Sulky, när?

Status
Stängd för vidare inlägg.

oz_joj

Trådstartare
Vi ska åka till Frankrike i sommar när sonen är ca 6 månader. Funderar redan på vilken barnvagn vi ska ta med, antar att liggdelen inte är helt poppis då. Har fått en begagnad sulky av min bror, kan en 6-månaders bebis ha en sån? Lite trist att packa vår fina vagn på flyget ifall den skulle gå sönder/komma bort.
 
Sv: Sulky, när?

Är det liggläge på sulkyn, så borde den vara utmärkt som resevagn till en 6-månaders.
Annars skulle jag nog leta efter en sådan vagn.
 
Sv: Sulky, när?

Om sulkyn har fullt liggläge så skulle jag använda den, annars skulle jag köpa en billig som har det. Jag tycker det är viktigt att bebisarna kan sova hyfsat bekvämt i vagnen när de är så små.
 
Sv: Sulky, när?

Varför inte bärsele eller bärsjal istället. Lätt att packa med och man slipper strulet med vagn. Dessutom trivs de flesta i bärsjal/sele och han är ju inte så tung ännu. Tryggheten är outstanding oxå och behövs när man reser och det blir många nya intryck.
 
Sv: Sulky, när?

Jag är inne på samma linje som eufemia... En sjal och sedan den beg sulkyn... ;) Vi åker på semester nu till Teneriffa, och fredrik blir visserligen 8 mån men vi kommer att ha en sulky där nere som var med rummet och sedan sjal. Eller flera kanske ska ärligt sägas... ;) Jag har dels en Ergo sele som jag/karln kan bära stora tjejen i om de skulle behövasm annars åker Fredrik gärna i den. En långsjal för det är mysigt och avlastar bra och en ringsjal för det är smidigt och snabbt, men inte lika bra för långbärning... ;)
 
Sv: Sulky, när?

*knapplån*

På många barnvagnsaffärer kan man dessutom hyra en sulky om det känns tidigt att köpa en. Några hundralappar bara, jag tror tom att det fanns nån "försäkring" mot flygskador. Det kan ju vara skönt att slippa riskera sin egen vagn.
 
Sv: Sulky, när?

Thelma skrev:
Är det liggläge på sulkyn, så borde den vara utmärkt som resevagn till en 6-månaders.
Annars skulle jag nog leta efter en sådan vagn.

Ja det måste vara liggläge på den!
 
Sv: Sulky, när?

Är det fullt liggläge på sulkyn så kan du väl gott och väl ta den.

Vi tog med vår nya sittvagn när vi åkte till Grekland när sonen var sex månader. Den blev skadad på flygresan hem, suffletten var full av hål, korgen var trasig och hela vagnen var sne. Nu var vårt flygbolag så juste att vi fick en helt ny vagn (det skulle kosta lika mycket att laga vår).
Men enligt barnvagnsaffären som hjälpte oss är det inte så vanligt att flygbolag är så "givmilda" utan man brukar visst kunna få betala självrisk osv.
Kolla noga upp vad som gäller innan ni åker, det var inte kul att komma hem med en sex månader gammal vagn som var trasig.
 
Sv: Sulky, när?

Vi har precis köpt en sulky (en Carena Lieback) på rea (495:-, vilket fynd!) och kommer att använda den när vi åker utomlands. Då är vår dotter 6 månader, och jag räknar med att det kommer funka utmärkt!
 
Sv: Sulky, när?

Eufemia skrev:
Varför inte bärsele eller bärsjal istället. Lätt att packa med och man slipper strulet med vagn. Dessutom trivs de flesta i bärsjal/sele och han är ju inte så tung ännu. Tryggheten är outstanding oxå och behövs när man reser och det blir många nya intryck.
Men det blir väl för tungt att bära hela tiden? Tänker på min plutt som väger ca 8 kilo nu som tremånaders, jag skulle nog vilja ha en vagn med till honom om jag reste någonstans. :eek:
 
Sv: Sulky, när?

PS. Om jag skulle få barn på våren och hade extremt dåligt med pengar samt om jag bodde inne i stan så tror jag faktiskt att det hade funkat aldeles utmärkt med enbart sulky från början!
 
Sv: Sulky, när?

Håller med om detta. Plus att det ju kan vara skönt att barnet kan sitta kvar i vagnen när man själv vill göra något annat, typ ta ett dopp i en pool osv.
 
Sv: Sulky, när?

ulda skrev:
PS. Om jag skulle få barn på våren och hade extremt dåligt med pengar samt om jag bodde inne i stan så tror jag faktiskt att det hade funkat aldeles utmärkt med enbart sulky från början!

:eek: En sexmånaders baby har absolut inte den styrkan i ryggen - än mindre nyfödda. De måste ha liggmöjlighet. Själv gjorde jag en dagstur med min då sexmånaders dotter i sulky i Tyskland en gång (stora vagnen gick inte på tåget) och jisses så utskälld jag blev av personalen i barnbutiken där jag skulle köpa regnskydd p.g.a. plötsligt ösregn...
 
Sv: Sulky, när?

ulda skrev:
Vi har precis köpt en sulky (en Carena Lieback) på rea (495:-, vilket fynd!) och kommer att använda den när vi åker utomlands. Då är vår dotter 6 månader, och jag räknar med att det kommer funka utmärkt!

Jag hoppas du har liggläge på den?
 
Sv: Sulky, när?

Vår äldsta gosse vägrade ligga ner från det han var 4 månader, så det blev sittvagn, med liggläge.
Men om du åker med sulky som inte har liggläge så går det ju att köra den på bakhjulen så är den ju tippad och ryggen är i viloläge... -med benen lite högre förståss *ler*. Som nödlösning.
För inte skulle jag vilja ta min nya vagn på flyget.... men en med liggläge är nog bäst.
Bärsele är ju bra om man är van att bära i den -annars så blir man ju trött fort och även den lättaste bebbe kan snabbt kännas tung.
 
Sv: Sulky, när?

skulle jag resa mkt skulle jag köpa antingen en quinny zapp (för lite äldre barn, bara frammåtvänd) eller en quinny buzz (har beställt en själv) dom är små och smidiga, buzzen är så man kan vända sittdelen båda hållen... är ju svårt hitta sånna vagnar tycker jag... eller det går ju, dom kostar multum... finns även en vagn som heter cyclone som man kan köpa via e-bay tyskland för ca 1800 + frakt 20 euro... den verkar omtalad, man kan vända och ha fullt ligglägge och den verkar smidig, kvalitén kan dock variera som jag förstått men servicen på rotalis som säljer vagnen verkar bra, dom skickar reservdelar osv..... nä nu ballade jag iväg... hihi....
 
Sv: Sulky, när?

det är inte tungt med bärsjal i alla fall jag har burit min 7-kilos flera timmar utan problem och jag har fel i rygg, nacke och höft :)
 
Sv: Sulky, när?

Bri skrev:
Men det blir väl för tungt att bära hela tiden? Tänker på min plutt som väger ca 8 kilo nu som tremånaders, jag skulle nog vilja ha en vagn med till honom om jag reste någonstans. :eek:
Vi reste i Sydamerika en månad när vår son var tio månader och vägde ca 9 kg och vi bar honom i sjal eller sele i stort sett hela tiden. Vi hade med oss paraplysulky men den blev nästan oanvänd då det sällan gick att ta sig fram med den. Någon gång ibland var den bra att ha när vi käkade ute på kvällen och han sov i den, annars var den mest ett irriterande extrabagage...
 
Sv: Sulky, när?

Sjalen skrev:
:eek: En sexmånaders baby har absolut inte den styrkan i ryggen - än mindre nyfödda. De måste ha liggmöjlighet. Själv gjorde jag en dagstur med min då sexmånaders dotter i sulky i Tyskland en gång (stora vagnen gick inte på tåget) och jisses så utskälld jag blev av personalen i barnbutiken där jag skulle köpa regnskydd p.g.a. plötsligt ösregn...
Men en sulky kan ju också ha fullt liggläge och plats för en lift? I stora delar av världen är det ju den enda typ av vagn som används. Jag tycker mest det känns läskigt att de kör sina nyfödda framåtvända, jag skulle vilja se bebisen bättre. Men att man har en sulky betyder ju inte att barnet måste sitta upp!
 
Sv: Sulky, när?

filiduttan skrev:
skulle jag resa mkt skulle jag köpa antingen en quinny zapp (för lite äldre barn, bara frammåtvänd) eller en quinny buzz (har beställt en själv) dom är små och smidiga, buzzen är så man kan vända sittdelen båda hållen... är ju svårt hitta sånna vagnar tycker jag... eller det går ju, dom kostar multum... finns även en vagn som heter cyclone som man kan köpa via e-bay tyskland för ca 1800 + frakt 20 euro... den verkar omtalad, man kan vända och ha fullt ligglägge och den verkar smidig, kvalitén kan dock variera som jag förstått men servicen på rotalis som säljer vagnen verkar bra, dom skickar reservdelar osv..... nä nu ballade jag iväg... hihi....
http://www.radron.se/templates/test____5527.asp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 445
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 438
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 908
Senast: kma
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 231
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp