Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

P

Peyton

Nu börjar jag bli riktigt ledsen...

Jag köpte en riktigt trevlig läromästare i dressyr på 17 år för tre månader sedan. En riktig järnhäst som inte varit halt på 9 år eller andra problem. Dock skulle han vara lite ömfotad vad gäller stenar och så, rena paddockhästen med andra ord.

När han kommit till mig så springer han runt staketen och vaktar konstant i två dagar. Rusa - tvärstopp - tvärvändning - rusa - ni förstår...

Blev lite svullen i vä fram, men visade ingen hälta. Så jag rider lite lugnt den första veckan - känns inte konstigt. Sedan känns han... konstig. Haltar inte men snubblig och försiktig. Men i ridhus känns han klockren. Känner ju inte hästen alls - vet inte riktigt hua han SKA kännas heller... Efter ytterligare 2 veckor med samma känsla börjar han även kännas konstig på träning. Så jag låter honom helt enkelt vila i lite över en vecka för att se om det gick över - det gjorde det inte...

Tog dit en hovslagare (min ordinarie hovis kunde inte komma) för att kolla hovböld osv, som trodde att han kunde varit lite söm-öm, då de satt lite långt in på den halta foten. Samt att vä fram var ca 2 cm kortare än den högra. Efter det blev han faktiskt bättre några dagar men sedan kom det tillbaka igen.

Tog ut hästens gamla osteopat som verkligen känner hästen utan och innan. Ägarna sa att de aldrig behövt åka till veterinär utan bara använt sig utav denna osteopaten. Han sade att förutom sin vanliga svaghet i korset så hade han låsningar i båda bogarna och i en kota i nacken. Troligen pga att han sträckt sig eller dylikt.

Han skulle stå i några få dagar efter behandlingen. Idag skrittade jag honom - kändes inte entusiastisk för fem öre samt att han var väldigt försiktig i nerförsbackarna. Sprang lite med honom i lina på asfalt efteråt, han markerade.

Så med helg och allt så får jag vänta med att ringa och boka klinikbesök tills på måndag. Ringde min ordinarie hovslagare och berättade hela händelseutvecklinegn. Han tyckte att jag skulle prova med att sätta på sulor på honom innan jag åker iväg och röntgar och sprutar honom på klinik.

Värt att nämna är att han undersökte min unghäst när den blev halt under inridningen. Han sade direkt att han behövde sulor, det lyssnade inte jag på då han verkligen haltade - bara på ett framben, så jag åkte och röntgade honom. Och fick veta att han "bara" hade tunna sulor.. :cool:

Vad tycker ni kloka bukare!? Väldigt tacksam för svar.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Nu börjar jag bli riktigt ledsen...

Jag köpte en riktigt trevlig läromästare i dressyr på 17 år för tre månader sedan. En riktig järnhäst som inte varit halt på 9 år eller andra problem. Dock skulle han vara lite ömfotad vad gäller stenar och så, rena paddockhästen med andra ord.

När han kommit till mig så springer han runt staketen och vaktar konstant i två dagar. Rusa - tvärstopp - tvärvändning - rusa - ni förstår...

Blev lite svullen i vä fram, men visade ingen hälta. Så jag rider lite lugnt den första veckan - känns inte konstigt. Sedan känns han... konstig. Haltar inte men snubblig och försiktig. Men i ridhus känns han klockren. Känner ju inte hästen alls - vet inte riktigt hua han SKA kännas heller... Efter ytterligare 2 veckor med samma känsla börjar han även kännas konstig på träning. Så jag låter honom helt enkelt vila i lite över en vecka för att se om det gick över - det gjorde det inte...

Tog dit en hovslagare (min ordinarie hovis kunde inte komma) för att kolla hovböld osv, som trodde att han kunde varit lite söm-öm, då de satt lite långt in på den halta foten. Samt att vä fram var ca 2 cm kortare än den högra. Efter det blev han faktiskt bättre några dagar men sedan kom det tillbaka igen.

Tog ut hästens gamla osteopat som verkligen känner hästen utan och innan. Ägarna sa att de aldrig behövt åka till veterinär utan bara använt sig utav denna osteopaten. Han sade att förutom sin vanliga svaghet i korset så hade han låsningar i båda bogarna och i en kota i nacken. Troligen pga att han sträckt sig eller dylikt.

Han skulle stå i några få dagar efter behandlingen. Idag skrittade jag honom - kändes inte entusiastisk för fem öre samt att han var väldigt försiktig i nerförsbackarna. Sprang lite med honom i lina på asfalt efteråt, han markerade.

Så med helg och allt så får jag vänta med att ringa och boka klinikbesök tills på måndag. Ringde min ordinarie hovslagare och berättade hela händelseutvecklinegn. Han tyckte att jag skulle prova med att sätta på sulor på honom innan jag åker iväg och röntgar och sprutar honom på klinik.

Värt att nämna är att han undersökte min unghäst när den blev halt under inridningen. Han sade direkt att han behövde sulor, det lyssnade inte jag på då han verkligen haltade - bara på ett framben, så jag åkte och röntgade honom. Och fick veta att han "bara" hade tunna sulor.. :cool:

Vad tycker ni kloka bukare!? Väldigt tacksam för svar.

:bow: :bow: :bow:

Prova att sätt på sulor först, jag tror att du kommer att märka ganska snabbt om det beror på ömma fötter eller inte...
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

När behandlades hästen???

När min häst behandlades av osteopat så blev hon som en banan och vinglig ca 10 dagar efteråt.

"Bara 10 dagar", sa osteopaten. :D Det är heltnormalt att det tar längre tid. Nu hade hon en kraftig låsning men ändå...
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Tack för svaren!

Det var fyra dagar sedan.... kanske ska låta stå några dagar till då, hehe..

Hovslagaren kommer på onsdag, så han får stå tillsdess. Frågan är om jag ska ringa kliniken och beställa tid ifallifall...

Lurigt också med att han är äldre...
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Jag hade åkt till klinik FÖRST. Tänk om det är något som faktiskt behöver sprutas, då hjälper det ju inte med sulor.

Börja med att konstatera att det inte är något som ska behandlas av veterinär, sedan kan man hålla på att prova sig fram.
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Jag vet, det är lite så jag tänker, men samtidigt så var det precis så jag gjorde med min unghäst, och den gången var ju helt i onödan... 4 papp helt åt skogen.
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Jag har hellre 8 papp rätt i sjön än trälar runt med en häst som kanske har något som måste behandlas medan jag försöker med sulor etc.
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Jag hade åkt till klinik FÖRST. Tänk om det är något som faktiskt behöver sprutas, då hjälper det ju inte med sulor.

Börja med att konstatera att det inte är något som ska behandlas av veterinär, sedan kan man hålla på att prova sig fram.

Som sagt, man lär märka på några dagar om sulorna hjälper...
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

hästen har inte en släng av fång då? låter nästan så, iom att han ömmar även på ridbanan?
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Jag, som brukar klinik-ivra ser faktiskt inget problem med att slå på sulor först om hästen är sulöm.

MEN, det jag i det här fallet funderar över är:

Hovslagaren sa hästen varit sulöm? Var den sulöm när hovslagaren undersökte den eller ej? Om den inte var det då - klinik först, sulor sen.

Den är halt på ett framben, det behöver iofs inte betyda att det är annat än sulömhet. Men har hovslagaren letat efter hovböld?

Min dam blev ju 'konstigt halt' (ett steg här, ett steg där, värre på mjukt underlag) i vintras. Hovis kom ut, och konstaterade att hästen var väldigt sulöm båda fram. Huf gripsen/snösulorna hade nött på hennes sulor som var förtunnade. Hon fick hela sulor BF. Blev inom några dagar ohalt. Dock så hade hon fortfarande puls och var lite varm i båda fram. Inget dubbelslående steg eller något dock.

Sen efter en månad blir hon lika konstigt halt igen, trodde det kommit in geggea mellen sulorna och gett tryck. Får tid hos hovis några dagar senare. När det är dags för hovis är hästen extremt stapplig och öm båda fram, rör sig som en fånghäst.

När hovis tog av sulan på HF så har hovbölden från helvetet brustit i tån. En riktigt djuuup, otäck än som gick lång upp i kötthoven och var stoor. Det var med all säkerhet den som spökade redan två månader innan, men som inte hade mognat då. Sen när hon blev halt och var sulöm så var det säkert bölden som började närma sig sulan, men den blev tillfälligt 'hjälpt' av de hela sulor vi la på.

Vi kollade noga efter hovböld alla ggr innan dess, men det fanns inga tecken alls, antagligen låg den för djupt.

Det var en hårsmån från att jag blev tvungen att åka in på klinik och gipsa hoven, men nu lyckades hovis verka upp och gipsa på hemmaplan, och slå på sko + sula igen. Men hon var ju ur träning ett bra tag för det.

Så, även fast det i mitt fall 'bara' var sulömhet och hovböld (hästen går med hela sulor runtom fortfarande), så OM jag hade åkt in och röntgat t ex, så hade vi hittat hovbölden tidigare..

Och rent ekonomiskt hade 1500 pix i självrisk till kliniken, för att få undersökt, röntgat och skott med sulor, varit myyycket billigare än det jag nu fick lägga extra utöver 'normala skokostnaden'. Nu är pengarna inte det avgörande för mig, men de där små '500 här och 500 dä'r..' blir lätt mer än vad klinikbesöket skulle kostat. OM hästen är försäkrad vill säga.
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

[QUOTE

Hovslagaren sa hästen varit sulöm? Var den sulöm när hovslagaren undersökte den eller ej? Om den inte var det då - klinik först, sulor sen.

[/QUOTE]

Ja, han visade ömhet i vf när han tryckte med visitertång runt om där sömmarna satt lite för långt in samt i tån. Vi skippade då den innersta sömmen längst fran i tån samt verkade honom jämnt. Detta var då inte min vanliga hovslagare.

Han var faktiskt bättre här, men det blev ändå inte så mycket ridning pga illapassande sadel. Efter kanske 1-2 veckor fick jag ny sadel och skulle börja rida. Kändes bra då..
Tog även dit de förra ägarna som då bara menade på att han är väldigt känslig för stenigt underlag.

Efter typ 2 veckor skulle han skos igen, tog då dit min ordinarie hovis och berättade hela historien. Han sa att hästen är lite plattfotad - lätt att bli sulöm då. Och så sa han att om det berodde på sömstick eller sömtryck så hade det garanterat kommit en hovböld. Han har inte visat någon puls eller värme..

Jag ska ringa och prata med veterinär imorn i alla fall och fråga dem om sulor eller inte.

Jag sliter mitt hår! Attans hästar alltså.
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Har ite visat någon värme eller puls, de första tre veckorna så hade han sitt foder från sitt gamla stall. Gjorde övergången till mitt foder väldigt mjuk. Har ingen fånghistorik heller, men tanken har slagit mig...

Undra om jag inte ska åka in i alla fall - bara för att. Så får man ju verkligen besked med en gång...
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Lite off-topic, men när jag åkte in med min lille häst så gick notan på ca 4000 kr. Efter att försäkringsbolaget hjälpt mig så fick jag ändå betala lite över 3000 kr...

Har bytt försäkringsbolag nu kan jag tillägga, hehe
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Lite off-topic, men när jag åkte in med min lille häst så gick notan på ca 4000 kr. Efter att försäkringsbolaget hjälpt mig så fick jag ändå betala lite över 3000 kr...

Har bytt försäkringsbolag nu kan jag tillägga, hehe

Skulle aldrig i hela mitt liv byta försäkringsbolag om jag hade använt försäkringen innan pga av hälta eller må annat det vara !!!
Tror inte ens om pålle varit frisk i alla år att jag skulle tordas byta då heller :crazy:

Miaa
 
Sv: Sulor eller åka och röntga? Råd och tips!

Förstår inte varför du ska åka in? Du kan väl be veterinären komma ut på gården och titta, i stället för att be hovslagare/osteopat och alla möjliga människor att ställa diagnos?

Bli vis av min erfarenhet: våran ponny hade symptom ungefär som du beskriver och jag tog ut hovslagaren och fick på sulor och allt möjligt. Sen tog jag ut veterinär för att han blev inte bättre och jag blev inte klok på det hela och vet. sa på en gång att han hade fångkänning. Varken jag, stallägaren (som är mkt kunnig), eller hovslagaren hade sett det men för veterinären var det uppenbart på en gång. Och jag ångrar att jag lät honom gå i 2 veckor med fångkänning, han måste ha haft ont :cry:.

Så ta ut veterinären säger jag och få en preliminär bedömning. :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 878
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 968
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp