Sulor till känsliga sulor?

Bison

Trådstartare
Min nya pålle har känsliga sular.
Haft ett gäng hovbölder under åren och jag är såklart rädd att det ska hända igen.

Han är väldigt känslig för att trampa mot grus/sten ute.

Kan sulor vara ett alternativ för att skydda hovarna?

Annars har han bra kvalite utan sprickor och fnas.

Sv: Sulor till känsliga sulor?

Sulor är ju just till för att skydda hästens sulor. Så enkla svaret är ja =) Det kommer hjälpa emot det.

Däremot så är det dels inte garanterat att just din häst funkar med sulor (vissa tappar skor på löpande band osv), och det kan ta ett tag hitta det som blir bäst för just din. Man kan under sulorna ha ingenting eller fylla upp med olika material. Man får prova sig fram lite. För vissa funkar det bäst att inte ha nåt under, för andra blir det problem då det samlas lera och så och blir tryck. Ett "fyllnadsmaterial" funkar för vissa, ett annat för andra. För en tredje är flytsulor bäst. Osv.

Men det finns sätt att lösa ditt problem, så prata med din hovslagare så hjälper hen dig.

ja, självklart ska jag prata med hovis. Han är bara som så många andra, svår att nå :p
Så vi får ta det på plats när han kommer hit nästa gång :)

Tänkte mest spåna lite under tiden och höra vad folk tycker.

Tack för ditt svar :)

Min häst är jätte öm. Han fungerar KANON bra med flytsulor. Dom är grym men dock alldeles för dyr för min plånbok :/ så jag ska prova vanliga sulor i plast denna vår när gruset kommer fram under snön, med silikon som fyllnadsmaterial under. (Vissa använder tjära men min hovslagare har silikon)

ponnyn var sulöm efter ett spiktramp med påföljande hovböld. Två skoperioder med plastsulor löste problemet, det var flera år sen nu. Så har du tur fungerar det på din också. Jag tror de behöver vila ut ordentligt ibland. Fast som sas ovan kan det bli problem med tappskor, dock inte på min tant.

Min förra häst fick vi lov att ha sulor fram,om jag inte missminner mig så kletades det på nån tjärgegga (?) sen var sulorna i tjockt läder? Hovis menade att läder var bättre än plast om man skulle ha dom på året runt,tror vi använde samma lädersula 3-4 skoningar iaf.

Hon hade haft fång och var väldigt känslig fram,så hon hade sulor året om.

Det kan alltid vara ett alternativ, men man ska ändå tänka på:

- skorna sitter sämre med sulor
- det kan bli väldigt instängt med sulor (obra om fukt tar sig in tex)
- hästen kan om den är sulöm bli värre om det bildas ett tryck

Men egentligen är väl det enda man kan göra att prata med hovis och ev testa

Fick tag i hovis och vi kommer göra ett försök med vanliga sulor så får vi se om det gör skillnad.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
47 190
Senast: fio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka