Styrelsemedlemmars rättigheter?

Eligible

Trådstartare
Jag har en liten fundering....
Om alla i en styrelse vill att en person ska avgå, kan de då avsätta personen ifråga från sin position i styrelsen?

Sv: Styrelsemedlemmars rättigheter?

Normalt sett inte. Men om de kallar till en extrastämma så kan stämman göra det

Absolut inte!
Styrelsen väljs av årsmötet.
Vill man av någon anledning förändra styrelsen under verksamhetsåret skall det kallas till ett extra årsmöte/medlemsmöte eller vad det kan tänkas kallas.
Läs i föreningens stadgar, där framgår vad som gäller.
Det är valberedningen som har i uppdrag att för årsmötet föreslå styrelsemedlemmar.

Det beror ju på vad stadgarna är, men ni borde ju haft årsmöte nyligen eller ska ha nu och då väljs ju styrelsen av årsmötet, ofta efter valberedningens förslag.

Normalt sett så absolut inte om inte personen ex har förskingrat pengar.

Årsmötet ska hållas i slutet av feb. Vad jag har hört så vill några av styrelsemedlemmarna ha bort en annan. Helt obefogat!
Och tydligen sas det att man kan avsätta en styrelsemedlem om alla i styrelsen va eniga...?:confused:

Nej i det fallet har styrelsen inget att säga till om, förutsatt att vederbörande inte begått en olaglig handling som drabbat föreningen. Det är medlemmarna som väljer styrelsen, så väljer medlemmarna att personen ska sitta kvar får styrelsen helt enkelt acceptera det.

Saken är den att det är väldigt dålig sammanhållning i klubben. medlemmarna vet inte sina rättigheter osv.. så risken är att det inte dyker upp så många på årsmötet... :crazy: Jag hoppas att det räcker med min åsikt om att ha kvar personen i fråga + några andra som håller med mig..

Personen i fråga har inte begått nån olaglig handling...

Senast ändrad:

Man måste se det praktiskt och inte bara på vad stadgarna säger.
Om resten av styrelsen vill ha bort en styrelseledamot, = man kan inte samarbeta med den personen, så kan det bli så att samtliga i styrelsen avsäger sig uppdraget om personen ändå röstas in.

Så se till helhetsbilden. Gör övriga i styrelsen ett bra jobb?
Om personen "tvingas" in i styrelsen, blir det en fungerande styrelse då?

LIA

Övriga styrelsen gör inte ett bra jobb. Hästarna i verksamheten saknar pass, de får helt fel foder, det bråkas och kivas i styrelsen för jämnan osv osv...
Min åsikt är att personen som de vill avsätta är den enda som ens försöker göra ett bra jobb...

Då tycker jag du ska verka för en förändring!
Snacka med så många medlemmar som möjligt så du har möjlighet att få majoritet för den du vill ha kvar, plus övriga som du vill ha in i st f dom "dåliga".
Fråga "dessa övriga" om dom är intresserade av att sitta i styrelsen!
Ta även ett snack med valberedningen. Det är deras jobb att åstadkomma en bra och fungerande styrelse.

Vanligt är att man väljer ordförande för sig (ofta på ett år i taget) samt att man väljer resten i klump s a s. Dessa fördelar styrelseuppgifterna sins emellan. Men kolla i stadgarna vad som sägs där!!

LIA

Saken är den att det är väldigt dålig sammanhållning i klubben. medlemmarna vet inte sina rättigheter osv.. så risken är att det inte dyker upp så många på årsmötet... :crazy:

Det var tråkigt, för egentligen är det medlemmarna som har rättigheterna och styrelsen skyldigheten. Skyldigheten att verkställa vad medlemmarna önskar/röstar fram, förutsatt att det är genomförbart. Annars får styrelsen förklara varför det inte är genomförbart.

Låter som om valberedningen inte gjort sitt jobb som de ska.
Även att medlemmarna inte vet att de kan göra något åt saken.
Ta reda på när sista datum för nomineringar till styrelsen är och kolla upp vilka i styrelsen som står på tur att avgå eller gått med på omval, försök då att få motkandidater till dessa nominerade.
Se även till att det kommer tillräckligt många medlemmar på årsmötet som kan rösta fram motkandidaterna.
Så med en aktiv valberedning kan man på två årsmöten byta ut en hel styrelse om man vet hur det ska gå till, och hos er klubb låter det som om det vore behövligt.

Kassör brukar i allmänhet också vara personval eftersom man måste vara noga med att det är "rätt" person där.
Har på nära håll sett vad som händer när fel folk väljs till den posten.

Men intresset i klubben är inte speciellt stort- från medlemmarnas sida. Det har varit mkt strul i styrelsen länge nu och helt ärligt talat så har jag inga motkandidater alls att komma med... :( Men att styrelsen behöver bytas ut, det är dagens sanning. Alla förutom kassören. Han är väldigt vettig!

Men finns det en valberedning? Som helst är iaf nåtsånär opartisk...?

Du får nog försöka att engagera fler personer...

Jo det finns en valberedning... Två personer.. Men hur pass engagerade de är vet jag inte.. :crazy:

Börja med att ta kontakt med dem och kolla av läget där först, så får du fundera utifrån det vad du kan göra. Om intresset från det hållet är bristande kan det vara idé att få in en ny valberedning som har mer engagemang.

Tänk till innan du går vidare med detta. Det låter som om du är en av få medlemmar som bryr sig och vill lägga krut på föreningen.
Risken är överhängande att du blir ensam mot styrelsen vid årsmötet och dom lär hålla varandra om ryggen. Har du inte egna kandidater till styrelseposterna samt klar uppbackning av ett antal medlemmar verkar det kört.

I så fall, skulle jag strunta i det hela och köra mitt eget race om jag jag var tvungen att vara kvar i föreningen. Göra det bästa av situationen för min egen och djurens del.

LIA

Om intresset från det hållet är bristande kan det vara idé att få in en ny valberedning som har mer engagemang.
En valberedning byts inte ut bara sådär, utan den är vald av senaste årsmötet och sitter tills nästa årsmöte om dom inte själva hoppar av.
TS kan verka för nya namn i valberedningen vid kommande årsmöte och på det sättet få en som tar fram bättre namn på styrelsekandidater till årsmötet därpå. Men det gäller som sagt att hitta folk i föreningen som är intresserade av förändringar och sådana som vill ta på sig styrelsejobb. Inte alltid så lätt.

Huruvida man väljer kassör etc vid årsmöte framgår av föreningens stadgar, men min uppfattning är att det vanligen överlåts internt till styrelsen att göra detta bland dom valda styrelsemedlemmarna.

LIA

*kl*

Det är så mycket strul i klubben... suck.
Det är en medlem i styrelsen som manipulerar och endast är intresserad av sina egna intressen och henne finns det några i styrelsen som har börjat lyssna på. Det är även hon som vill få bort en annan styrelsemedlem. OM hon kommer att sitta kvar i styrelsen kommande år, så vill jag inte vara med. Då drar jag mig ur... Men det lär jag ju inte veta innan årsmötet. Kan man säga på plats att man inte är intresserad av en styrelseplats om denna personen kommer att sitta med i styrelsen?
Vem pratar man med om vad det är som gäller i föreningslivet? Det finns ingen som kan exakt hur det ska gå till i klubben, så alla gör upp sina egna regler. Jag pratade med min svärfar igår och han sa att om vi vill ha denna kvinna att inte bli invald i styrelsen igen, så får vi vara en övervägande mängd medlemmar som talar om detta på årsmötet... Usch vilken soppa det här är.... Årsmötet är på lördag...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
478
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 996
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka