Stuterinamn

L

Lippy

Vet inte om denna tråd ska ligga här eller under avel, ni får gärna flytta den isåfall...

Jag föder upp islandshästar i mindre skala. Nu har jag flyttat från min gård til en annan gård och behöver därmed nytt avelsnamn. Vill inte de ska heta ortsnamnet i sitt namn utan nu vill jag ha ett avelsnamn som inte är beroende av platsen utan som man kan ta med sig överallt om man nu skulle flytta igen någon gång... tacksam för tips....

Sv: Stuterinamn

har du ett namn man kan göra lite isländskt? eller ett "bra" efternamn ;)?
det e svårt det där..
jag har namnet på min mans gård,som jag tänker försöka få,OM jag nångång avlar på stoet.

Jag har ett föl som är min uppfödning och hon har fått mitt efternamn som gårdsnamn :D Fast då har jag inte ett son- namn utan ett ganslka ovanligt efternamn.

Nä, mitt efternamn blir inte bra. Och inte det gårdsnamnet som finns på gården. Ortsnamnet är inte heller så kul... Usch, det är så svårt när man ska försöka hitta på något bra avelsnamn....:confused:

Har en bekant som slog ihop sitt förnamn och efternamn så det låter som ett gårdsnamn typ som Fylkir från Annelund, min heter Vidja från Starlind. Tur att farfar köpte ett efternamn som passar ;)

Man kan ju även ta en del av förnamnet och efternamnet och slå ihop det om man har passande namn till det, tex om man heter Ann- Marie Lundin så kan man få det till Annelund.

Det är svårt att komma på något men en vacker dag så kommer det att komma som en blixt från klar himmel :D

jag skulle oxo kunna tänka mej att döpa fölet typ andersson/andersdottir
om nu hingsten mot förmodan skulle ha hett anders :D
men då e det ju inte samma på varje föl du föder upp,om du nu inte använder samma hingst varje gång....:o

Ja, det lär väl göra det. Men man börjar känna lite aning panik då det tar tid att få det godkänt hos SIF och jag har 3st ston som förväntas föla under våren/sommaren... :o:confused:

ja, fast jag vill ju att de ska heta likadant alla fölen så man vet från vilken uppfödare de kommer ifrån...

Det finns inte något ord på isländska som kan passa?

Typ Filur fra Friheten(fast på isländska då, vad nu det kan heta).

Ja, det lär väl göra det. Men man börjar känna lite aning panik då det tar tid att få det godkänt hos SIF och jag har 3st ston som förväntas föla under våren/sommaren... :o:confused:

Du får använda vilket namn som helst, så länge ingen annan har fått det godkänt redan. Vill du ex. använda från Lippy går det bra utan att registrera det hos SIF. Men då kan ju vem som helst annan använda det också. Risken finns alltså att det inte blir unikt.

Och den här tråden påminner mig om att jag måste registrera mitt namn som jag redan använt. Jag har dock svårt att tänka mig att någon vill "stjäla" det.

Jag funderade också länge länge innan jag hittade mitt om det är till någon tröst ;)

Ja jag vet, det är därför jag vill hitta ett unikt och registrera det. Jag har tidigare använt mitt gårdsnamn, fått godkänt av SIF och reggat det. Men eftersom jag flyttat därifrån till en ny gård så kan jag inte använda det gamla längre...

Ta en titt på äldre kartor över området och studera om du har någon sjö eller plats i närheten med fint namn.

Annars kanske namn som är hämtade från fantasyböcker tilltalar dig, t.ex. Isengård!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
109 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka