Stuterier och inseminering

Husmusen

Trådstartare
Det har visat sig att vi kommer betäcka min häst redan i år, och jag har varit med vid flera "vanliga" betäckningar där stona oftast inte har uppskattat händelsen alls... min häst tycker inte om hingstar särskilt mycket, och därför funderar jag på att inseminera.

Fråga 1: Är inseminering en bra idé?
För- nackdelar? (jag har för mig att det är svårare att få dom dräktiga med inseminering jämfört med vanlig betäckning?)

Fråga 2: Vilket stuteri skulle ni rekommendera som ligger i närheten av Stockholm?

Tack på förhand :bow:

Sv: Stuterier och inseminering

Det finns många seminstationer runt Stockholm.

Vilken ras handlar det om?
Är det halvblod kan du hitta stationer på sprangrulla.se

När det gäller dräktighet så är det nog tvärt om lättare och säkrare att få dräktigt om det är en duktig seminveterinär på stationen. Det är inte ovanligt att det bara behövs en seminering, när vid naturligt betäcker tre till fyra gånger på en brunst. Veterinären kan kolla i förväg hur ägget ser ut och när det är som mest gynnsamt för seminering.

KL

Det kan hända en hel del som man inte räknat med både vid seminering och betäckning.

Seminen som mitt sto skulle ha var ute och åkte i två dygn först innan den kom fram och det är inte roligt att drabbas av det som stoägare. Och vad hjälper då en duktig seminveterinär? Ska bli mycket intressant att se om hon blir dräktig.

Fast å andra sidan är ju skaderisken större när det gäller naturlig betäckning, plus att man inte har lika bra koll på spermakvalitet och på hur ägget utvecklas.

Jag gissar att du seminerat med utländska skick?
Posten i sverige är oerhört bra på att få fram postskicken i tid.

Däremot, när jag hör om såna skick som tar med än ett dygn på sig, så handlar det alltid om utlandsskick.

Nej. Det är inom Sverige. Jag är mycket besviken kan jag tala om men alla kan ju göra misstag. Det är ju fortfarande tidigt på säsongen men det blir bara så dyrt att ha stoet på stationen i flera veckor.

Jag är nybörjare på det här, men har precis hämtat min häst från en seminstation utanför Stockholm. Jag har känt att de tagit bra hand om min häst och jag litar på vetrinären. Du kan PM:a mig om du vill veta mer.

Tack för alla svar, och speciellt tack för tipset om Språngrulla :)

Vi står relativt nära Upplands Väsby och jag funderar därför på Lövsta Stuteri. Får man fråga om någon har några bra/dåliga erfarenheter därifrån?

Annars funderar jag på att åka till Flyinge, AI-betäcka henne och i sådana fall låta henne stå kvar tills hon har fått bevisad dräktighet.

Hon är 14 år och detta är hennes första föl. Svenskt halvblod med hoppinriktning. Vilken hingst det blir spelar faktiskt inte störst roll denna första gång, utan viktigast är att hon faktiskt får ett föl eftersom hon blir 15 redan nästa år.

Vad skulle Ni välja?

För att kunna välja hingst så måste man veta mer om stoet, saker som stam, modell och storlek. Men vad jag vet i år än så länge så har Nobel och Niveau än så länge haft bra dräktighet i år. Bägge kan dassutom passa bra till ett hoppinriktat sto.

Vad är det för stam på stoet och vad har hon gjort? Finns det någon särskild hingst på Flyinge som du kikat extra på eftersom du funderar på att skicka ner henne dit? Westlife har väl också börjat med egen station i år och den är väl i Sthlm-trakten. De har ett antal fina hopphingstar och Careful verkar vara ett ganska säkert kort med att få en vältypad hopphäst med gissningsvis bra ridbarhet.

finns ju ganska många bra stationer runt Stockholm så att skicka henne till Flyinge känns ganska onödigt med den stress det ändå innebär att resa.
Att sperman kommer på avvägar är ganska sällsynt, har nog inte varit med om det speciellt ofta så det behöver du inte oroa dig för.

Hur var motiliteten på sperman?? Alltså rörligheten?? Mitt sto blev dräktig trots dålig motilitet, antagligen var hingsten påverkad av den extrema värmen som var då, han hade bra kvalité annars, men vi trodde inte hon skulle bli dräktig varken jag eller vetten så vi var lika glada bägge två förutom att det var tvillingar, som tur var resorberades den ena:)

Vad jag vet så tappar West sina hingstar hemma, men tar inte emot ston.

Men Upplandsväsby trakten så är det ju också nära till Gurresta

Och det finns ju fler hingsthållare i närheten west, gurresta, askö samt Szkopul så du kan säkert få direkt hämtad semin på fler stationer i krokarna (finns ett antal!kommer på 7 utan att kolla) vet att många stationer "här" åker emellan för att hämta sperman, för att ha den så färsk som möjligt! =)

O bor du i sthlm är det antagligen billigare att i värsta fall åka o hämta sperma själv här uppe i krokarna och köra till stoet än att åka fram och tillbaka till Flyinge.

vad skönt:)
Neve: ja de som har szkopul kan jag gå i god för, gick i gymnasiet samtidigt som Johan

Hon är;
u Egerländer
e Eldflamman
ue Napoleon

Hon är 165 cm, har lätt för att sätta muskler, framåt, underbart psyke (busig när man vill busa och koncentrerad när man ska koncentrera sig), gillar att arbeta, positiv, lättlärd, bra att ha i grupp...

Det är väldigt viktigt för mig att behålla psyket, jag vill ha en glad och trevlig häst.
När det gäller exteriören så är hoppämnet det viktigaste, dock känner jag att eftersom hon blir 15 nästa år så måste jag ta det första fölet nu, och därför spelar hingsten mindre roll och det betyder mer bara att det faktiskt blir ett föl. Att det blir ett superföl kan jag koncentrera mig mer på nästa gång ;)

Men varför inte lägga ner lite jobb på att hitta en passande hingst redan nu ?
Det kan ju inte vara så svårt.

Jag förstår dock inte riktigt vad du vill med fölet - skall du behålla det ? Skall det vara hopp/dressyr/flt inriktning ?
Om du inte skall behålla det så är det klokt att betäcka så att ungen blir säljbar.

Hon har startat 1.20 men har egentligen kapacitet för sjukt mycket mer... hon är väldigt duktig inom dressyren och en underbar häst att bara rida ut med också. Hon är bra på det mesta helt enkelt :)

Att jag funderade på Flyinge var mycket eftersom det är ett av dom få avelsställen jag känner till och det börjar bli lite stressat för att betäcka denna säsong. Jag måste ha henne betäckt denna sommar eftersom hon fyller 15 nästa år, och man vill ha det första fölet innan dom är 15?
Det är också därför jag funderar på att ta henne till ett ställe där dom har AI, eftersom det verkar vara större chans att stoet blir dräktigt när man inseminerar på det sättet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948
Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 108
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka