Styrelsemedlemmars rättigheter?

Sv: Styrelsemedlemmars rättigheter?

Vem pratar man med om vad det är som gäller i föreningslivet? Det finns ingen som kan exakt hur det ska gå till i klubben, så alla gör upp sina egna regler.
En förening måste ha stadgar vilka dessutom måste vara enligt vissa regler. Förutsätter att den är ansluten till ridsportförbundet eller liknande.
I stadgarna ska stå när och hur årsmötet ska avhandlas, vilka funktionärer som ska väljas på hur lång tid mm, mm. DETTA är vad alla i föreningen har att rätta sig efter!
Begär hos ansvarig (troligen sekreteraren) att få se stadgarna. Dessa ska varje medlem ha möjlighet att ta del av.

Din svärfar har rätt, vilket jag redan skrivit.

Kan man säga på plats att man inte är intresserad av en styrelseplats om denna personen kommer att sitta med i styrelsen?
Det kan du givetvis göra, man kan när som helst dra undan sin kanditatur, men snyggare är att meddela valberedningen i förväg. Då är det upp till dom att välja vem/vilka som ska föreslås.
Väljer du att vänta tills punkten tas upp på dagordningen med att tillkännage din ståndpunkt, blir det antagligen en hel del rabalder.

Men du kan alltid bli invald om du vill, och föreslås av någon, och om tillräckligt många röstar på dig, oavsett valberedningens förslag.

LIA

Ne nu lägger jag ner det. Jag ringer nån i valberedningen i morgon och säger att jag avstår en plats i styrelsen. Så mkt tjafs redan och jag är inte ens med än! Så nu begränsar jag mig till att jag åker dit och tränar - that's it! Inget mer engagemang än så blir det...

Känner du inga fler som tycker att det är dåligt? Isåfall kan man åka tillsammans på årsmötet och nominera samt välja in varandra, om det ändå inte är så många andra medlemmar där...

Annars kan det nog vara lika bra att göra som du tänkt. Man blir fort omöjlig i alla möjliga sammanhang om man försöker gå mot "strömmen". Det spelar ingen roll hur rätt man har om man är i minoritet. Tyvärr.

Jag är så kluven - hur ska man åstakomma förändringar om man inte går med? Det är några personer på klubben som tycker som mig, så helt ensam blir jag inte... Hm... Det är så galet svårt de där.. :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
478
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 996
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka