Styrkeövningar för ryttare!

Agent Orange

Trådstartare
Jag har upptäckt att mycket av mina ridproblem ligger i att jag inte riktigt orkar rida ihop min häst med sätet.. Han kräver väldigt mycket ridning i början av ridpassen, speciellt ute, och jag orkar liksom inte "sitta till" så mycket som jag kanske skulle behöva.. Så en fråga, hur tränar man sina sätes och lårmuskler? Några tips?

Sv: Styrkeövningar för ryttare!

Det viktigast är att träna rygg och magmusklerna. Sedan jag började göra det så har det gått mycket bättre. Det är de musklerna som behövs vid halvhalterna, och allt annat...

Du ska träna både de raka och de sneda musklerna i mage och rygg. För att veta att du får det riktigt rätt så kan det vara en bra ide att besöka en sjukgymnast, så kan du samtidigt kolla om du är sned (det påverkar ju hästen mycket).

Sv: Styrkeövningar för ryttare!

Jo, dans är bra. Förutom att det ger en bra hållning lär man känna sin kropp och vet var man har den...

Sen skadar det aldrig att träna på sin hållning alla de andra timmar man är vaken heller. Att andas djupt med magen gör att man blir mer centrerad, dvs. flyttar ner tyngdpunkten till magen. Det uppskattar säkert Ts's häst också...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar