suck.. blir lite deprimerad..

Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Nä, men låt oss säga att det är en familjekris då?
Nån bror eller nån släkting utomlands som har blivit allvarligt sjuk/skadad och familjen måste åka dit på obestämd tid och inte har någon möjlighet att ta med sig hunden.
Jag tycker det är hemskt att folk tar sig så förutfattade meningar utan att ha någon grund, bara för att det råkar vara en valp och en populär hundras...

Då hade jag skrivit det i annonsen. Att tyvärr måste vi sälja vår hund pga osv...
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Jag skrev och frågade vem som var uppfödare och varför hon skulle sälja den. Hon svarade bara att hon inte kunde ta han om den och att hon skulle flytta. Hadehon fött upp den borde hon väl skrivit det när jag frågade?

Men det spelar väl ingen roll om hon fött upp den eller ej. 17000 för en valp är oseriöst hur som, tycker jag.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Jag skrev och frågade vem som var uppfödare och varför hon skulle sälja den. Hon svarade bara att hon inte kunde ta han om den och att hon skulle flytta. Hadehon fött upp den borde hon väl skrivit det när jag frågade?

Men det spelar väl ingen roll om hon fött upp den eller ej. 17000 för en valp är oseriöst hur som, tycker jag.

fast jag tycker det är bättre att ta 17000 än att vräka bort den för några tusenlappar - då kan ju vad fan som helst som inte borde ha hund skaffa den bara för att den e "gratis"... så oseriöst att ta betalt - nej!
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Jodå, det är helt ok. :crazy:

Det räcker med känd mental status både för att avla och för att få valphänvisning av rasklubben. Om sedan den kända mentala statusen består av att beskrivaren avbryter för att hunden har sådana problem med avreaktionerna spelar ingen roll... :smirk:
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

*kl*

det är väl förbannat skönt när folk inser att de tagit sig vatten över huvudet och gör något åt det? Även om det bästa vore att tänka före, så är det ändå sunt att inte behålla en hund man inte har intresse av.
Det är ju inte säkert att uppfödaren vill ta tillbaka hunden, och att sälja den är ju bättre än en svart säck. Med tanke på åldern borde den ju snabbt kunna flyta in i en ny familj. Omplaceringar är ju oftast inget problem för hunden.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Här flödar fördomarna ser jag!

Jag tycker att det är synd när man dömer någon ohörd. Det är dessutom olagligt i Sverige.
Här är man oskyldig tills någon bevisat motsatsen!! Tycker att det borde vara en allmän uppfattning bland medborgarna också!!

Jag skrev att annonsen gjorde mig lite deprimerad (=MIN..KÄNSLA..), och att jag funderade över vad som kan gått fel (=MIN fundering). Sen en kommentar om rumsrenhet- med frågetecken efter. Anser du att det är att döma någon på ett olagligt vis? Vilket brott anklagar jag annonsören för förresten??

Och kanelbulle: japp, jag har inte heller vänt mig emot det faktum att hon omplacerar som sådant. Det hela tråden handlar om är vad jag ser som ett växande problem- att människor köper hundar när de inte har en susning om vad det innebär. Så.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Och vad säger att man är en bra hundägare bara för att man har mycket pengar? Man kan väl vara en nöt som hundägare trots att man har mycket pengar?
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Och vad säger att man är en bra hundägare bara för att man har mycket pengar? Man kan väl vara en nöt som hundägare trots att man har mycket pengar?

Du har så rätt. ja sålde min bil för att ha råd att köpa min lilla hund.
Tycker att det är bra att de är höga priser på djur i övrigt. Synd bara att de finns dom som utnyttjar de. Då syftar ja absolut inte på nån annons eller nått utan smugglingen av hundar.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Jo precis.. det öppnar ju upp för en marknad som inte är särskilt bra. När det börjar komma upp i summorna 15000-20000:-/valp (sååå mycket kostar det ju faktiskt inte att föda upp en liten chihuahua...) så väljer många att ta valpar på sin tik eftersom det är ett snabbt och smidigt sätt att tjäna pengar på, inte för att de är intresserade av hundavel.

Att däremot ta 30000-40000:- för en hund som är ett par år gammal är en annan sak. Då vet man vad hunden och dess syskon har för temperament och om de har några sjukdomar (HD/AD osv.), vilket höjer avelsvärdet och därmed priset. Köper man en valp har man ju ingen aning om hur den blir som vuxen, och risken finns att man drar en nitlott.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Och vad säger att man är en bra hundägare bara för att man har mycket pengar? Man kan väl vara en nöt som hundägare trots att man har mycket pengar?

näää - men det ger väl en större chans att det inte är en människa som köper den hux flux bara för at den e billig!! dessa folk finns det gott om kan jag säga dej.
men självklart är det ingen garanti att man är en bra hundägare för att man har pengar , det har jag absolut inte sagt heller. men chansen att det är ett planerat köp är större.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Troligtvis en som fått heltidsjobb efter det att hon skaffat valpen och istället för att låta den sitta ensam hemma 8 h/dag så väljer hon att sälja den. Ett BRA beslut :bow:
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Måste bara passa på att lägga in ett inlägg från en annan sida, bara för att göra alla uppmärksamma på vad för summor det KAN röra sig om när man, seriöst, föder upp hundar.
Följande är skrivet av en uppfödare:

Tik nr 1:
Parningsavgift: 17000kr Akut kjejsarsnitt (nyårsaftons natt) ca.20000kr, reg+vacc ca.3000kr, resor 3000kr = 43000kr.
2 valpar, 12000 = 24000kr
43-24= -19000kr

Tik nr.2:
Resor inkl. intyg mm till danmark 14000kr, Parningsavgift 14000kr, Vet. pga. komplikationer 3000kr, reg+vacc ca 3500kr = 34500kr
2,5 valpar, 14000 = 35000kr
35-34,5 = +500kr

Tik nr3:
Parningsavgift 5000kr, reg+vacc 3500kr, resor 2000kr = 10500kr
valpar 3, = 30000kr (1st reducerat pris pga. skönhetsfel)
30-10,5= +19500

totalt +1000kr Då är inte alla utgifter med... räknar inte på foder, avmaskning, leksaker, koppel mm.

Om man ska räkna på hur mycket hundarna kostar för övrigt (utan kullar) så har vi 3000kr/mån i foderkostnader, ca 12000kr/år i försäkringar...... vi lägger mellan 4-6 tusen kronor i månaden på våra hundar, det är inga kostnader som går att täcka med valpar utan att skapa en "valpindustri". Detta är våran hobby (vårat liv!) och inget vi har tänkt att tjäna pengar på, om vi kan få våra valpkullar att gå +/- 0 är vi jätte glada!
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

När det börjar komma upp i summorna 15000-20000:-/valp (sååå mycket kostar det ju faktiskt inte att föda upp en liten chihuahua...) så väljer många att ta valpar på sin tik eftersom det är ett snabbt och smidigt sätt att tjäna pengar på, inte för att de är intresserade av hundavel.
Jag har fött upp ett antal kullar av olika raser och jag kan säga att det kostar mer än det smakar att vara uppfödare. Det är en herrans mycket jobb samtidigt som man inte kan ha ett annat jobb på sidan, om man inte har någon som är hemma och tar hand om valparna under tiden.
Det innebär att man måste ta semester när man får valpar, men vi eftersom valparna inte levereras innan 8 veckors ålder så får man ta ledigt utan betalning om man inte sparat in semester. Och sen har man inte en dag semester kvar det året.

Dessutom är det stor skillnad på att föda upp tex Golden Retriever som kan få 7-10 valpar i en kull än en mindre ras, tex chihuahua som bara får 1-3 st. En seriös uppfödare har samma omkostnader oberoende på hur många valpar de får. Det är utställningar och resor inkl mat ute och sovplats om man vill meritera, det är veterinär intyg hit och dit, undersökningar mm som kostar INNAN man ens får reda på om tiken eller hanen är tillräckligt frisk att avla på.

Att vara hunduppfödare är inte så roligt om man vill göra annat än att vara hemma med valparna och leva riktigt snålt!!
Ett högt pris på valparna gör det möjligt för uppfödare att fortsätta att meritera sina avelsdjur och det ger dem en chans att utveckla avelsarbetet.
Bättre att djuren är för dyra så att köpare måste spara eller i alla fall tänker till innan de köper, än att djuren blir för billiga.

Sen är det marknaden som styr. Ju fler köpare det finns per valp ju mer kan uppfödaren bestämma om vem som får köpa valpen och sålla bort de som inte är så lämpliga på en gång.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Det är ju inte säkert att uppfödaren vill ta tillbaka hunden, och att sälja den är ju bättre än en svart säck.
Hur seriös är en uppfödare som inte tar tillbaka en ung valp och gör man inte bättre urval när man säljer så köparen är medveten om vad den ger sig in på? :confused: :mad:
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Troligtvis en som fått heltidsjobb efter det att hon skaffat valpen och istället för att låta den sitta ensam hemma 8 h/dag så väljer hon att sälja den. Ett BRA beslut :bow:
Menar du allvar?

Tror du inte hon visste att hon sökte jobb när hon planerade hundköpet? Hon lär ju ha hunnit bli kallad till intervju lagom tills vovven hämtades. Vad är det för planering? En hund vet man ju att man ska ha typ några år, kanske 10 år eller nått, så då ska man planera efter det.

Om man nu inte tycker att det är ok att en hund byter ägare lite då och då under sin livstid. :(


Det är inte ett bra beslut, det är ett förhastat eller oigenomtänkt hundköp. Antagligen.
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Jag har fött upp ett antal kullar av olika raser och jag kan säga att det kostar mer än det smakar att vara uppfödare. Det är en herrans mycket jobb samtidigt som man inte kan ha ett annat jobb på sidan, om man inte har någon som är hemma och tar hand om valparna under tiden.
Det innebär att man måste ta semester när man får valpar, men vi eftersom valparna inte levereras innan 8 veckors ålder så får man ta ledigt utan betalning om man inte sparat in semester. Och sen har man inte en dag semester kvar det året.

Dessutom är det stor skillnad på att föda upp tex Golden Retriever som kan få 7-10 valpar i en kull än en mindre ras, tex chihuahua som bara får 1-3 st. En seriös uppfödare har samma omkostnader oberoende på hur många valpar de får. Det är utställningar och resor inkl mat ute och sovplats om man vill meritera, det är veterinär intyg hit och dit, undersökningar mm som kostar INNAN man ens får reda på om tiken eller hanen är tillräckligt frisk att avla på.

Att vara hunduppfödare är inte så roligt om man vill göra annat än att vara hemma med valparna och leva riktigt snålt!!
Ett högt pris på valparna gör det möjligt för uppfödare att fortsätta att meritera sina avelsdjur och det ger dem en chans att utveckla avelsarbetet.
Bättre att djuren är för dyra så att köpare måste spara eller i alla fall tänker till innan de köper, än att djuren blir för billiga.

Sen är det marknaden som styr. Ju fler köpare det finns per valp ju mer kan uppfödaren bestämma om vem som får köpa valpen och sålla bort de som inte är så lämpliga på en gång.

:bow: :bow:
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Saybia, vad är det för ras som har så höga parningsavgifter och får så få valpar?
 
Sv: suck.. blir lite deprimerad..

Som du säger är det stora variationer inom raserna..
Hos setterklubben (den ras som jag har erfarenhet av eftersom vi fött upp settrar) har man satt en "maxgräns" på 7500:- med motiveringen att undvika oseriösa uppfödare. Och visst -de större raserna får fler valpar. Men de är å andra sidan lite större än chihuahuor och har därför lite större omkostnader när det gäller foder :smirk:

Nu vet jag inte hur det varit med prisläget med småraserna tidigare, men jag har svårt att tro att de kostade uppemot 20000:- för fem år sedan, och jag tvivlar på att uppfödnings-kostnaderna har blivit högre. Så att säga att man tar dessa priser för att det kostar så mycket att föda upp och meritera dem kan jag inte riktigt köpa.

Nu lägger jag ner, tycker ändå att det är lite vrickat när en chichuahua kostar lika mycket som en hyffsad ridhäst ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 727
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 688
Senast: Heulwen
·
S
Hoppning jaa, Jag kanhelt enkel säga såhär. Min ponny kan få crazy damp eller vad man nu ska kalla de... Men jag tar de från början... Typ...
Svar
9
· Visningar
998
Senast: soft_sensation
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp