I Stockholmsområdet så har många fritidshus blivit tomtlösa när marken skall användas till permanentbebyggelse. Då såldes, skänktes och flyttades många hus.Fast... att flytta eller riva ett hus lär väl knappast bli aktuellt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I Stockholmsområdet så har många fritidshus blivit tomtlösa när marken skall användas till permanentbebyggelse. Då såldes, skänktes och flyttades många hus.Fast... att flytta eller riva ett hus lär väl knappast bli aktuellt?
Med en bastu är havet/sjön alltid tillräckligt varm.Scenariot jag beskrev var när man varken har el eller vatten, eller ett hav/en sjö varmt nog att bada i utanför. Finns det vatten att bada i, så har man ju redan en lösning på tvättproblemet.
Sällsynt och dyrt.I vissa fall går det att köpa loss tomten, kanske kan va värt att kolla upp?
Jo det skiljer en hel del.Att marken är arrenderad är inte så himla ovanligt trots allt. Sånt förekommer. Det skiljer rent praktiskt inte så mycket, mer än att man har en årlig arrendeavgift.
Tack för input! Låter inget vidare… Skönt att det löste sig för er tillslut!I arvet efter min sambos pappa så fanns det en utarrenderad tomt med fantastiskt läge.
Ägaren försökte att sälja huset mitt i arvsröran.
Gissningsvis för att agaren trodde att det skulle vara lättare att trixa under en arvstvist. Nu så var alla arvingar alldeles väldigt sams, så den gubben gick inte.
Tomten var värd mer än dubbla huset och huset hälften av önskat pris. Många kom och tittade då objektet var helt sagolikt. Vissa skällde ut oss som bor här för att tomten inte skulle säljas, för att taxeringsvärdet på tomten var för högt eller för att vi inte hade tillträde till huset och kunde visa. Det var total cirkus.
Till slut så löste sambons bror situationen genom att köpa huset till litet mer än värdet bara för att få frid. Men brodern kom på att han faktiskt inte behövde 2 fritidshus med strandtomt på 100m avstånd så sambon fick till slut köpa det där huset. Det är nu sammanfört med sin tomt till en fullständig fastighet.
Huset är fortfarande fantastiskt och hyrs nu ut sommartid till några av de som försökte köpa huset när det var till salu. Ingen av dem som skällde ut oss dock, utan några som är väldigt trevliga.
Som sittande mitt i smeten på markägarens sida så har jag bara ett råd att ge.
Köp aldrig hus på ofri grund. Aldrig.
Det slutar nästan alltid i en mardröm för alla inblandade.
Förlåt, men läste ”hemsökt”Jo det skiljer en hel del.
Man får inte göra om på tomten utan lov. T.ex. ta ner träd eller bygga friggebod. Man får inte heller hyra ut huset utan lov. Då kan man förlora arrendet och stå med ett hemlöst hus.
Och få vara med i "Det okända" och bli berömd på kuppen.....Förlåt, men läste ”hemsökt”
Då vet ni hur det börjadeOch få vara med i "Det okända" och bli berömd på kuppen.....
Jo, det var det ju.Tack för input! Låter inget vidare… Skönt att det löste sig för er tillslut!
Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.Det beror ju på hur bastun är byggd? Jag har en av båda. En bastu där man ska tvätta sig i bastun och en där man tvättar sig i rummet utanför.
Obs är finsk så har alltid rätt i bastufrågor!
I mina trakter har de flesta tvättfat i plast, skopor och hinkar stående på golvet eller nedersta laven. Kallvatten i större tunna och så varmvatten i värmare på olika sätt kopplade till bastu-ugnen. Sedan är det bara att blanda lagom varmt vatten och tvätta sig, det gör man förövrigt både före och efter löyly. Tvättar håret efteråt dock.Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.
(Finnar har per definition alltid rätt i bastufrågor. )
Alltså - i en bastu ska det alltid finnas en balja för vatten och skopor att ösa med.Hur ser det ut när man ska tvätta sig i bastun? Det har jag nog aldrig sett.
(Finnar har per definition alltid rätt i bastufrågor. )
Finns det alltså bastu där man inte kan tvätta sig? Aldrig varit med om det. De flesta utebastur har åtminstone häromkring springor i golvet just för att vattnet ska kunna rinna bort.Alltså - i en bastu ska det alltid finnas en balja för vatten och skopor att ösa med.
Med andra ord ska det finnas ett avlopp.
Man skrubbar och tvålar in sig därinne, på nedersta laven. Sedan flyttar man sig upp och fortsätter basta.
Skulle aldrig bygga mig en bastu utan tvättmöjligheter
Ja, på närmaste badhus t.ex.Finns det alltså bastu där man inte kan tvätta sig? Aldrig varit med om det. De flesta utebastur har åtminstone häromkring springor i golvet just för att vattnet ska kunna rinna bort.
Ja men då finns det ju dusch utanför, likadant om man har innebastu hemma.Ja, på närmaste badhus t.ex.
Japp. Men då är det inte bastu med tvättmöjlighet. Utan bastu som har tvättmöjlighet utanför.Ja men då finns det ju dusch utanför, likadant om man har innebastu hemma.
Jag tycker det går att komma långt med bara vattenkokare och balja, så länge det är för fritidsändamål.
Duger att vara ute på gräsmattan för mig om en inte vill bygga ett helt hus för det. mvh inte finsk