sulky+sele

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare feliand
  • Startdatum Startdatum
F

feliand

Jag har funderat på att köpa en sulky till min shettis (inte i tävlingssyfte, den ska användas hemma)
Jag har sedan innan en bröstsele (baksele ska inhandlas), går det att spänna för en sulky i bröstselen eller måste man ha någon typ av travsele? Vart finns det isf att köpa bra travselar (fritidsanvändings område, som sagt, behöver inte vara någon topp-sele) Och hur mycket kan man räkna att behöva ge för en sådan?:) tacksam för svar!

Sv: sulky+sele

Jag undrar om det är en sulky eller en rockard du tänker på? Rockarder kallas ofta för sulky - felaktigt, om jag får säja min åsikt. Det är viss skillnad i uppbyggnaden mellan sulky och rockard.

En travsulky är en väldigt lätt vagn där du sitter med fötterna i fotstöd på själva skaklarna.
Det går inte att fästa en travsulky i en bröstsele på något bra sätt.
En sån här sulky är ingen bra vagn att ha och köra med på hemmaplan.
btrav1.jpg

En rockard sitter du med fötterna mer som i en låda.
Den går att fästa i en bröstsele - i vissa fall går det att använda travsele till den också.
zebk1.jpg

Travsele kan du hitta begagnad om du söker litegrann.
Eller köpa ny. Det finns nya, av sämre kvalisort, från ca 1500 kr. Går att hitta i butiker som säljer travutrustning.

nejnej, en rockard har jag redan, precis som du beskrev, en som man sitter med fötterna med i en "låda", jag menade precis som jag skrev, sulky. Då får jag väll köpa mig en travsele då :D
Nej, jag ska använda sulkyn på ett spår som egentligen är övningsspår för stora travhästar, men funkar lika bra för mig och min lille kille, vill ha en lätt vagn till det, inte min något klumpiga rockard.

Det är ingen speedcar du har?
Lite bredare hjul än sulky samt att man sitter inte lika nära hästen. Finns lite olika utseende.
Tex
MVC-008S_5.JPG

Sulkyhjul tål nog inte så mycket körning typ på grusvägar och sådant.

nejnej, en rockard har jag redan, precis som du beskrev, en som man sitter med fötterna med i en "låda", jag menade precis som jag skrev, sulky. Då får jag väll köpa mig en travsele då :D
Nej, jag ska använda sulkyn på ett spår som egentligen är övningsspår för stora travhästar, men funkar lika bra för mig och min lille kille, vill ha en lätt vagn till det, inte min något klumpiga rockard.
Bra! :D
Ville bara ha koll på så att vi pratar om samma typ av vagn, just för att det så ofta blir fel...

Nackdelen med sulky är att det är rätt klena vagnar, de tål inte så mycket ojämnheter i vägen och sånt. Jag har förvisso själv kört en hel del i sulky på hemmaplan, men det är ändå inte det bästa.
Lyckas du hitta en speedcar (som tinafinis visade) så är det en bättre träningsvagn, fortfarande betydligt lättare än en sulky men betydligt tåligare.

Bra! :D
Ville bara ha koll på så att vi pratar om samma typ av vagn, just för att det så ofta blir fel...

Nackdelen med sulky är att det är rätt klena vagnar, de tål inte så mycket ojämnheter i vägen och sånt. Jag har förvisso själv kört en hel del i sulky på hemmaplan, men det är ändå inte det bästa.
Lyckas du hitta en speedcar (som tinafinis visade) så är det en bättre träningsvagn, fortfarande betydligt lättare än en sulky men betydligt tåligare.

jo, men precis jag har funderat på någoting kring sulky, alltså även det som tinafinis visade kan absolut vara ett alternativ, så länge den är tålig (det är ju en tränings led för travhästar, men den är väääldigt gammal, den är omgjord nu efter, under 1700 talet var det en väg som man körde häst och vagn med till andra gårdar, så trots att den är en träningled är den ju lite guppig och sånt, stenar har börjat komma fram.

I och för sig är min morfar svetsare (på hel tid, det är på helgen han har hovslagar arbete) och när han ägde ett 5-tal travhästar som tävlades så svetsade han om vagnarna själva, så köper jag en gammal sulky kan säkert han svetsa om så den blir längre ifrån hästen, tjockare där man trär på hjul och allmänt grövre :)

Annars kan du få tag på en bra begagnad speedcart för 1000-2000 kr så slipper ni krabba med det.
Men det är bra att ha händiga bekanta!! :-)

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar