studs i sadeln, hjälp va hände?

S

salladsjunkie

min häst har ett gigantiskt steg, fördel jo visst men då ja har helt tappat formen och kondisen och här om dagen fick för mig att ja skulle rida i dressyrsadeln för en gångs skull och jobba mycket i nedsutten trav, fick en chock..för det gick knappt ja studdsade som en boll även om ja la upp stibyglarna och försökte slappna av samt komma ner ordentligt, blev helt knäckt fär så svårt har ja aldrig uppfattat traven innan..

hur gör man för att komma ner i sadel utan att stuttsa så himlans?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: studs i sadeln, hjälp va hände?

När jag var yngre fick jag ett handtag på sadeln att hålla i för att komma ner bättre i sadeln. Dock riskerar man väl att man spänner armarna för att hålla i sig, så om du provar handtag så kom ihåg att inte DRA ner dig i sadeln.
Annars kan jag nog tyvärr säga att det bara är att öva och öva. Jag brukar sitta ner några steg åt gången första gångerna jag rider skumpiga hästar, och rida lite lätt där emellan.
Såg att du provat utan stigbyglar, det brukar hjälpa mig på en del hästar, men inte alla. Då brukar jag som sagt använda mig av knepet ovanför, att sitta ner lite i taget för att vänja in de nya stegen. Jag brukar även träna bålen jättemycket vid sidan om, när jag i perioder rider skumpiga hästar, för att stärka upp mig själv yttligare.
Sen är det ju också så att hästar skumpar mer när de inte går i en bra form. Eller jag tycker det i alla fall, vet ej om det är något vetenskapligt bevis direkt ;)
Hoppas att det blir bättre, vet hur hemskt det är!

Be någon att longera dig så att du bara behöver tänka på sitsen.
Jag tycker oxå att det är mycket svårare att sitta ner på en häst som är hög och flack, mkt lättare när man rider i form så att ryggen är med....men visst är det jobbigt när flåset inte är som det en gång har varit:D det är väl "bara" att träna och träna och träna :rofl:
Tänk på att slappna av i benen och att du har all tyngd nere i sitsen.
Lycka till och bered dig på träänningsväärk!!
(he he,,skadeglädjen är den enda sanna glädjen)

Försök att följa med med bäckenet i hästens rörelser, ungefär som om du cyklar baklänges istället för att sitta tungt "rakt ner" (lite svårt att förklara). Då känner du dessutom lättare hur hästen rör bakbenen och får en bättre inverkan.

Om du rider oftare i dressyrsadeln så kommer du snart tillbaka i rytmen!

Ang att det är lättare att sitta ner på en häst i form håller jag inte med... När man får upp ryggen på en del hästar blir det kopiöst mycket svårare att komma ner i sadeln. Men det är int alla hästar som ändrar sig så mycket, tack och lov...

hmm jo ja får väl öva och öva vidare då.. fast som sagt han går i bra form men har ett sånt gigantiskt steg, speciellt i den ökade traven då går det kanppt sitta ner alls.

jag har hört att hästar med bra och stort steg är svårare att sitta ner på me jag vet ej om det stämmer, dock stämmer det i mitt fall

fattar inte att det kunde vara så svårt, rider som sagt inte så ofta i dressyrsadeln men ja får väl kämpa vidare, kanske ska göra som någon sa och sitta lite i taget för gisses vilken träningsverk ja fick i ryggen och magen.. haha käner mig som en nybörjare igen :rofl: men men... tack..

mer tips motages gärna!

Cykla baklänges? Förstår inte hur det fungerar då =/ Då rör sig väl höfterna olika samtidigt, ska de inte tillsammans gunga med i rörelsen, då oftast uppåt?

Hmmm, är det inte lättare att sitta ner på en häst som jobbar med ryggen? :confused:

Min upplevelse är det motsatta. En spänd häst utan takt och rythm i stegen upplever jag som svårare att sitta på än en häst som är mentalt lösgjord och därigenom har god takt och rythm i steget.

En spänd häst med sänkt rygg tar väl inte själv upp några av benens stötar? Dvs det finns ingen fjädring hos hästen (tja, eller mycket lite). Stötarna från hästens fotisättning kommer direkt upp till ryttaren. En häst som däremot jobbar med magmuskulaturen och "kommer upp" tar bättre upp stötarna och därmed mjukare att sitta på.

Tänker jag fel? :confused:

Sedan kanske det kan vara så att en häst som jobbar mycket "genom ryggen" (ett uttryck som jag inte riktigt förstår men som ofta används) och har mer rörelser där är svårare att sitta på än en häst som lyfter sig men har mindre ryggrörelser.

Intressant fråga!

Föstår hur du känner..
har precis skaffat en häst som har ett brett rörelse schema men som ofta blir spänd och gärna faller in i balans trav.
Jag har kunnat sitta på allt förr men håller man inte igång musklerna och flåset :) så har man ingen styrka.. så det är bara att börja träna svettigt värre må jag säga!
Men är det nån som har något bra förslag på övning för att träna upp sig själv både med och utan häst så är det välkommet :)
Lycka till med era sitsar iallafall.

Hmmm, är det inte lättare att sitta ner på en häst som jobbar med ryggen? :confused:

Min upplevelse är det motsatta. En spänd häst utan takt och rythm i stegen upplever jag som svårare att sitta på än en häst som är mentalt lösgjord och därigenom har god takt och rythm i steget.

En spänd häst med sänkt rygg tar väl inte själv upp några av benens stötar? Dvs det finns ingen fjädring hos hästen (tja, eller mycket lite). Stötarna från hästens fotisättning kommer direkt upp till ryttaren. En häst som däremot jobbar med magmuskulaturen och "kommer upp" tar bättre upp stötarna och därmed mjukare att sitta på.

Tänker jag fel? :confused:

Sedan kanske det kan vara så att en häst som jobbar mycket "genom ryggen" (ett uttryck som jag inte riktigt förstår men som ofta används) och har mer rörelser där är svårare att sitta på än en häst som lyfter sig men har mindre ryggrörelser.

Intressant fråga!

Har inget vetenskapligt belägg för detta, men det är mycket lättare att sitta på en häst som inte har bra gång ocg som inte har någon form av ryggverksamhet. Det rör ju inte ryggen alls på sig och man sitter liksom i en hängmatta. När hästen verkligen arbetar med ryggen är ryggen i en båge uppåt istället och musklerna rör sig och är aktiva-mer rörelse i hela kroppen=svårare att sitta ner. Har upplevt detta ett par gånger-att man lyckas rida en häst med ordinär trav till en mycket ra trav och ja j-lar vad svårt det blir att sitta! Man känner hela gången genom sadeln!

Jämför med en häst som hoppar. En häst med bra teknik välver ryggen, och sänker hals och huvud i språnget och det kan vara riktigt svårt att sitta balanserat när man får med sig så mycket rygg i språnget. En häst med dålig hoppteknik höjer huvudet i språnget och sänker ryggen, mycket lätt att sitta kvar på, då språnget knappt känns!

Oki, du jämför olika hästar? Självklart är det skillnad mellan olika hästar hur lätta de är att sitta på.

Men om häst A går i form respektive inte går i form så upplever jag det som lättare att sitta på häst A när den går i form, samma med häst B. Däremot kan det ju vara så att häst A är lättare att sitta på när den inte går i form jämfört med när häst B går i form, eller vice versa.

Är vi fortfarande oense?

Självklart är det olika från häst till häst! Men generellt skulle jag säga att en häst med mycket gång är det absolut svåraste att sitta på!!

Cykla baklänges? Förstår inte hur det fungerar då =/ Då rör sig väl höfterna olika samtidigt, ska de inte tillsammans gunga med i rörelsen, då oftast uppåt?

Följa med i rörelsen är precis vad man gör. Ryggens gungning följer bl.a. bakbenens rörelser. När inner bakben är i bakersta läget kommer ryttarens inre höft i ett högre läge än den yttre. När inner bakben är i luften och förs framåt skjunker den sidans höft neråt medan den yttre förs uppåt.

Skulle båda höfterna röra sig samtidigt åt samma håll innebär det att hästen hoppar jämfota.;)

Man jobbar mycket med det här inom AR.

När en häst rör sig i trav sker en oliksidig rörelse i ryggen genom att ena rygghalvan höjs och andra sänks, beroende på vilket bakben som är i marken och skjuter på. Det är därför inte alls ngn dålig beskrivning att tänka lite som när man cyklar. När vi cyklar så jobbar vi ju omväxlande med höger/vänster skinkhalva, vilket är vad vi även bör göra när vi rider trav för att korrekt följa med i hästens rörelser och verkligen komma ner i sadeln. Och TAKTEN är dessutom allt. :)

mvh/Halvhalt

Ooops...såg inte att du själv redan replikerat mkt bra! :)

/Halvhalt

+ Gaia;

Jaha, varje dag lär man sig något nytt ;) Har inte tänkt på det sättet, utan har bara följt med i hästens rörelser. Så nästa dressyrpass blir ett analytiskt pass :p

inte konstgt att du studsar mkt när du rider i dressyrsadeln för första gn på länge, och när hon har stort steg också... rid henne några ggr med dressyrsadeln så kommer det tillbaks! :D

Ett tips är att ha en medhjälpare på marken när du tränar på detta i början. Denna säger till när inner bakben är i luften och du koncentrerar dig bara på att slappna av, känna efter och följa rörelsen. Sedan är det din tur att säga när inner bak är i luften och medhjälparen säger om det är rätt eller fel. Gör sedan samma med ytter och sedan både och.

Det är inte så lätt för hästen att flytta ett bakben (framåt mot tyngdpunkten eller åt sidan beroende på var du rider för rörelse) när den står på det. Inverka därför alltid bara när hästen har möjlighet att följa hjälpen, dvs när bakbenet precis ska lyftas/är i luften. Följden blir att du bara ska inverka med en skänkel åt gången.

Det är lättast att börja med inner skänkel på en volt eller i en öppna. Inverka med den när hästen ska lyfta sitt inner bakben/när det är i luften = när ryttarens inner höft förs neråt = när hästens mage "gungar" utåt. Detta kan lätt ses om du leder hästen med neddragna stigbyglar. Då gungar stigbyglarna utåt och innåt mot hästen. Denna rörelse ska skänklarna följa. Med andra ord blir skänkelhjälpen bara en förstärkning av gungandet in mot hästen (när den behövs). Gör samma med ytter i t.ex. en sluta.

För att samla i skritt/trav så vinklar jag bäckenet lite bakåt och trampar växelvis i stigbyglarna i en lite lugnare takt, ev med lite växelvis skänkel, medan jag behåller den "cyklande" rörelsen i bäckenet.

Hoppas att du fick ut något av det, det är alltid kul att kunna inspirera andra :)

Ledsen att jag snodde tråden och böjar sväva ut på sidospår! :o

KL

Jag har förstått det som så att hästar med stora rörelser blir väldigt "gungiga" och rörliga då ryggen arbetar bra, och blir stilla och bekväma då de bär sig riktigt bra: samlar sig. Så i en frisk trav med svingande rörlig rygg, blir det jobbigt och klurigt att följa med, men på en sådan häst med noll ryggverksamhet på bogarna känns omöjligt och maximalt stötigt.

Så om hästen går i en sämre form än du fått den till tidigare, kan upplevelsen av skump och stötar sitta i hästen, inte i sadeln eller dig.

Svårt att veta vilken typ av skump det är.
Min är rent omöjlig att sitta på då ryggen är spänd och hästen framtung. Med bättre bärighet o ryggverksamhet blir det stoora men ganska mjuka rörelser (kräver lite teknik att åka med i) och då han samlar sig ordentligt några steg bara glider vi fram.:) :banana:

Jag läste någonstans på buke att man skulle jogga baklänges:D
Provade att tänka så lite när jag hade en väldigt skumpig dag (ridmässigt då:angel: ) och jo, lite effekt gav det nog!

Har haft lite problem att sitta på min men nu verkar det ha försvunnit helt, red ett helt underbart pass idag där jag nästan kände mig som ett med hästen.
Svårt att förklara hur man gör.. jag håller om med hela överskänkeln ända ner till knäet, men utan att knipa.
Viktigt är att rida hästen med hyfsad takt på steget för att det ska bli regelbyndet.
Prova att rida mkt övergångar skritt-trav, och ganska korta travsträckor så hästen inte hinner rinna iväg för dig när du övar;)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar