tjocka, och då sätter man ju på båda frambenen självklart....Risken att hästen trampar av sig skorna brukar ju vara större...(suck) men hellre det då än en ömfotad häst. Sen är det väl inte bra att anv. sulor jämt eftersom det stänger in hoven....

Snösulor är ju gudomliga....:) Det har jag på min ridis iaf och klumpar brukar vara ett minne blott...ska nog sätta på det runt om nu, annars har jag bara haft fram....

Vad jag tycker om att slå på sulor som pallar upp hästen är en femma, det har jag ju skrivit av mig om i tråden här nedan...:angel: Det gillar jag inte eftersom det gör att hästen måste gå på ett sätt som inte är naturligt...och jag har sett hästar förstörda av det.

Sulor i den bemärklesen som du menar däremot är en helt annan sak....att sätta på sulor för att hästen är ömfotad. Det kommer jag själv göra på min nya för han är så hovöm...Men dom är ju inte så tjocka, och då sätter man ju på båda frambenen självklart....Risken att hästen trampar av sig skorna brukar ju vara större...(suck) men hellre det då än en ömfotad häst. Sen är det väl inte bra att anv. sulor jämt eftersom det stänger in hoven....

Snösulor är ju gudomliga....:) Det har jag på min ridis iaf och klumpar brukar vara ett minne blott...ska nog sätta på det runt om nu, annars har jag bara haft fram....

Den där hovslagaren jag pratade om menade faktiskt att det var bra med sulor just för att det behåller fukten i hoven.

Både bra och dåligt....:smirk:

Din häst skulle formodligen kunna använda en sko med stråltryckare istället.

Jag använder(när jag använder) enbart urskurna sulor för att behålla fästet som blir otroligt dåligt med sulor. Har dessutom dåliga erf av sulor i bak, svårt att få behålla skorna längre än 2v..

Just nu har jag Cave´s Patentskor med stråltryckare i fram och vanliga alu i bak med enbart snösula. Får då smörja in hovarna i fram för att undvika styltor, första biten iaf..

Det där med att det blir sämre grepp har jag inte ens tänkt på. Men det låter ju väldigt logiskt ni när du säger det.

Hur ser en sån där Cave´s patentsko ut? Har du något bild eller länk? Menar du att hon skulle kunna ha en sån fram istället för sulor? Jag tror nämligen inte att hon ömmar bara för att strålen gör ont, utan för att hon har ont i hela hoven, som är nästan totalt platt... :crazy:

Vad smörjer du in hovarna med förresten?

Får passa på att gratulera till vinsten också! :bump:

Den där hovslagaren jag pratade om menade faktiskt att det var bra med sulor just för att det behåller fukten i hoven.

OK, jo just så - kanske FÖR mkt...större risk för hovröta?
Men jag kan ha fel - och sen beror det ju heeeelt på vilken häst det är och hur hoven ser ut. Jag själv gillar flappen bra för där får luften chans att komma igenom på ett helt annat sätt...:)

Om jag hade en häst som var plattfotad skulle jag vara försiktig med beslag som ökade trycket på strålen ( typ skor med stråltryckare ) då hästen genom sin platta sula redan har ett stort tryck på sin stråle. Utskurna sulor tyckte jag var ett av de bättre förslagen och mitt första val skulle falla på beslag som underlättade för hästens sulor samt trycket som uppstår på strålen.

Det där med att det blir sämre grepp har jag inte ens tänkt på. Men det låter ju väldigt logiskt ni när du säger det.

Hur ser en sån där Cave´s patentsko ut? Har du något bild eller länk? Menar du att hon skulle kunna ha en sån fram istället för sulor? Jag tror nämligen inte att hon ömmar bara för att strålen gör ont, utan för att hon har ont i hela hoven, som är nästan totalt platt... :crazy:

Vad smörjer du in hovarna med förresten?

Får passa på att gratulera till vinsten också! :bump:

Nu varnade ju en för stråltryckare vid plattfot..(har inte den kunskapen själv men det molle säger låter vettigt) så då får du ingen mer info om Caven.. men sök på ngn skosida el kika hos en travshop.
Har bara börjat tjuvläsa i hovslagarlitteratur:p så jag kan inte svara på vad du skall göra vid plattfot. Läste slarvigt tyckte det stod bara ömfotad i ditt inlägg:angel:

Smörjer med ngt i en orange flaska jag fått av hovis... dock mest på det viset att jag borstar på det i kronranden och sen bara putsar på lite på själva hoven.

Tackar o bockar:bow:

min hovslagare säger att såna "utkastare" är det värsta du kan sätta på en hov för att det trycker upp fukt i hoven varje steg hästen tar och han har sett hemska exempel på hästar som har haft just den sulan.

sulan är väl i nått slags gummi. inte en hel sula utan den går precis innanför skon. tror dom kallas för utkastare.

*KL*
Kan man inte ha en smal kilsula på plattfot? *funderar* den är ju öppen....

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 144
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18