Suck suck, hjälp önskas

Sv: Suck suck, hjälp önskas

Om jag hade en häst med detta problemet så skulle jag börja med att longera hästen rejält trött (inte så att den är helt slut, men så att den inte har någon extra överskotts energi) överskotts energi hos en unghäst upplever jag som den största barriären så fort man ska göra något, den leder bara till onödiga bråk och problem. Sen skulle jag inte börja med en sadel utan till t.ex. longergjorden, för hoppningsvis bråkar han inte lika mycket nu när han inte har massa extra energi och man kan longera honom bara några enstaka varv för att ge hästen en positiv upplevelse med något runt magen, sköter han sig får han sluta för dagen med en positiv känsla. Skulle han fortsätta bråka longerar man lite igen och prövar att sätta på gjorden igen osv. tills dess att han låter dig sätta på gjorden utan att bråka allt för mycket. Nästa dag tar man upp tråden igen, longerar först något mindre än dagen innan och sätter på gjorden igen, detta skulle jag upprepa tills dess att hästen låter mig sätta på gjorden utan att bråka, först därefter skulle jag sätta på sadel igen.

Att spänna gjorden så löst att den inte nuddar hästen verkar ganska dumdristigt. Det blir ju ingen direkt positiv upplevelse för den unga hästen när sadeln kanar runt o ev ner under magen eller bak i ljumskarna. Har ju mycket svårt att tro att den skulle få mindre panik utav det.

de har jag inte skrivit att man ska göra heller någonstans, pratar om när hästen redan har sadeltvång och redan har panik över sadelgjorden.

inte skrivit att man ska göra de på unghästar de första man gör?

som sagt så pratar jag om hur de har funkat på dom hästarna jag träffat på med sadeltvång och de har funkat hur bra som helst, säger inte att de funkar på alla hästar, men dom hästarna klarade inte ens av att nuddas av gjorden när dom stog stilla i stallet, dom behövde röra på sej under tiden.

får hästen panik över att bara nuddas av gjorden så är de bra om man tar de försiktigt och inte spänner den i stallgången liksom, utan kanske bara lägger på sadeln och spänner efterhand.

har du inga andra förslag? Om ditt förslag inte skulle funka med den häst du jobbade med, vad skulle du då göra?

sen är inte jag expert på sadeltvång och de har jag väl inte påstått heller eller? jag har inte alla lösningar, måste man ha de för att få ge ett råd som faktiskt har funkat på dom hästarna jag träffat?

man får alltså inte ge förslag om man inte har mängder av andra om inte de funkat på just den hästen?

sen är de hästar jag känner till, inte skrivit någonstans att de är hästar jag jobbat med.

Senast ändrad av en moderator:

Precis det vi har gjort men det kvittar hur vi gör för vi är ändå tillbaka på ruta ett varje gång vi ska börja om

vad är de jag skrivit du ska testa?
hästar som redan har sadeltvång får panik när man spänner gjorden så ja, de skrev ja att man kunde testa på sånna.

däremot på unghästar som inte har problem med gjorden så nej då har jag inte skrivit att man inte ska spänna gjorden och ha den löst ett litet tag innan man spänner den så sadeln sitter fast.

vad är de jag skrivit du ska testa?
hästar som redan har sadeltvång får panik när man spänner gjorden så ja, de skrev ja att man kunde testa på sånna.

däremot på unghästar som inte har problem med gjorden så nej då har jag inte skrivit att man inte ska spänna gjorden och ha den löst ett litet tag innan man spänner den så sadeln sitter fast.

Fast i det här fallet var det du en UNGHÄST med SADELTVÅNG, därav har du ju sagt emot dig själv hela tiden... *suck* Om man läser originalinlägget ordetligt så kanske det blir lite bättre. Nu skulle jag förvissso aldrig prova ditt förslag ens på en vuxen häst med sadeltvång men jag skulle inte ens tänka tanken på en unghäst som inte ens är sadelvan... Totalt oansvarigt och med största sannolikhet blir det ett misstag som kanske aldrig kan rättas till...

men allvarligt, jag har hela tiden pratat om denna unghästen i TS inlägg med sadeltvång, och allmänt om andra hästar med sadeltvång.

jag har aldrig pratat om "normala" unghästar?
har ju själv skrivit att man inte ska ha en lös sadel på en "normal" unghäst..jösses..läs va ja skriver.

denna tråden handlar ju inte ens om hur man sadlar en unghäst första gången?

trodde den handlade om hur man kan fixa sadeltvånget och jag har sett 2 hästar med extrem panik över gjorden blir helt bra på de försiktiga sättet att inte spänna gjorden de första man gör.

innan man spänner gjorden lös så räcker de ju med att hålla gjorden mot magen på dom och skritta runt några varv så, sen efter de när hästen är lugn så spänner man fast gjorden men utan att den klämmer nåt, alltså den sitter så löst den kan utan att den ska hänga under.

sen håller man på så, går runt flera varv tills hästen är avslappnad och sen spänner man kanske lite lite mer och släpper på de igen och spänner igen osv..de tar tid men de har funkar riktigt bra på dom hästarna.
annars hade jag aldrig gett de rådet, jag brukar inte ge råd till folk som jag inte vet har funkat på andra.

Senast ändrad av en moderator:

de har jag inte skrivit att man ska göra heller någonstans, pratar om när hästen redan har sadeltvång och redan har panik över sadelgjorden.

inte skrivit att man ska göra de på unghästar de första man gör?

som sagt så pratar jag om hur de har funkat på dom hästarna jag träffat på med sadeltvång och de har funkat hur bra som helst, säger inte att de funkar på alla hästar, men dom hästarna klarade inte ens av att nuddas av gjorden när dom stog stilla i stallet, dom behövde röra på sej under tiden.

får hästen panik över att bara nuddas av gjorden så är de bra om man tar de försiktigt och inte spänner den i stallgången liksom, utan kanske bara lägger på sadeln och spänner efterhand.

sen är inte jag expert på sadeltvång och de har jag väl inte påstått heller eller? jag har inte alla lösningar, måste man ha de för att få ge ett råd som faktiskt har funkat på dom hästarna jag träffat?

man får alltså inte ge förslag om man inte har mängder av andra om inte de funkat på just den hästen?

sen är de hästar jag känner till, inte skrivit någonstans att de är hästar jag jobbat med.

Men nu är det ju en grön unghäst det gäller!

Sen på det sättet du diskuterar så framställer du dig själv som mycket duktig på området.

Ingen har ju gnällt på att ditt förslag inte funkar på någon, bara att det inte verkar lämpligt för den häst vi diskuterar.

Självklart är det tillåtet att komma med råd även om man bara har ett. Men man får ju även acceptera att alla kanske inte tycker att det var ett bra förslag eller något som var lämpligt för hästen det handlar om.

Förstog att du inte jobbat med dom, bara tänkte ett scenario OM du hade haft en häst och jobbat med där det du skriver inte funkat. Var bara för o försöka föra diskussionen framåt.

hade väl varit lika illa o inte spänna gjorden på en "vanlig" unghäst, som sagt...har den inte blivit rädd innan så blir det ju det garanterat när sadeln sitter halvvägs under magen. Men skitsaksamma, har fått tag på ett stall som ska ta emot honom!

Hej!

Brukar inte svara på sådana här saker då ja absolut inte är proffs på det, men jag skulle gärna vilja dela med mej av det jag fått lära mej angåeende detta problemet! Vad jag förstått så har det med väldigt ytliga nerver att göra. I allmänhet! Fick under en period hjälpa till med en häst med liknande problem. Den fina pållen höll på att slå både mej och kompis rejält. Trots att vi visste att han hade problem. Han var inte riden på något år. Vi spände i princip inte alls och hästen (i box) kastade sej i väggar, uppåt och till slut ner på golvet! Lite skakig var man.... när jag kravlade fram under krubban....
Detta löste sej fint med hjälp av massage! Hela vägen där sadelgjorden ska ligga. Först med borste (han reagerade redan på det) sedan med händerna. Till slut "klappade" vi med fingrarna hela vägen. Sedan la vi bara gjorden (stavas det så :)) mot. Gick mycket bättre och efterhand, mycket försiktigt kunde vi spänna och rida en mycket trevlig pålle! Fortsatte så här en period och efter det fick man bara vara försiktig och ta det sakta så fungerade det. Hoppas det går lika bra fortfarande, vet inte alls var hästen är idag!
Kan inte avgöra om detta kan vara till hjälp på just din pålle men håller tummarna iallafall!
Mvh Lena

Nyttig information i största allmänhet för en som håller på med unghästar! TACK

Linzan! Vad knäppt att din fråga blev ett bråk om hur man gör;-)
Du har fått några bra förslag, men här kommer ett till, från ett annat håll. Precis som massagen, klappandet i sadelgjordsläget (som jag tror är skitbra) handlar det om att desensitivisera hästen, alltså göra den van vid att känna saker i sadelgjordsläget eller tilloch med okänslig för saker runt magen.

Om han exploderar är jag övertygad om att du också är lite nervös när du ska sadla honom, vilket gör honom ännu mer misstänksam, matte rädd alltså farligt!?

Så glöm sadeln så länge och träna på att ha saker om magen som spänns och släpper, spänns och släpper, om och om igen tills han tål lite mer och då kan det spänna ett längre tag och sedan släppa.
Ha hästen lös i grimma och grimskaft. Börja med ett rep som du håller i båda ändar, kolla hur mycket du kan dra åt innan han vill röra på sig, släpp, håll på så tills du kan dra hårdare och hårdare utan att han reagerar. Tålamod och lugn, låt honom aldrig bli så rädd att han exploderar, låt honom cirkla runt dej om han behöver det, släpp efter så fort han stannar.

En proffstränare kan knappast göra på något annat sätt heller, om det verkligen är ett proffs. Tvång är inte lösningen på överkänslighet mot tryck i sadelläget. Det behövs bara tid och tålamod i massor och se till att träningen går BRA och aldrig blir obehaglig. Kom ihåg att ta löjligt små steg framåt, låt hästens reaktion avgöra hur mycket du kan öka, till slut kan du träna med longergjorden du håller i stropparna och drar åt och släpper efter och allra sist så kan du göra precis samma sak med sadel och gjord. Det hänger bara på hur mycket tålamod du lyckas uppbringa i dej själv. Håll gärna på varje dag så länge det går bättre och bättre.

Been there done that...

Lycka till!

Ja det är väl enda vägen att gå antingen man desensitiviserar innan eller ej.. :) Det finns aldrig några genvägar...

Tack för svaren, han bryr sig inte ett dugg om man är där o klappar och trycker. Öronen framåt och ibland undrar jag om det inte bara har blivit en ful vana. Hade nån annan skrivit så hade jag nog protesterat men kollar man på honom så ser han ärligt talat bara ut som att han är full i fan. Men jag har sagt till hon som ska ha honom på inridning att det får ta den tid det tar helt enkelt

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 989
Senast: xmobilexd
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar