stübben Siegfried MF

MissOnly

Trådstartare
Ngn som har ett hum om hur den är att sitta i/stöden osv? Alltså MF, den rena hoppsadeln.

Är även intresserad av att höra era åsikter om
Scandica CS
Juventus CS

:bump:

Sv: stübben Siegfried MF

ingen hit då alltså :devil: ?

har nämligen ridit i en Juventus, och jag tycker den är förvånansvärt mjuk för att vara stübben , men måste säga att jag gillade utformningen mer på siegfriden .. :p

Jag har haft en MF och trivdes med den. Jag skulle gärna ha en igen, men tyvärr tror jag inte att den passar hästen längre.

Scandican hade jag hemma på prov, jag säger bara :eek:. Alldeles för hård för min rumpa!

:)

okej .. jag vet ju att stübben i allmänhet är hårda i sitsen .. men det är ju inget jag lider av så :p jag tyckte att den verkade bra i stöden osv

som sagt , de är hårda :D men hur var den i övrigt? stöd, utformning osv?

Jag hade en MF spezial (vet inte om det är ngn skillnad...).
Stenhård sits men sjysst att hoppa i, stooora stöd.

MF- något hård i sitsen och rejäla stöd både framför och bakom skänkeln. Väl inriden ska den vara.
Jag älskade den sadeln. Den bästa "rida ut"-sadeln jag haft. Hade en County dressyrsadel som jag också trivdes kanon med.

Senast ändrad:

Rejäla knä -och vadstöd.Skön så tillvida att man sitter väldigt stadigt!
Gamla Siegfried är hårda ,men MF finns också i Romanus och Parzival och skinnet i dessa sadlarna är mkt mjukare och sadeln är betydligt skönare!
Passar tyvärrr inte mina nuvarande rakryggade hästar så bra,då bommen är ganska böjd.

okej .. jag vet ju att stübben i allmänhet är hårda i sitsen .. men det är ju inget jag lider av så :p jag tyckte att den verkade bra i stöden osv

Jag tyckte inte att sadeln var besvärande hård i sitsen. Jag använde den till uteritter också. Ingen träsmak efter 2 h tur. Stöden är bra om man vill ha en sadel med mycket stöd. Jag trivdes med det och tyckte inte att stöden hindrade mig i hoppningen. Min häst var 4-5 år då och hade en del hyss för sig. Sadeln gjorde det lättare att sitta kvar.:D Men, det är med sadlar som med mycket annat, smaken är olika.;)

hur lyckades du med det?
jag red i min MF en tur på drygt 2 h mest i skritt och f*n vad det kändes dagen efter :crazy: kändes som om sittbenen var på väg ut genom skinnet när jag red i min underbara dressyrsadel :crazy:

Tja, jag har kanske väl madrasserade sittben?:D Jag är inte så känslig för hårda sadlar. Jag har haft några westernsadlar. De är ofta ganska hårda i sitsen så min rumpa var väl van.

Jag har hoppat i MF några gånger, å för mej som inte är så van att rida i engelsk sadel (tävlar min häst i western, på sistonde pickat in lite dressyr/hopp träning oxå) är den toppen! Lite hård, men superstödet väger upp det!! Jag sitter som gjuten på min flängiga arab :banana: . Dock har ja bara provhoppat i den, ska ta med den till sadelutprovare och hålla tummarna för att ja kan köpa en sån egen till min häst. Hoppas hoppas :bump:

Scandica cs är som Siegfried men med älgskinn istället eller nåt sånt. Det enda som skiljer sig är iaf lädret, inget annat. MF har en annan passform och har ett djupt säte med stora stöd. Jag själv föredrar Scandican (man får ett bättre grepp i den än i Siegfrieden)

jo jag planerar att ha en liknande med stora stöd på nya unghästen ;) kan ju bli lite bralligt ibland och behövas lite extra!

så scandican är som Siegfriden i CS modellen? Förutom det där med älgskinnet då ;)

Jag :love: Mf special!!! Sitter som gjutet! å med en gelesits på så e den ännu bättre!! annars dock lite hård.. vilket jag tycker om men inte min rydd. :angel: Men smaken e ju som baken:banana:

okej , då tror jag att en siegfried är mer passande .. ;) dom har ju dessutom snyggare färg :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: Emine
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar... 18 19 20
Svar
386
· Visningar
24 702
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
15 053
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår... 2 3
Svar
41
· Visningar
10 257
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka