styltor/vallar?

K

kramcrazy

oj, jag vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd. förlåt om den kommer helt fel...
i alla fall, jag har en nordsvensk brukshäst som jag mest rider ut med.
mitt problem är på vintern, då hon får extremt stora styltor/vallar eller vad det heter. (snö under hovarna) detta är ett jätteproblem. har stått på ridskola i två år nu, och haft tillgång till ridhus, men har ändå försökt att rida ut då hon INTE tycker om att springa omkring därinne. Men som sagt, har det varit omöjligt så har jag ändå haft det alternativet att "rida ordentligt" ibland.
nu ska vi flytta henne till ett stall längre bort, som inte har ridhus.
har tidigare funderat på att köpa "snöklampsulor" eller vad man kallar det, alltså sulor som går längs med skon. men har hört att hästen kan få hovböld. någon sa att om man sätter på heltäckande sulor så kan hon inte få det, är det sant? tacksam för svar, och kanske andra bra tips!

Sv: styltor/vallar?

hej
jag har snösulor på min bruksnordis ,har haft i två vintrar nu och det har funkat bra .
vid något tillfälle när hovis skott om så hade han lite svamp under som hon "karvade" bort och lade på något medel,så det försvann.

min andra häst har däremot inte fått någon svamp av dessa sulor.
jag köpte de gröna sulorna med ihålig "upphöjning" i vet ej vad märket är men mina hästar har haft samma sulor i två vintrar nu, så även om de är lite dyra i inköp så håller de ju länge istället.

skulle inte vilja ge mej ut i skogen utan dessa fast mina är väldigt stadiga på benen.

Jag har snösulor på mina, dvs sådana som går längst med skon, har haft det i alla fall i 8 år, har haft en hovböld på de åren, och det var på sommaren.

Hela sulor stänger ju inne hoven, gillar inte alls det... har haft det på shettisen först innan vi fann små snöskor som gick att fixa till så att de passade henne.

På mina har jag haft jätteproblem med styltor, numer är det i stort sett inget!!!

okej, tack för alla svaren.
tycker också att det verkar bättre att ha en som bara går längs med skon, måste ju vara lättare att få in smuts om sulan täcker hela hoven...ska nog prova sulor i år, så att vi kan hålla igång!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 433
Senast: Bobloblaw
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 582
Senast: MiaMia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka