Sugen på tornespel

Sv: Sugen på tornespel

Slitskador på häst är inget jag fått bekräftat utan det är jag som tycker att alla snabba vändningar måste vara påfrestande på senor och leder. Men när jag tänker efter så är det nog inte värre än hoppning.
Men tittar jag ut genom fönstret på min krutbulle så är det nog ingen fara, här flyger jordkakorna stundtals över staketet :eek:

Jag ska ta kontakt med ett riddarsällskap och höra mig för lite senare.

Hoppning och dressyr är garanterat mer slitande på leder och ligament än tornerspel. Men det beror självklart på hur man rider, om man gasar hela vägen och vänder med ett skutt runt tilten så är det klart att benen kan ta stryk. Men ser man till att hästen använder hela kroppen i vändningen och lägger tyngdpunkten på bakkärran istället för på framkotorna så är det ju en helt annan sak. Och så är det ju självklart viktigt att se till att hästen är tränad för den sortens påfresting, så man inte tar en pålle direkt från vila/sommarbetet och river järnet inne på banan under en helg eller två...

I det läget så är den akademiska ridningen till nytta när man skolar sin häst att använda bakdelen mer.
Jag ska fundera lite till innan jag tar kontakt..

JAg kan inte gå in på Skånska björnens hemsida, datorn hänger sig totalt.
Jag har inget ljudkort i min dator så den kan inte spela upp bildsekvenser eller ljud. Provade stänga av det i webbläsaren men det hjälper inte. Kommer till att klicka på skölden sen är det total omstart som gäller.

Hjälp!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar