Stubbenläder-farliga?

MoQ

Trådstartare
Var med om en otäck incident igår kväll.Var på hoppträning med min ena häst och allt gick bra tills sista språnget.
Var ett räcke på dryga metern,men hästen hoppade med en styv halvmeter tillgodo enligt tränaren.Det gick dock bra fram till landningen när mitt ena stigläder av märket Stubben plötsligt går rätt av!Nu gick det bra trots att hästen bockade rejält.
Någon annan som varit med om så dålig kvalitet på stigläder som kostar ca 500:-?
Visserligen runt 3 år gamla ,men välskötta.Det var inget som man kunde se på lädrena innan,kollade senast i fredags före tävling.
Är nu orolig över vad jag ska köpa för läder att kunna lita på.
Förslag?Jag vill inte vara med om detta fler gånger!!!

Sv: Stubbenläder-farliga?

Mina Stübbenläder har lixom delat sej. Kompisens oxå. De är ju dubbla och de går isär. Tycker oxå att det är dåligt med tanke på priset. Jag har haft mina i många år men med det priset så kunde man ju förvänta sej en lite längre livstid. Ska byta mina nu när jag läst vad som hänt dej.

Jag brukar köpa stigläder utan speciellt märke på G-gården. De kostade sist strax över 100kr. De har aldrig gått sönder men efter 4-5år så brukar lädret kännas tunt där stigbygeln sitter. Brukar då köpa nya innan ngt händer.

Stigläder är förbrukningsvara

jag ser stigläder som förbrukningsvara. Har ni mätt era stigläder efter typ sex månader till ett år? Jämför hur långa de är och vart hålen sitter så får ni nog en chock! :crazy:

Läder töjer sig väldigt olika ( oavsett märke) och har ni olika långa läder ( skiljer sig ibland centimeter) så belastar ni hästarna olika mycket på varje sida. Allt beror ju på hur man rider o ens egen kroppshållning/ ev snedheter.

Byt ofta och mät dem noga!
Som någon annan sa, syntetläder håller men är de oxå töjbara?

Kan väl delvis hålla med om att stigläder är en förbrukningsvara,men de får ju inte vara av så dålig kvalite att det händer olyckor.
Det var ju orsaken till att jag har köpt dyra stigläder.
Jag kommer personligen ALDRIG mer att köpa Stubben läder,Ej heller det träns av samma märke jag tittat på ,då jag känner mig bränd och orolig för kvaliten.
Dessutom byter jag sida på stiglädrena ganska ofta för att slippa halvhål.
Jag har aldrig varit med om något liknande,trots 20 år med egna hästar och ytterligare en hel del år på ridskola innan dess.

Köp stigläder av läder med ex. nylonkärna, de varken töjer sig eller går av. Vet att bland annat Prestige tillverkar sådana läder. Har själv några stigläder från Stübben, har dock aldrig haft några problem med dem, men det hänger nog mycket på vilka exemplar man får, lädret är ju olika och vissa delar är av sämre kvalite. Men samtidigt skulle jag nog uppskatta att lädret faktiskt kan spricka, då menar jag vid extrema påfrestningar, tänk bara på situationer där folk blivit hängande efter skenande hästar....

Om man blir hängande efter en skenande häst så ska stiglädret "ploppa loss" från stigläderkrampan uppe på sadeln.

Sweet skrev:
Om man blir hängande efter en skenande häst så ska stiglädret "ploppa loss" från stigläderkrampan uppe på sadeln.

ja men vem har inte varit med om att ibland från vissa sadlar får man knappt bort stigläderna för att den sitter så hårt :crazy:

Sant. Det är faktiskt ganska skrämmande att man allt för ofta litar blint på att de ska släppa om något händer!

Jag skulle definitivt inte förkasta ett märke därför att ett stigläder har gått sönder vid en "extrem" påfrestning. Det är sådant som kan hända oavsett prisklass.

Jag har just nu ett par som är förstärkta med nylon och de har faktiskt inte töjt sig något alls, mäter ofta. Sitter också upp och av från båda sidor, från pall.

Det är mycket bättre att sitta upp från olika sior, då dras inte sadeln snett åt ena hållet av alla uppsittnigar från vänster! Bäst är det att sitta upp från pall, då klarar sig sadeln också!

Man bör kolla stigläderkrämpan när man köper sadel så att den går upp lätt.. Man kanske kan smörja, det kanske bara är det som fattas.

Sweet skrev:

:crazy:
jag skulle inte lita på det i några av sadlarna jag rider i :crazy:
De flesta sadlar jag någonsin kollat på där sitter som berget och det är knappt man kan få lås stiglädret med redskap ens!

Sweet skrev:

Ja, det gjorde det inte för min kompis mamma för ngn månad sedan. Hon var på turridning när en ek brakade omkull i skogen (tala om ödet), varvid fem hästar skenar, fyra ramlar av, och två får åka ambulans... Min kompis mamma blev hängande i stigbygeln och blev trampad över revbenen...

Och inte gick stiglädret av heller...

Det är därför jag har säkerhetsstigbyglar.

Sv: Stigläder är förbrukningsvara

Har prestige stigläder med syntetkärna (á 800kr) samt ett par stiläder med syntetkärna från Börjes (á 150kr). Jag har haft båda i tre år. Bägge är svarta.

Ingen av lädren har töjt sig eller tappat färg eller börjat spricka - båda är tip top trots en skillnad på 650kr.

När det gäller vanliga läder så bör man byta vid sprickbildning (iaf om man hoppar) samt om spännsömmarna börjat fransa.

Jag hade ett par Stübben-läder som jag fick begagnade. De höll för mig i ca 1,5 år efter det, de var säkert minst 3 år gamla redan innan. Det som hände var att de delade sig. Vi limmade ihop dem en gång, men det höll inte så sen kastade vi dem.
De var däremot inget fel på dem i övrigt.
Gissar att du fått ett s.k. måndagsexemplar.. :crazy:
Numera köper jag sådana där för 100-150 kr och de duger alldeles utmärkt i typ 1-2 år. Man får ju vara noga med att smörja så de inte torkar bara, för då går allt läder sönder, oavsett kvalitet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 368
Senast: QueenLilith
·
Träning Hoppas denna tråd ligger rätt nu.. Idag fattade jag det tunga, men rätta beslutet om min foderpålla. Hon kommer åka hem till sin...
Svar
5
· Visningar
1 088
Senast: Niela
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 805
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka