Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OT men hur har du kommit fram till att den är stulen?
Det är det faktiskt ingen som vet att den är. När jag köpte sadeln tänkte jag att numret var bortslitet (beg sadel) jag oljade området och storlek syns tydligt men serienumret är otydligt-måhända bortskrapat, men isf definitivt inte nygjort. Det var faktiskt inget jag tänkte två gånger på. Men om sadeln är stulen, är det långt innan jag köpte den för 5-6 år sen. Jag lät sedermera sadeln följa med en häst jag sålde förra året och nu vill hen som köpte hästen sälja sadeln. Lämnade in den och de meddelade henne att de inte kan sälja för att sadeln är stulen. Så på den vägen är det.OT men hur har du kommit fram till att den är stulen?
Ja, fast den lagen fanns ju fortfarande när @Fiorano köpte sadeln.Lagen om god tro är ju borttagen så antagligen måste man försöka kontakta den ursprungliga ägaren och se om denne vill ha tillbaka sadeln. Man har som köpare av en stulen vara ingen rätt att behålla den om inte den tidigare ägaren godkänner det. Det kan också finnas en tidsgräns på hur länge en tidigare ägare kan återkräva den stulna varan. Har ersättning från försäkringsbolag utgått så kan det vara så att sadeln tillfaller försäkringsbolaget.
Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.Det är det faktiskt ingen som vet att den är. När jag köpte sadeln tänkte jag att numret var bortslitet (beg sadel) jag oljade området och storlek syns tydligt men serienumret är otydligt-måhända bortskrapat, men isf definitivt inte nygjort. Det var faktiskt inget jag tänkte två gånger på. Men om sadeln är stulen, är det långt innan jag köpte den för 5-6 år sen. Jag lät sedermera sadeln följa med en häst jag sålde förra året och nu vill hen som köpte hästen sälja sadeln. Lämnade in den och de meddelade henne att de inte kan sälja för att sadeln är stulen. Så på den vägen är det.
Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.
Fiorano har då köpt stöldgods där ev lagstiftningen godkänner 'god tro" kommer inte ihåg när den lagändringen kom. Men säljer den sedan ihop med hästen, häleri är det ju när man säljer stöldgods.
Om det nu händer något mer än att det inte går att sälja sadeln kommer nog mycket att bero på värdet på sadel. Eftersom numret är borta kommer det att bli väldigt svårt att hitta ägaren och om det inte är en extremt dyr sadel kommer inte polisen lägga ner jobb på att spåra den ursprungliga ägaren.
Jupp. Har själv haft kontakt med affären och de går helt på att märkningen är borta.
Jag minns inte riktigt vad jag betalade för sadeln, men mellan 15-17' (det är en Amerigo CC). Lät den följa med hästen för 10', den är ju flitigt använd hos mig,(i de 10' ingick även en hel garderob horsewaretäcken, några träns, ett par sprengerbett samt benskydd, så ett väldigt bra pris). Vet inte vilket pris hen vill ha nu för sadeln.Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.
Fiorano har då köpt stöldgods där ev lagstiftningen godkänner 'god tro" kommer inte ihåg när den lagändringen kom. Men säljer den sedan ihop med hästen, häleri är det ju när man säljer stöldgods.
Om det nu händer något mer än att det inte går att sälja sadeln kommer nog mycket att bero på värdet på sadel. Eftersom numret är borta kommer det att bli väldigt svårt att hitta ägaren och om det inte är en extremt dyr sadel kommer inte polisen lägga ner jobb på att spåra den ursprungliga ägaren.
Om det inte syns tydligt att numret är bortskrapat eller slipat så är det ju lite väl hårt att säga att den är stulen enbart för att det inte syns. Jag har haft en sadel som jag köpte ny där numret redan från början var rätt otydligt stämplat. Nu hade jag visserligen inköpskvittot från butiken kvar men den var det inga problem att varken få värderad eller sälja.