Suck suck, hjälp önskas

Sv: Suck suck, hjälp önskas

Det där har vi tyvärr redan försökt med, han är aldrig arg när man lägger på den utan mest bara jäkligt explosiv

men kan du inte säga hur du tror de går att lösa om du måste till varje pris spänna gjorden varje gång och inget annat är värt att testa? hur ska du lösa de då?

du är ju inte öppen för något förslag överhuvetaget så varför frågar du om råd då för? när de enda som går att göra är att spänna gjorden direkt?

då får man hoppas beridaren inte har några förslag då eftersom du inte är villig att testa nåt.

sen vadå hur jag resonerar? jag har mött en del sadeltvånghästar där man måste spänna gjorden extremt försiktigt och röra på hästen hela tiden medan man spänner den, då har dom hästarna funkat.

behöver inte alls spänna den varje gång men ditt förslag om att sätta den löst är ju enbart osmart om man tänker lite säkert. Antingen så spänner man lr så spänner man inte!

jag skriver av mina egna erfarenheter av sadeltvånghästar, och vad som funkat på dom.

sadeltvånghästar måste man spänna gjorden försiktigt på, man har inte så mycket val, de kan funka också att longera dom innan eller liknande men funkar inget sånt så är de enda att extremt sakta spänna gjorden ett hål i taget.

Pröva ta bort sadeln ett tag om du kan. Bara gör bekväma saker med din häst. Efter ett tag prova då ta fram sadeln igen och bara lägga på den, dra åt gjorden lite grann och sedan ta bort den igen. För eller senare borde han ju vänja sig? Har träffat på en del unghästar med sadeltvång, och tvärtemot vad någon annan skrev här, så har det gått bort ju längre man hållt på. Viktigast är att se till att hästen inte tycker att det är obehagligt. Spänner han sig redan när du lägger på sadeln eller först när du drar gjorden?

men de beror ju helt o hållet på hur allvarligt de är, hur djupt de sitter i hästen om de går bort om man ignorerar problemet..men ställer sej hästen så tror jag att de är ganska allvarligt och inget hästen gör för att jävlas.

sadeltvång kan va fysiskt också, inte bara psykiskt, de går många nerver där som kan klämmas åt, och då tycker inte jag att man ignorerar problemet utan tar de försiktigt och hjälper hästen komma över de, den ska tycka om sadelgjorden..de ska inte vara en kamp varje dag.

Antingen så spänner man lr så spänner man inte!

de är väl antagligen därför hästen fått sadeltvånget från början, att inte ta de extremt försiktigt för man vet inte hur dom reagerar.

Var det inte det jag skrev? jag har inte föreslagit att hon ska ignorera problemet, snarare att hon ska "backa" och ta det lite lugnt. mer eller mindre börja om sadelinvänjningen.

Var det inte det jag skrev? jag har inte föreslagit att hon ska ignorera problemet, snarare att hon ska "backa" och ta det lite lugnt. mer eller mindre börja om sadelinvänjningen.

kan hända ja läste lite för fort och svara lite för hastigt..

blir så ibland, blev bara lite fundersam när du skrev ungefär vad jag tänkte och skrivit :)

Det är mkt svårt att ge tips då detta är helt individuellt från häst till häst:

Ett tips är att vänja hästen utan sadel(d.v.s att ha tryck uppe vid manken)man kan börja med att bara hänga med armen över manken (o klämma till lite, eller bara massera på manken) när du leder honom t.ex ut i hagen, så att han blir van vid att ha tryck uppe vid manken(utan att känna tvång med sadeln).
Sen går det över till att ge ett större tryck som om du ska hoppa upp barbacka, fortfarande när du leder honom(ja medans man är i rörelse,suck, grannarna tror att man är tokig när man hoppar runt med unghästarna), allt för att spänningen ska bli en vardag utan att hästen ska få skräck för sadeln.

Sen är det bara att börja vänja till med sadel, låt den ligga löst på o lägg tyngd i sadeln(se till att hästen alltid är "med" dig bara), börja sen att spänna gjorden, tänk på att inte var för snuttig pluttig med din häst, utan gör som du alltid kommer at göra men med mkt mer finess.

Sen se till att aldrig dra i sadeln när du hoppar upp utan att alltid hoppa upp från en liten höjd eller bli uppslängd.

Tips två är att ha en hoppgjord på då trycket blir mer utbrett.

Sen kan man ju också bara spänna sadeln o låta hästen springa av sig, för att sen börja hoppa upp(men det gör man bara på sin 12 åriga svårklass häst som envisas om att inte kunna ha en vilodag utan att bli unghäst igen.. suck..) o ja det är fler som har samma problem ;)

ps. tar inte E mer än 6000?Och jag menar inte att detta är rätt sätt, det är bara ett sett som funkar för mig...

Tror knappast att alla hästar som har sadeltvång har det för att nån har spänt gjorden för snabbt och hårt.
Har aldrig påstått att man ska dra åt den som attan men naturligtvis så spänner man så sadeln inte kasar och det behövs inte dras åt så himla mkt för det.

hoppgjord har jag faktiskt beställt eftersom jag har hört fler som säger det, allt det du nämner innan man lägger på sadeln har vi gjort och det har funkat. Nej eamon ligger nog på en 10-12 plus moms har jag för mig hehe, just därför det tyvärr inte är nåt alternativ just nu.

sadeltvång får dom flesta hästar pga att dom blir överumplade av gjorden och får panik, ofta säger inte att det alltid är så men ofta är de så.

i annat fall så kan de va så att någon nerv eller så kommit i kläm och gjort ont och pga de då få panik.

sen har ja hört att vissa tappat andan pga de och då lägger sej ner eller liknande.

man tjänar alltid på att ta de försiktigt med känsligare hästar.
de här med att antingen spänd eller inte spänd tycker jag är galet.

Om detta nu stämmer..Hur vet man då om man har en känslig häst om man inte överrumplar den?? har alla unghästar som lämnas på inridning, haft sadel på sig innan utan att ägaren säger det??Sen låter det som om du sett folk spänna sadelgjorden till max direkt på stallgången, med en unghäst.. det gör ingen..

Vissa hästar har "defekten" o vissa har fått det av en urkass sadel. Det är därför man testar en unghäst innan man lägger på sadeln, genom att klämma lätt på manken, sen arbetar man bort det...

sadeltvång har vad jag förstått de med sadelgjorden att göra, inte av själva sadeln i sej.
att nerver har kommit i kläm pga gjorden när man spänner den.

de finns hästar som reagerar starkt även om man bara spänner den normalt, alltså inte hårt men inte löst heller..

har inte sagt heller att alla hästar får de om man inte är försiktig..men är de värt att riskera att genom att inte ta de försiktigt eller?

menar du att man ska överumpla den för att se om den är känslig?

..Jag menar ingenting, men din text tydde på att man skulle överumpla sin häst för att se om den var känslig..

En häst kan ha tvång vid manken med(han står i stallet = ) ), men ja det vanligaste är av sadelgjorden som spänner.

..Jag menar ingenting, men din text tydde på att man skulle överumpla sin häst för att se om den var känslig..

men skämtar du med mej eller vad? vart står de i min text att man ska överumpla hästen? är exakt de jag skriver att man absolut inte ska göra..har ju skrivit hela tiden hur extremt försiktig man ska vara.

trodde jag skrivit tydligt nog hur försiktigt jag tycker man ska ta de.

sen om hästen reagerar för tryck över ryggen kan mer komma av dåligt passande sadlar eller annat som ömmar där.

Om detta nu stämmer..Hur vet man då om man har en känslig häst om man inte överrumplar den??
det va snarare du som skrev de där och jag undrar vad du menar med de? att man ska överumpla hästen för att testa om den är känslig?

Senast ändrad av en moderator:

Att spänna gjorden så löst att den inte nuddar hästen verkar ganska dumdristigt. Det blir ju ingen direkt positiv upplevelse för den unga hästen när sadeln kanar runt o ev ner under magen eller bak i ljumskarna. Har ju mycket svårt att tro att den skulle få mindre panik utav det.

Har man en häst som bara lunkar runt går de kanske an, men på denna som är lite explosiv känns de som att det kan göra betydligt mer skada än nytta.

För övrigt har jag själv träffat hästen och hjälpt till med just det här problemet och aldrig att vi spänt åt för kung o fosterland utan enbart spänt fast den så den sitter, ibland är de ren tur att man ens hinner på in pinnen i spännet innan han exploderar. Ibland stegrar han, ibland inte, sen bockar han runt lite på volten om man sätter han i galopp, travar han bara så händer ingenting. Sen efter han har bockat lite så är det bra o han funkar super, sen tar man av sadlen o gör om samma procedur o samma saker händer igen.

För övrigt så har vi hoppat som sjutton brevid o klämt o haft oss på ryggen och ingenting händer.

Jag tror inte Linzan inte är öppen för förslag, det är bara det att just för denna hästen så låter ditt förslag inte speciellt lyckat. Då jag sett denna häst live så kan jag säg att jag skulle INTE vilja se den med en sadel som kanar runt upp på ryggen!

Har du inga andra förslag? Om ditt förslag inte skulle funka med den häst du jobbade med, vad skulle du då göra?

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej Har en häst på foder som jag haft hand om i 3år nu och som alltid vart en jäkel på o bitas o nafsas. Oftast biter han inte hårt...
Svar
5
· Visningar
7 989
Senast: xmobilexd
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 965
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar