Suck, mask - IGEN!

Sorbe

Trådstartare
Asså, jag har ingen aning om hur katten får mask, han är en innekatt!

Uh. Mår inte bra nu, såg en mask i rumpan på honom, den var större och längre än förra gången dessutom, vill inte gå och kolla på den om den finns kvar, vad kan det var för mask? Vilket avmaskingsmedel ska jag köpa den här gången?

Sv: Suck, mask - IGEN!

Här har du en spolmask:
worm.jpg

Här är en bandmask:
taenia_taeniformis.jpg

Sätt in en ordentlig avmaskningskur så att ni blir av med masken. Kör en omgång och en omgång till efter två veckor. Man kan om man vill sedan köra en gång till efter ytterligare två veckor.

Innekatter brukar bara få en sorts mask, spolmask. Den är lång ch smal. Lite spagetti-lik. Det bästa medlet för den är väl Banminth, den använder dom flesta uppfödarna jag har pratat med.

Vi har med haft ovanligt mycket mask på våra kattor i år. Vad kan det bero på? Vi har avmaskat som vanligt.

Urk.
Våran ena katt har också mask(kanske den andra också då..), problemet är bara att de är så galet svåra att avmaska!
:S
Gammelkatten är så gott som omöjlig så han brukar få en spruta på djursjukhuset. Den "lilla"(5 år, så inte så liten.. :p) har alltid gått att avmaska innan, men igår hade vi riktiga problem med henne. Det gick inte alls.. :(

Vilka maskar är det som är vita, lite mindre och kortare?

Är inget proffs men visst är det så att unga katter ofta har mask och ju äldre katterna blir desto mindre är risken att dom får mask... bara något jag hört...

Risken att smittas minskar inte, men motståndskraften ökar med åldern.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
793
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama