cambodia
Trådstartare
Nej, tror inte heller det är läge nu egentligen. Ser ju huspriserna! Blev därför förvånad över det ”låga” priset på denna, men det verkar ju ha sina förklaringar.Jag tillhör också de som tycker att arrendetomt är alldeles för osäkert. Jag har en känsla av att det var annorlunda fram tills för 30-40 år sedan och har ändrats successivt till dagens läge. Förut var sommarstugor för det mesta väldigt enkla, utan både el och vatten, och man hade långtidsarrende. Det var inte särskilt dyrt att ha det där lilla stället som någon släkting smällt upp på 20-30-talet eller ett av 60-talets standardbyggda fritidshus.
Nu verkar det se helt annorlunda ut. Många sommarstugor, både äldre och nyare, har alla tänkbara bekvämligheter och kostar därför också mer som vanliga bostadshus. Även enkla sommarstugor har blivit extremt eftertraktade om de har rätt läge - allra helst strandtomt. Allt fler vill ha det där romantiska, rödmålade sommartorpet. Och när en sommarstuga blivit något som kan stiga så i värde känns det som om ett arrende är mycket mer osäkert.
Ang vatten:
Jag köpte ett väldigt enkelt torp i halvrisigt skick för ca 15 år sedan, just för att jag bodde i stan och ville kunna komma bort helt. Inget vatten alls och ingen el, däremot sjönära med servitut på bad- och båtplats. Det senare underlättade väldigt mycket eftersom jag bara behövde tänka på att ta med dricksvatten. Att tillbringa ett par veckor där var inga problem alls.
När jag köpte stället hade tomten precis styckats av, innan dess hade det arrenderats i ca 50 år av en gubbe. Åtminstone de sista åren bodde han där året runt, vilket nog kräver en rätt speciell typ av person. Men sommartid tyckte jag alltså inte alls att det var några problem.
Ang pengar igen:
Förra året tog jag äntligen tag i att sälja torpet. Eftersom jag flyttade från stan för ca 10 år sedan hade det för länge sedan förlorat sitt syfte och det hade i princip stått tomt utan tillsyn all denna tid. Alltså dåligt samvete i stället för fristad. Jag hade gjort vissa små förbättringar på torpet när jag använde det, men åren hade satt sina spår på andra sätt. Jag hade inte ens orkat städa bort resterna av ett gammalt skjul som rasat ihop.
Så när jag äntligen kom mig för att kontakta en mäklare var min enda förhoppning att få lika mycket som jag gav för det, så att det skulle täcka lån och mäklare. Men mäklaren satte ett utgångspris på mer än dubbla detta och i slutändan såldes torpet för 2,5 gånger så mycket som jag gav. Det säger rätt mycket om hur prisutvecklingen på sommarstugor varit, och inte minst hur covid påverkat.
Jag kollade snabbt in på Hemnet för att se hur priserna ser ut rent allmänt och hittade lustigt nog en annan sommarstuga som jag tittade på som låg inom min mycket begränsade budget för 15 år sedan. Jag valde bort den då för att den låg precis på övre gränsen och att läget dessutom inte var så avskilt som jag ville ha. Jag minns inte exakta utropspriset men det är ungefär en halv miljon högre nu.
Jag tror inte att det är köpläge på sommarstugor nu, covid har pressat upp priserna rejält.