Sulky, när?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sulky, när?

KL

Tack, alla för svaren! Den sulky vi fått har INTE liggläge (jag utforskade den igår) så då är den ju körd. Är INTE sugen på att ta med vår vagn så jag ska undersöka hyrmöjligheter både där på plats och härifrån Sverige. Usch, känns jobbigt men jag har hört många prata om flygfraktsförstörda vagnar. Vill inte ha våran sabbad efter bara 6 månader (nackdelen med att köpa dyr vagn = man är rädd om den). Tips på billiga liggbara sulkys? Gärna begagnat!
 
Sv: Sulky, när?

Gandalf skrev:
Men en sulky kan ju också ha fullt liggläge och plats för en lift? I stora delar av världen är det ju den enda typ av vagn som används. Jag tycker mest det känns läskigt att de kör sina nyfödda framåtvända, jag skulle vilja se bebisen bättre. Men att man har en sulky betyder ju inte att barnet måste sitta upp!

OK med sulky menar jag inte MaxiCosi osv. med babyinsats. Sådana går ju bättre. :) Även vår stora vagn blev lätt mosad under en resa från Bryssel hem till julfirande i Sverige. Maken satt på Kastrup och svor och slog ut hjulhållarna igen...den var tack och lov redan en ärvd vagn.
 
Sv: Sulky, när?

filiduttan skrev:
det är inte tungt med bärsjal i alla fall jag har burit min 7-kilos flera timmar utan problem och jag har fel i rygg, nacke och höft :)
Nä tungt blir det inte, jag har burit min 10 kg klump i en vecka nu... ;) Skämt å sido vi har varit på semester och visserligen så hade vi en sulky, men den var framåtvänd så jag gillade den inte så mycket... Men den fungerade bra att sova i under middagarna! :D

Det blev visserligen inte så mycket bära förutom kortare vändor till och från stranden och till affären. Och ja så ett par timmar när vi var och shoppade i en lite större ort.

Men det är så smidigt med sjalen på flygplatsen och flygplanet så det är helt otroligt!
 
Sv: Sulky, när?

Kolla om det finns begagnade paraplysulky att köpa på tex Blocket!

Det finns många som har fullt liggläge eller iallafall delvis, det kanske inte blir helt plant men det är bättre än att sitta upp som dom måste göra i en "vanlig" sulky utan liggläge.

Exakt sån här paraplysulky hade jag när sonen var liten och vi rännde runt med flyg mellan Västerås och Luleå titt som tätt, det var bara en annan färg på våran.

http://www.blocket.se/vi/7310738.htm?ca=9_s
 
Sv: Sulky, när?

Vi ar pa semster nu med var 6manaders bebis. Vi har inte med nan vagn alls, men hon far plats i liggvagnen och kan sitta i sittvagnen sa det hade gott bra med vilket som.

Vi har valt barsjal istallet, eller bar henne som hon ar. Det ar inte speciellt tungt an, hon vager ungefar 7,5 kg och ar som sagt 6 man.
Det ar forstass ganska varmt med sjalen, fast vi har en tunn variant. Pa kvallen gar det fint, da ar det bara runt 25 grader men pa dan vill man inte ligga och svettas ihop.
 
Sv: Sulky, när?

Sjalen skrev:
:eek: En sexmånaders baby har absolut inte den styrkan i ryggen - än mindre nyfödda. De måste ha liggmöjlighet. Själv gjorde jag en dagstur med min då sexmånaders dotter i sulky i Tyskland en gång (stora vagnen gick inte på tåget) och jisses så utskälld jag blev av personalen i barnbutiken där jag skulle köpa regnskydd p.g.a. plötsligt ösregn...

Lugn!!!

Som jag skrev har vi köpt en Carena Lieback. Vad tror du Lieback betyder??? :p

Naturligtvis är det liggläge på den och vår dotter sov hur gott som helst i den igår. Dessutom funkade det jättebra att lägga i Carenas ligglift i den när jag testade. Enda nackdelen som jag ser det är att det inte går att köra vagnen med bebisen vänd mot sig (men har man väldigt dåligt med pengar så tycker jag ändå att det är ett alternativ att bara köpa en sulky och skippa den traditionella liggvagnen).

För övrigt kan sexmånaders bebisar vara starka i ryggen. Vår dotter t ex har varit ovanligt stark i ryggen jämfört med sina jämnålders ända sen hon bara var 2 veckor. Hon kan redan sitta själv (om än lite vingligt).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sulky, när?

elbereth skrev:
Vi ar pa semster nu med var 6manaders bebis. Vi har inte med nan vagn alls, men hon far plats i liggvagnen och kan sitta i sittvagnen sa det hade gott bra med vilket som.

Vi har valt barsjal istallet, eller bar henne som hon ar. Det ar inte speciellt tungt an, hon vager ungefar 7,5 kg och ar som sagt 6 man.
Det ar forstass ganska varmt med sjalen, fast vi har en tunn variant. Pa kvallen gar det fint, da ar det bara runt 25 grader men pa dan vill man inte ligga och svettas ihop.
Vår son väger nu som 4 månader ca 7,5kg!
 
Sv: Sulky, när?

ulda skrev:
För övrigt kan sexmånaders bebisar vara starka i ryggen. Vår dotter t ex har varit ovanligt stark i ryggen jämfört med sina jämnålders ända sen hon bara var 2 veckor. Hon kan redan sitta själv (om än lite vingligt).
Jag kan inte bebisar så bra men tidigt har alla kommenterat hur stadig vår son är. På BVC i fredags tyckte sköterskan att "Det var ovanligt bra gjort av en 4-månaders bebis" om en rörelse han kunde redan som 3 månader. (Dra upp i armarna från liggandes till sittandes) Han verkar alltså varit tidig med att kunna hållas utan stöd i nacken etc. Men jag vet inte om det stämmer. Tänker däremot inte räkna med att han klarar en sittvagn på semestern, försöker nog få tag på billig begagnad sitt/ligg. Tror jag.
 
Sv: Sulky, när?

En riktig tungviktare...! :D Vår dotter vägde 7,2 vid fem månaders ålder (nu är hon 5,5 mån). Hon är lång (68 cm vid 5 mån) och smal.
 
Sv: Sulky, när?

ulda skrev:
En riktig tungviktare...! :D Vår dotter vägde 7,2 vid fem månaders ålder (nu är hon 5,5 mån). Hon är lång (68 cm vid 5 mån) och smal.
Ja, det är han. Över medel både på längd och vikt. 64,5cm som 4 månader, tydligen över medel. Han är inte så där extremfet men goa tjocka ben och tung är han.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 445
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 438
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 908
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp