Sulan skall den skäras av?

Westernponny

Trådstartare
Det är min fråga.
Jag har läst att man ALDRIG skall skära av ny sula (frisk) vid skoning eller verkning.
Min hovslagare skär alltid av en tunn bit av sulan som inte är dålig, dålig menar jag när sulan är smulig som man kan skrapa av med kniven.
Nu när min häst har fång (6 veckor sen) togs skorna av o hen skar av sulan under tån 2 mm, vilket jag tycker är helt onödigt för sulan tar lång tid att återväxa. Hen kapade inte av tåväggen alls.
Jag tjatar alltid på hen men får till svar att jag måste göra så.

Hur gör ni hovslagare när ni skor, skär ni av en bit i frisk sula?
Även vid verkning, hur gör ni då med sulan?

Det är min fråga.
Jag har läst att man ALDRIG skall skära av ny sula (frisk) vid skoning eller verkning.
Min hovslagare skär alltid av en tunn bit av sulan som inte är dålig, dålig menar jag när sulan är smulig som man kan skrapa av med kniven.
Nu när min häst har fång (6 veckor sen) togs skorna av o hen skar av sulan under tån 2 mm, vilket jag tycker är helt onödigt för sulan tar lång tid att återväxa. Hen kapade inte av tåväggen alls.
Jag tjatar alltid på hen men får till svar att jag måste göra så.

Hur gör ni hovslagare när ni skor, skär ni av en bit i frisk sula?
Även vid verkning, hur gör ni då med sulan?

Jag är inte hovslagare. Men:

Man måste ju korta hoven till rätt längd för rätt vinklar. Sulan är inte levande i yttersta lagrena. Så om man behöver skära till där för att få rätt hovform är det ingen fara eller ovanligt/konstigt.

Sen bör man ju inte ta för djupt. Så sulan blir för tunn och hästen får ont.

Fångbehandlingar är inte mitt fält. Så det vet jag för lite om för att uttala mig kring.

Jag är inte heller hovslagare men jag är också av åsikten att en frisk sula ska man inte skära i, speciellt inte på en fånghäst som troligen redan har en roterad hovkapsel och tunn sula under tån.
Kan du få en second opinion från någon annan hovslagare, klinikhovslagare kanske? För det du beskriver låter inte som någon bra behandling av fång, att ta bort sula under tån men inte ta något på tåväggen.
Magkänslan säger byt hovslagare.

Fråga din hovslagare hur hen tänker och varför hen gör som hen gör.
De flesta seriösa hovslagare berättar gärna om du frågar.
Sen är det så med hovslageriets ädla konst, att det finns inga 100%-iga svar eller lösningar som fungerar för alla hovar Utan en stor del av tjusningen med yrket är att hitta rätt metod för varje specifikt fall.

Kanske är det så på just din häst att man behöver göra så som din hovslagare gjort.
Kanske är din hovslagare helt ute och cyklar.
Det är omöjligt att veta utan att veta bakgrunden och hur hovslagaren har tänkt i det aktuella fallet.

Nej, man ska inte tunna ut sulan i tån, särskilt inte på en “fånghäst”. Om hovkapseln/hovbenet har roterat kan sulan under spetsen på hovbenet vara extrem tunn. Det finns risk för att hovbenet kan penetrera sulan och då är det riktigt illa. Tån hos en “fånghäst” ska kortas på längden, inte på höjden.

Det är otroligt viktigt att en “fånghäst” verkas på ett korrekt sätt. Jag skulle råda dig att åka in med hästen till hästklinik, röntga hovarna och låta en kompetent hovslagare i samråd med veterinär verka hovarna.

Hej!

Två av de senaste hovslagarna jag inte längre anlitar har tunnat ut sulan "för det måste man göra". Det verkar som att man numera lär ut det som en nödvändighet på hovslagarskolan??? Den senaste hovslagaren tunnade bort lite till av sulan trots att jag talade om för hen att sulat på röntgen var ca 1 mm tunn... *galet* Gissa om min stackars pålla var halt...

/Lavinia, som inte vet hur det borde vara, men kan konstatera att på min häst har "ta på sulan" varit helt fel.

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 086
Senast: Soffan74
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästvård Jag ska givetvis prata med hovslagaren det första jag gör på måndag, men han är ju ledig nu. Bakgrunden är en hovböld i somras, med en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 712
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka