Studiebidrag till 16 åring

Sv: Studiebidrag till 16 åring

Någon skrev att studiebidraget utbetalas till målsman innan man är myndig- stämmer verkligen detta? Jag vill minnas att jag fick gå till banken och hämta ut mitt första (dvs när jag började gymnasiet) och sedan anmäla till vilket konto jag ville ha de i fortsättningen. Dvs, studiebidraget har aldrig kommit till min mamma om jag minns rätt (däremot barnbidraget, men det är ju till föräldrarna och inte för att barnet pluggar).

Ja det utbetalas till målsman, jag fick nyligen pappren från csn som påminde mej om att dottern blir arton snart;) precis som om vi skulle kunna glömma:D just för att vi skulle ordna ett konto om hon inget hade vilket hon ju har.

Studiebidraget har vad jag vet alltid betalats ut till målsman, det var ju ingen skillnad på barnbidrag och studiebidrag tidigare för då fick man ju studiebidrag för hela året ändå precis som med barnbidrag. Då tror jag att det kallades förlängt barnbidrag.
Iallafall hette det förlängt barnbidrag när jag gick på gymnasiet, då fick man det året runt och jag tog studenten -91.

Jag tycker det är upp till varje familj att avgöra, det beror ju helt på den ekonomiska situationen.
Jag fick aldrig barnbidraget (som många kompisar) men när jag började gymnasiet fick jag studiebidraget. Det var ju trots allt "mina" pengar som jag fick för att jag gick i skolan. Mina föräldrar betalade dock väldigt mycket för mig. Alla kläder som de ansåg att jag behövde t ex.
Det var bara onödiga saker (och förbjudna:o) som jag betalade själv.

Det var ju trots allt "mina" pengar som jag fick för att jag gick i skolan.
Såvitt jag förstått så är studiebidraget för gymnasieelever - liksom barnbidraget som det är en direkt förlängning av - faktiskt riktat till föräldrarna(motsv), som ju är de som har försörjningsplikten för den gymnasiestuderande.
Sedan håller jag med om att det kan vara lämpligt att flytta över ansvaret för att hantera bidraget till barnet, så har vi gjort. Studiebidraget har då fått täcka nöjen, de flesta kläder, en del hygienartiklar, mobilräkning, mopedbensin och litet till.

Jag tycker att det låter som en otroligt snäll 16-åring som aldrig kräver/ber om något så han kan hänga med sina kompisar på nöjen.

Ja det är en otroligt snäll kille, nästan för snäll tycker jag.

Har inte fått svar från hans mammma på hur det går med pengar till honom. Ska driva det hårt i alla fall. Som jag sagt jag tycker att det är viktigt att ha lite pengar för att lära sig att planera sin ekonomi.

Jag började få barnbidraget när jag gick i högstadiet någon gång har för mig att det var i 7:an men är inte helt säker. Fick hela som skulle räcka till egna nöjen, det mesta i klädväg osv. Mamma hjälpte dock till med jackor, skor osv då och då.
När jag var 17 köptes min första egna häst som jag betalade själv varje månad med hjälp av studiebidrag och extraknäck. Jag tyckte det var otroligt skönt när man fick sina egna pengar att röra sig med. Det var nyttigt att tidigt få lära sig om pengar. Det fanns några vänner som knappt fick några pengar och dom kunde ju aldrig hänga med på ngt och hamnade ofta utanför.
Min framtida barn (om det blir några) kommer defenitivt få lära sig att ta ansvar för sina pengar tidigt jag tror bara det är nyttigt.

Jag har ju inga egna barn, men jag var sexton för inte allt för länge sen. Mellan sexton och arton fick jag halva studiebidraget, med det skulle jag finansiera halva foderkostnaden för hästarna, halva hovslagarräkningen, allt annat som rör hästarna utom hyran och försäkringen, mobilen, godis, kläder (okej, mamma sponsrade med vinterjacka), allt annat som jag kanske egentligen inte behövde (fika, bio osv.)
Mamma och pappa tog resten, för mat, boende, stallhyran och ridlektionerna. Efter arton fick jag allt själv, men fick då också även stå för alla klädinköp, inklusive dyrare grejer som jackor och skor.

Jag har ju inga egna barn, men jag var sexton för inte allt för länge sen. Mellan sexton och arton fick jag halva studiebidraget, med det skulle jag finansiera halva foderkostnaden för hästarna, halva hovslagarräkningen, allt annat som rör hästarna utom hyran och försäkringen, mobilen, godis, kläder (okej, mamma sponsrade med vinterjacka), allt annat som jag kanske egentligen inte behövde (fika, bio osv.)
Mamma och pappa tog resten, för mat, boende, stallhyran och ridlektionerna. Efter arton fick jag allt själv, men fick då också även stå för alla klädinköp, inklusive dyrare grejer som jackor och skor.

Måste bara fråga hur du lyckades ha råd med foder, hovslagare & övrigt till hästarna, mobil, kläder och annat onödigt??:eek:

På min tid var halva studiebidraget 475 kr och det räcker ju ingenstans...

Mycket imponerad!!:bow:

Min 16-åriga dotter som börjat gymnasiet får hela sitt studiebidrag. Hon har flyttat till sin pappa för att bo i stan och hon får använda sina pengar till kläder, nöjen och godis. Dyrare kläder som jacka och skor köper pappan.

När hon bodde hos mej fick hon halva barnbidraget som lön för att hon mockade och hjälpte till med syskon. Andra halvan sparade jag åt henne så att hon hade fickpengar att följa med pappan till Thailand på somrarna. Dyrare kläder, påfyllning till mobilen en gång i månaden, godis på helgen och toalettartiklar stod jag för.

Hon är ganska duktig på att hålla koll på pengarna då hon haft minst 500 sparade varje månad sista åren och vet då att den summan det blir efter några månader, kan man köpa vettiga saker för och inte bara godis och sånt som försvinner direkt.

Tycker absolut att en 16-åring ska ha egna pengar att röra sig med så de lär sig hantera pengar.

Min 16-åring får hela studiebidraget, o för dom så får han tänka på att han ska ha till kläder, bensin till moppen, mobilen o hårfärg o allt vad han nu använder. Är han dum o använder allt på skit första dagarna så får han också vara utan resterande veckor tills nästa gång han får det.
Förhoppningsvis så lär han sig väl med tiden att studiebidraget ska räcka HELA månaden.

Dyrare kläder tex jackor eller andra vinterattiraljer hjälper vi till lite med, men han får ändå vara med o betala.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 517
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 214
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 568
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna