P

*pilturs matte*

jag börjar bli trött på skador... min häst hade svullet öga idag, så efter behandling fick han gå ut i hagen igen, alltså ingen ridning. Och förra veckan fick han upp en hälta från en senskada han hade i somras. Precis när vi börjat komma igång. Men det verkade inte vara så allvarligt och då han var bra två dagar efter började jag rida en helt frustrerad överpigg pilt i torsdags. Undrar vad jag gör för fel, det senaste halvåret har han haft en hovböldsrest som kommit upp, senskada på hö.fram, lindrig som tur var men två månaders vila... problem med ett bakben, gallor i alla fyra, och nu ögat. Veterinär har självklart vart med i alla händelser utom ögat, och senaste kollen hade de sagt (jag kan inte vara med, har skola när veterinären är på stuteriet jag har min häst på.) att det inte var någon fara, att hans ben inte var hundra, lite svampiga osv men att det bara var att rida på då han inte tar någon skada av det. Skönt, men det känns ju inte riktigt bra när han inte är helt bra. Då blir det bara känslan att man förstör honom istället... Har alltid dåligt samvete för detta, även om vissa säger att det inte går att vara mer rädd om sin häst som jag är =) är alltid nojig med saker andra inte tycker är lika viktigt. Är det någon mer som har detta problem med sin häst elelr är det bara min piltur som lyckas skada sig på allt och alla?

Sv: Suck!

Nej då det är inte bara din häst som råkar ut för "allt". Nu har vi visserligen klarat oss ett par månader men idag var min häst helt sönderbiten på halsen. Svullen och blodig, inte alls fint. I år har vi annars råkat ut för hovböld, hasledsinflammation och någon form av förgiftning. Hoppas 2005 blir ett bättre år.

Sv: Suck!

Exakt så upplever jag min ena häst åxå. Alltid är det något som är fel. Köpta henne i januari då var hon mycket tunn och VÄGRADE äta vad jag än serverade (mkt ansträngande för mitt psyke ) sen var det lymfangit på ena bak m hög feber och antibiotika, sen sträckte hon hö sida av korset/ låret, hon har gallor på bakbenen som jag inte vet hur jag ska få bort (kräver ju rätt mycket kraftfoder iofs)
halkat omkull i hagen och slagit upp sår på benen, vrickat ena bakkotan och det senaste var lymfangit IGEN! Jag blir såååå trött.
Enda perioden hon hållit sig hel var i somras då hon gick på en plan äng. Då började hon passa mer när jag red istället så jag gissar att hon tappade de få muskler hon hade när hon inte klev på i skogen.
Jag undrar om hon är en olycks fågel eller måndagsexemplar eller nåt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 571
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025