Suck suck, hjälp önskas

linzan

Trådstartare
Jag har insett att jag inte riktigt reder ut min käre mr bus, han är 4 år och vi håller på med inridningen lite smått. Tyvärr så har han sadeltvång så det bara smäller om det, man ska vara glad om man ens hinner spänna gjorden innan han flyger i luften. Oftast reser han sig rejält högt med. Vi har verkligen gjort allt väldigt lugnt och sansat och oftast ser han inte ens ut som att han är rädd utan har mer "bus" i ögonen. Men som sagt, jag har en liten skada på nervsystemet och känner väl lite att mina leder osv inte blir bättre om han drar omkull mig lr liknande. Men vart i helskotta hittar man en vettig människan som tar emot såna här hästar? Det är ju supersvårt att veta vilka som är seriösa och inte knäcker honom totalt.
Har inte riktigt råd att lägga så mkt mer än 6000 i månaden heller tyvärr annars hade väl eamon varit ett alternativ. Sen får det ju helst inte ligga alltför långt bort från Blekinge. Vilka krav....:angel:
Nån som har några ideer eller liknande, please help!
Vore intressant o veta om nån annan har nåt liknande hemma på gården med :p

Sv: Suck suck, hjälp önskas

sadeltvång går att jobba bort, man får lista ut på vilket sätt hästen trivs bäst när man spänner gjorden, går de överhuvudtaget att spänna den så den hänger löst? för isåfall så är de bara att spänna löst så den inte nuddar hästen och sen gå runt med den länge tills den är helt avslappnad och sen spänna långsamt ett hål i taget.

sånt kommer ju oftast utan förvarning och vissa hästar tål ju tillome när man spänner den i stallet och flippar när man sen ska röra sej ut ur stallet.

folk som har erfarenhet av sadeltvånghästar tror ja lätt kan ta hästen om den är trevlig annars.

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle nog inte riktigt våga spänna den så den hänger för vad händer om hästen härjar och den hamnar under magen? Nej tack! Eamon hickey är en jäkel på att hantera och rida knepiga hästar, enligt mig iaf!

men man har inte så mycket val, man måste testa allting och då får man ta o skaffa en sadel man kanske inte är så rädd om, att spänna gjorden direkt när hästen har sadeltvång är lite galet, och hästen visar ju tydligt att de inte funkar.

sadeltvång är ingen olat man kan träna bort på de sättet att de försvinner helt, man får hitta lösningar så hästen kan sadlas utan att den känner av sadeltvånget.

sadeltvånghästen i mitt stall funkar bra om man spänner långsamt och den får röra på sej hela tiden, spänner man den när han står still i stallet så får han världens panik.¨

hur hade du tänkt att lösa problemet då? om du måste spänna den direkt så den sitter fast?

Inte sadeln jag är rädd om....det är hästen. Tror inte han blir så mkt lättare att hantera om han får den under magen. När gjorden väl är spänd och han har härjat av sig är det oftast rätt lugnt beroende på vilket humör han är på.

är de inte lika jobbigt för hästen att känna den paniken varje gång den sadlas? psykist är de mer jobbigt för hästen tror jag än att de är om sadeln skulle råka glida runt..sen så kanske man bara behöver spänna löst så den helt enkelt åker av om hästen börjar.

sadeltvång är ju ingen olat eller nåt hästen gör för att jävlas med än..den får ju panik av någon anledning pga gjorden och de får man respektera.

eller varför inte helt enkelt bara lägga på sadeln och gå iväg ett par varv och sen efter de spänna gjorden så den bara hänger löst..då behöver man inte va orolig för att hästen får sadeln under sej.

Och vad gör jag efter att sadeln glidit runt hade du tänkt dig? Gör likadant nästa gång och nästa? vad får hästen ut av detta? Antagligen mer panik och onödigt lidande och i värsta fall skador så den slipper sadeln för all evighet. Jag förstår inte riktigt hur du resonerar? Naturligtvis tror jag inte att det är en olat men många gånger när han är som värst är de dagarna han har mest bus i kroppen.

därför jag frågade om hästen flippar bara man håller i gjorden e bit ifrån hästen.
då får man lösa de på något annat sätt så att sadeln åker av om den skulle glida runt.

och dom dagarna han är som värst är väl dom dagarna då hästen är mest spänd och då får man väl ta de ännu mera försiktigt.

man får inte bort sadeltvång genom att varje gång spänna gjorden som man alltid gör och står ut med att hästen får panik bara för att den lugnar sej efter ett tag.

de kan faktiskt funkar att spänna gjorden så att den inte nuddar hästen..därför man provar olika saker för att se vad som funkar och inte funkar, funkar de inte får man testa nåt annat.

har du nånsin använt detta när du hanterat hästar med sadeltvång? Det är ju inte så att man spänner mer än nödvändigt men naturligtvis så den sitter där den ska för att undvika skador osv. Och vad tjänar man på att sadeln åker av varje gång?

Kanske urbota korkat förslag men kom att tänka på

kan du sätta en brösta? Då kan väl inte sadeln kasa runt, eller?

har du nånsin använt detta när du hanterat hästar med sadeltvång? Det är ju inte så att man spänner mer än nödvändigt men naturligtvis så den sitter där den ska för att undvika skador osv. Och vad tjänar man på att sadeln åker av varje gång?

ja jag har testat de, eller dom som hade hästen testade de och visst va hästen lite spänd första gången med tanke på vad den förväntade sej men nu har dom inga problem med sadeltvånget sålänge dom gör så.

de tar runt 20min bara tills man är uppe i sadeln med de är de värt med tanke på att hästen faktiskt inte är rädd eller har svårt för gjorden längre.

så fort dom spänner den för hastigt får hästen panik igen och man får börja om med allt.

låter inte alls korkat men tror ändå inte på att inte spänna överhuvudtaget för ju mer sadeln rör på sig desto galnare blir han. Han reagerar inte när man lägger på den men jag kan tänka mig hans reaktion när han ställer sig och sadeln ligger halvt på sidan.

Jodå, jag vet precis. Har sett hästar utan sadeltvång som blivit fullständigt galna när sadeln kasat på sniskan.
Tänkte kanske inte igenom så noga men med brösta kanske man kan börja med i alla fall ett hål lösare.

hur hade du tänkt att få bort de då? eller vad hade du tänkt att beridaren ska göra för att få bort de?

om du menar att man måste spänna gjorden oavsett varje gång så tror ja inte att de går att få bort, man måste prova sej fram och visst antingen blir de värre eller så blir de bättre.

sen så glider inte en välpassande sadel runt så extremt lätt, och har man då bröstan så glider inte sadeln bakåt heller när den ställer sej.

en gång red jag ett helt pass på min häst utan att ha spännt gjorden ordentligt och den låg på samma ställer som ja sadla på.

Min häst har samma problem, vore kul med en lösning? :/

Jobbade med en unghäst för några år sedan som "ridits in" av Eamon innan sommarbetet och jag skulle hjälpa ägaren vidare under hösten....

Vi sadlade de första gångerna i ridhus efter att ha longerat lite först....Honom fick man inte lägga upp sadeln på utan sakta smyga upp den från sidan....

Kan inte vara så att sadeln/gjorden har gett skav/tryck som lett till smärta någon gång???

gör han samma med en longergjord?? täcketsgjord i resår??

Bor tyvärr ej i närheten annars hande jag gärna hjälpt dig, gillar problemlösning =)

Möjligt att en väl anpassad sadel inte glider så lätt om hästen är LUGN, men nog fasen åker den åt helvete om han börjar härja. Vilket han göööör om du nu har läst ordentligt. Jättekul för dig att din sadel ligger så under ett helt pass men jag antar att din kära häst skötte sig hela passet då.
Hade jag vetat hur jag skulle lösa detta så hade jag väl knappast bett om råd? Och beridaren får sköta det på sitt sätt så länge den inte resonerar som du gör ärligt talat!

hmm,, låter inte så kul. min pålle har också väldigt svårt med sadeln, fast inte så extremt som du beskriver.han brukar bli jättearg och nafsa och lägga öronen bakåt så fort man lägger på sadeln och ska spänna den. Men det var en dansk, som hhäromdan var och red honom, när han skulle spänna gjorden tog han bara och kliade under magen ungefär där gjorden sitter och pållen stod bara där och njöt och öronen åkte direkt fram, sen gjorde han så under hela tiden han spände sadelgjorden, och hästen reagerade knappt! om man håller på så ett tag så kanske hästen kopplar ihop sadeln med ngt positivt, som kliandet, och det kanske slutar då!:)

Täckesgjorden är det lugnt med, longergjorden är det dock lite värre med men ändå inte så pass som det är med sadeln. Han har gått omkull o slagit sig rätt bra en gång och just därför är jag extra noga med att allt ska bli rätt. Ska väl tillägga att han är helt frisk fysiskt. Känns inte som att han är speciellt rädd många av gångerna, han har öronen framåt och blicken är inte speciellt skärrad. Men vi får se om jag hittar någon vettig som vill ta sig an honom

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 989
Senast: xmobilexd
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar