• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sorbisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 815

sorbisen

Trådstartare
Är det någon här inne som kan berätta för mig hur man ansöker om stuterinamn och var man gör det, vad kostar det på ett ungefär och vilka krav ställs på mig som person?

Sv: Stuteri

men om man vill födda upp något annat än ponnyer da?

Jag är ute efter ansökan om halvblod/kallblodsstuteri så om det är någon som har lite information om det vore jag mycket tacksam.

Tror inte den möjligheten finns för nämda raser. Mig veterligen är det bara SPAF som registrerar ponnystuterier. Någon annan kanske vet?

Är det någon annan som vet? Hur har ni som föder upp halvblod gjort, har ni något stuterinamn eller något annat registrerat namn på er avelsverksamhet?

Kopierat ur ASVH.s regler för namngivning av registreringar i ASVH.s stambok:

Namnets längd
Ett namn för innehålla max 20 tecken inklusive mellanslag.

Prefix
Ett kort prefix på minst tre bokstäver och max fem ska kunna användas. Det får dock inte vara någon förkortning, företagsnamn eller företagsförkortning

Däremot får man givetvis ha ett stuteri/firma, men alltså inte använda det vid namngivandet av sina uppfödningar.

Tror inte den möjligheten finns för nämda raser. Mig veterligen är det bara SPAF som registrerar ponnystuterier. Någon annan kanske vet?
Korrekt uppfattat.
Det är enbart för ponnyraser man kan registrera stuterinamn.
För halvblod och liknande raser finns ingen sådan registrering och man kan inte heller - om ancan skrev - använda sig av stuterinamn som prefix när man namnger hästarna.
För travhästar kan man använda sig av stuterinamn och liknande, men såvitt jag förstått så har man inte ensamrätt på det...

Förr var det OK att ha stuteri/gårdsnamn före halvblodshästar.

EX Flammabyggets XXXXX, som numera kallas FB XXXXX, eller möjligtvis XXXXX FB...

Korrekt uppfattat.
Det är enbart för ponnyraser man kan registrera stuterinamn.
För halvblod och liknande raser finns ingen sådan registrering och man kan inte heller - om ancan skrev - använda sig av stuterinamn som prefix när man namnger hästarna.
För travhästar kan man använda sig av stuterinamn och liknande, men såvitt jag förstått så har man inte ensamrätt på det...

*delvis kl*

Förr hade man ensamrätt. Men det är inte kvar. Vet dock en tjej som blev uppringd och ombedd att byta namn på sin travare strax efter att hon lämnat in namnförslag, just för att en annan uppfödare använde det namnet. Men det är några år sedan nu.

Själv skulle jag inte vilja döpa en av mina travuppfödningar till Sund. Ås, Nilema, Västerbo, Brodda etc. För då gör ju min häst smygreklam för ett annat stuteri som har lite ensamrätt på sitt namn.

Vet en annan uppfödare som döper sina till De Luxe, hon har namnskyddat det i hela europa och kan således stämma folk som använder det namnet om hon vill...

Gira

Tack snälla för alla svar. :bow:
Om jag har förstått er rätt så kan man alltså inte döpa sina hästar med ett namn som är lika för alla hästar och sedan ett tilläggsnamn som är deras "personliga" namn ex. Sorbisens domino, Sorbisens Diana, osv. undantaget travhästar som man ju kan göra så med

Hur gör man då ? Om man ska föda upp en ras, kan man ändå kalla de stuteri .. eller så för firman bör väl ändå ha ett namn ? eller jag fattar inte :p haha

Du får ansöka om namn till ditt företag på bolagsverket precis som alla andra företag. Sen får du döpa dina hästar enligt reglerna ovan!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
744
Senast: Whoever
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·
Hemmet Har ett hus byggt för ca 5 år sen. Var sjukskriven för utmattning när jag ansökte om avloppslösning och litade helt på entreprenören som...
Svar
15
· Visningar
840
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka