suck suck suck.. hästen har ont i ryggen. :(

B

BebbeBaby

inte alls bra ju. jag skulle ut & rida igår på min lilla kille, men kom inte så långt. jag började borsta honom som vanligt, men så fort jag tog ett tag på ryggen så märkte jag hur han verkligen ömmade, han sjönk ner med hela ryggen. så jag borstade rent honom så noga jag kunde & sedan 'undersökte' jag det lite närmare. då märkte jag att han är typ svullen mitt på ryggraden, ca 2-3 cm & en bit på varje sida av ryggraden, ca 1 cm, (det är svårt att förklara), man kände det väl & han ÖMMADE verkligen när man rörde på det, sjönk ju ner med hela ryggen. man såg till & med svullnaden med blotta ögat. inte bra alls tänkt jag. funderade på om han kan ha rullat på en sten eller något sådant!!??

en 'kunnig' människa i stallet trodde att det berodde på sadeln. men den är nästan precis utprovad & anpassad för honom & mej av en mycket duktig sadelutprovare & den ligger perfekt, så det borde verkligen inte bero på den. men iallafall så longerade jag honom lite & sprang med honom & så för att kolla ev. hältor eller så, men ingenting alls, han vart pigg & fräsch annars. så jag släppte ut honom i hagen igen & tänkte att han få vila lite, så får jag kolla igen imorgon. men det vart samma sak idag igen när jag tog in honom, svullen & öm på ryggen, inte alls bra. det hade inte blivit direkt bättre. usch, man blir ju så väldans orolig över sin bäbis. :(

men till frågan, vad kan detta vara??? vad ska jag göra??? vore tacksam för alla tips & idéer. bör jag kontakta veterinären redan nu eller ska jag låta honom vila lite till???

jag har hört talas om något som heter kissings spines, men jag har inte riktigt fattat vad det är!!?? någon som kan förklara???? jag har hört att det är vanligare på fullblod, är det så??? min är ju en arab & 4 år gammal. låter det som om det kan vara det hästen har??? eller vad kan det vara??? jätte tacksam för alla svar.

Sv: suck suck suck.. hästen har ont i ryggen. :(

Vad har du för sadel?

en dressyrsadel, hubertus.

Jag skulle kontakta veterinär eller ET för att få reda på problemet.

Låter som att sadeln inte ligger som den ska.

jag skulle ge det lite mer tid... kan du inte träcka å tömköra så länge... sen om det är kvar så kontakta ET eller vet.
annars: börja rid försiktigt, å kommer det till baka så lär det ju vara sadeln...

han kan ju ha blivit kall? eller har du satt igång honom fort efter sommarbete?

är det mjäll i pälsen? jag e inte 100% på hur det ser ut eller hur hästarna reagerar, men regnskorv eller vad det heter... ?

ge det nån vecka eller 2 iaf!

lycka till

Jag skulle ge det lite mer tid.
Men om det inte går över hade jag först kontaktat Vet sedan en ET om det behövs.

Har hästen börjat fälla och byta till vinterpäls?
Tänkte bara för det finns ju hästar som blir jätte öma av det.
Bland annat min gammla ponny blev rätt så öm i ryggen vid pälsbyte..

Tänk efter.
Ingen kan läsa din häst bättre än du själv, så fråga dig själv:
-Surar han, eller markerar smärta vid sadling.
-Kan det vara träningsvärk
-Har den svårt för att samla sig.
-Kan det vara något eller någon i hagen, dvs har han en kompis som han kan lattja lite för hårt med. Eller någon hag-kompis som försöker betäcka.
-Har den blivit kall om ryggen.

jag har ringt veterinären nu i morse, som ska ringa upp mej under förmiddagen. men annars håller jag nog med om att det är bäst att ge det lite tid, men det är ju alltid bra att rådfråga en veterinär ändå tänkte jag därför ringde jag.

vad menar du med träcka??? tömköra gör jag emellanåt, så att det kan jag säkert fortsätta med. ridningen väntar jag nog lite med.

vad är en ET???

jo, han är ju ganska så känslig, så han får ju ha täcke på sej dom dagarna/nätterna som det är skitväder, annars fryser han. men just dessa dagarna nu så har det varit fint väder. han har inte direkt gått på sommabete med enbart vila, utan han har vart ganska så igång sedan våren.

näe, mjäll har han inte, han är jätte fin i pälsen, har fortfarande sin fina tunna sommarpäls.

tack för ditt svar. får se nu vad veterinären säger om att.

Har hästen börjat fälla och byta till vinterpäls?

näe, inte direkt. han har fortfarande kvar sin sommarpäls. så det tror jag inte att det är därför han är ömmar.

-Surar han, eller markerar smärta vid sadling.
nej, det gör han inte.

-Kan det vara träningsvärk
nej, det borde inte vara det. för att han har inte gått direkt 'hårt' i ridningen eller så. isåfall måste det vara något han gjort i hagen.

-Har den svårt för att samla sig.
nej, han samlar sej så fint så.

-Kan det vara något eller någon i hagen, dvs har han en kompis som han kan lattja lite för hårt med. Eller någon hag-kompis som försöker betäcka.
ja, det kan vara så att han lattja lite för hårt med någon hagkompis ibland. men jag förstår inte hur han skulle kunna få svullnad på ryggen & bli så öm av det!!?? ingen försöker att betäcka honom.

-Har den blivit kall om ryggen.
ja, det kan han ha blivit. han är ganska så känslig, så jag försöker ha täcke på honom dom dagarna/nätterna som det är kallt. men visst han kan ha blivit kall ändå. men kan det visa sej såhär då???

tack för dina funderingar.

Jag hade en häst förut som alltid blev stel och svullen i ryggmusklerna då han blev kall och blöt om ryggen, hade han täcke på sig var det aldrig nått problem.
Kan ju vara så men det är ju alltid bäst att kontakta en veterinär.

Kissing spines kan vara allvarligt, det betyder att hästens tornutskott har kontakt eller vuxit ihop. Detta kan konstateras vid ryggröntgen. Annars kan det vara så att ont i ryggen ofta beror på, håll i er, dålig ridning. Det spelar ingen roll hur bra sadeln sitter om ryttaren är i obalans och oskicklig. Detta är ju förståss inte fallet med dig men väldigt ofta så har det med att göra att man rider hästen med sänkt rygg och spänningar i hals och nacke. Detta med dålig ridning är ingenting som folk vågar prata om, det är lättare att skylla på sadeln.

BebbeBaby skrev:
jag har ringt veterinären nu i morse, som ska ringa upp mej under förmiddagen. men annars håller jag nog med om att det är bäst att ge det lite tid, men det är ju alltid bra att rådfråga en veterinär ändå tänkte jag därför ringde jag.
ja ringa e ju gratis ;)

vad menar du med träcka??? tömköra gör jag emellanåt, så att det kan jag säkert fortsätta med. ridningen väntar jag nog lite med.
träcka = leda :)

vad är en ET???
typ massör/akupressör/akupunktör... sån som kan kolla igenom hästen med mer helhet... veterinärer kollar oftast typ benen å så... ET kollar musklerna om de e sneda osv...

tack för ditt svar. får se nu vad veterinären säger om att.

hoppas det löser sig!!! =)

Kan mycket väl vara att han rullat på en sten, alt att han sträckt sig. Han busar väl i hagen?
Om det bara är muskulärt borde det ge med sig inom 1-2 veckor. Jag skulle be veterinär och kiropraktor kolla hästen.
Tror inte du behöver oroa dig för kissing spines i det här läget eller att det är fel på sadeln.

Skulle jag få gissa av din beskrivning så har hästen antingen blivit kall om ryggen eller fått ett bett av nått slag, kan även vara så att hästen har rullat sig och fått en smäll av en sten. Du kan smörja med liniment för att få igång cirkulationen och se om svulnaden går ner, det bör den göra på ett par dagar, gör den inte det så ta kontakt med vet. Under tiden så bör du inte rida.

Att det skulle vara kissing spines tror jag inte, din häst är ju ganska ung än och inte riden så länge endå.

För att få reda på hur sadeln sitter sen är väldigt enkelt, ta en skrittur med ett rent schabrak så ser du på undersidan hur sadeln trycker!=)

Inte läst hela tråden, men förutom kall om ryggen (valacken med känslig rygg reagerade DIREKT när det började bli kyligare nätter, och täckas nu) så flera hästar har dragit igång sin PÄLSFÄLLNING och pälssättning nu, och det kan ge ryggömhet.

Kissing Spines är vanligare på fullblodsraserna ja. MEN, det trixiga är att det finns MASSOR med hästar som inte är UA på ryggröntgen MEN som inte har några problem alls av hur de ser ut, så man får stälal dignosen på fler parametrar (och gärna scint).

Kan mycket väl vara att han rullat på en sten, alt att han sträckt sig. Han busar väl i hagen?

han busar väldigt mycket i hagen & antagligen så har han rullat på en sten eller sträckt sej. för att idag är både svullnande & ömheten helt borta, tog ändå det lugnt & tömkörde honom & han verkade verkligen helt fräsch. så att det har redan efter 3 dagar gett med sej!! vilket är en väldans tur. får se nu hur jag ska göra. ska jag fortsätta att gå med honom, longera & tömköra ett tag & se så att det inte kommer igen??? eller ska jag börja rida honom igen???

Om det bara är muskulärt borde det ge med sig inom 1-2 veckor. Jag skulle be veterinär och kiropraktor kolla hästen.

OM det kommer igen så ska jag kontakta veterinär & kiropraktor.

Tror inte du behöver oroa dig för kissing spines i det här läget eller att det är fel på sadeln.

nä, men man blir ju såklart väldans orolig över sin bäbis.

Jag skulle kolla om han ömmar när man sadlat (ruska i den ordentligt när den sitter fast). Om han har riktigt ont borde han visa det då utan att du suttit upp och belastat. Sen kan man ju lina med sadel någon dag eller så innan man kör vidare.
Det är svårt att säga nåt när man inte känner hästen men försök vara riktigt lyhörd så går det säkert bra.
Eftersom han "bara" är fyra så skadar det säkert inte med annan träning några extra dagar heller. Typ promenader eller tömkörning.
Lycka till...

Cecely skrev:
Att det skulle vara kissing spines tror jag inte, din häst är ju ganska ung än och inte riden så länge endå.

Vill bara tillägga att KS kan hästen få när som helst. Upptäckte det på min bebis när han var 6 och han har varit riden sedan han var fyra. Och då hade han dessutom gått med det en längre tid.

Ang. att folk skyller på sadeln och dålig ridning. Jag håller inte med dig! För varför går min häst så bra nu, när han har blivit behandlad, fått muskler och går med bra sadel? Inte är det för att jag har lärt mig rida bättre. Sedan kan KS bero på dålig ridning, men även ärftlighet, sadel, skada/snedbelastning m.m. Jag är ingen expert på KS men har ändå snappat upp en del eftersom ponnyn har det.

KS visar sig dessutom inte "över natten". För oss tog det lång tid innan vi förstod att han verkligen hade ont.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 944
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka