Stubbåkrar

Centaur

Trådstartare
Tycker ni det är ett okej underlag att rida på?? :confused: En torr åker tänker jag på då, inte en där hästen sjunker 10 cm ner.. Är det tyngre än en vanlig sandridbana?

Har funderat lite över detta, eftersom min häst verkar tycka att det är himla jobbigt att trava på åkrar, galoppera är inga problem.

Vi älskar stubbåkrar! :love: Tyvärr är säsongen kort mellan skörd och plöjning så det gäller att passa på. Fast vi rider aldrig riktigt arbete utan mest ut och travar och galopperar som på en uteritt. Vi har gigantiska fält så det tar en halvtimma att rida till andra änden av åkern ungefär.
Hos oss brukar marken vara fast, nästan hård när det är stubbåkertid. Nästa vecka börjar tröskningen här!
Lycka till!
/nocke

älskar stubbåkrar jag med :love: (hästen kanske lite för mycket, har en irriterande ovana att boc§ka så fort vi kommer ut på nåt ängliknande)

Är det hård stubb så kan det sticka jäkligt hårt längst ner vid fötterna. :crazy: Skritten och traven brukar stickas mer än galoppen, då man "stryker" ner stubben mer med galoppen.

Annars är det rätt vanligt att hästar hellre galopperar än travar när det blir lite tungt; galoppen är för många hästar mer drivande och självgående än traven.

Men oavsett vilket; du har väl tillstånd att rida på åkern?

Japp, har ridit på åkrarna runt stallet i alla år. Har visserligen inte frågat om lov, men bönderna ser mig ju rida där, och om jag inte fick så skulle dom väl sagt till mig. Varför skulle man inte få rida på en stubbåker förresten, vilken skada kan det göra?? :confused:

En orsak till att man kanske inte får rida på är ju risken för flyghavre.
En annan är att det trots allt oftast är privat mark, så oavsett om man skadar marken eller inte så bör mna fråga om lov.

Vilken skada man kan göra är TOTALT irrelevant, det handlar om att jag tycker att det hör till ren och skär hyfs att fråga innan man rider på någon annans odlade mark, men eftersom du ridit där i flera år och ingen sagt något så är det väl antagligen okej.

Finns ju en himla massa olika stubb. Rapsstubb skulle jag ju inte rida på. cm tjocka pinnar som är minst två dm långa. Vet inte om det är så jämt men överallt där jag har ridit iaf. På ärtåkrarna därimot är det oftast perfekt underlag om marken inte blivit hård.

Man får lyssna på hästen.

Vi brukar fråga markägaren och det har alltid varit ok men som sagt det roliga brukar vara ett par veckor sen plöjs det. Jag är mest orolig för att det ska vara sorkhål som hästen kan trampa i.

Men oavsett vilket; du har väl tillstånd att rida på åkern?

Är det inte allemansrätten som gäller. Att när det inte växer någon gröda får man lov att röra sig på stubbåkrar?

Allemansrätten gäller INTE på odlad mark.

Vet många bönder som skulle bli vansinniga om man red på deras stubbade förstaårsvallar... / Å

Du vet ju inte om det är sått något i stubben, det är inte alltid man plöjer innan... Rider man på nysådd mark kan man förstöra ordentligt om det vill sig illa.

en skada som kan ske på marken är om det (som vi oftast har det) är insått med gräsfrö till nästa år. Alltså att det odlas med korn/havre/raps eller liknande ett år och samtidigt sås med gräsfrö som ska ligga i jorden i förväg för att växa året därpå...

nej, här plöjs det alltid innan dom sår, och det är samma växter år efter år.

Ang. allemansrätten, så har jag också för mig att man visst får rida/färdas på inmark så länge det inte är sått. OCH man får även färdas över sått mark om det är fruset och snö ovanpå! Men jag bor ju iofs i Norge, så det kanske inte är samma regler?

Det beror på vilken stubb det är. Vår bonde har skördat några fält med vete och det är tät fin stubb som är hyfsat mjuk och där är det jättetrevligt underlag! Blir varken stenhårt eller lerigt. Han har gett oss tillåtelse att rida på ALLA hans stubbåkrar :love: (det är MÅNGA) och jag tycker det är jättemysigt att rida där, dressyr likväl som galoppträning.
Visst ser det underbart ut? :love:
Stubbåker-ridning!

Däremot skulle jag aldrig rida på en stubbåker utan bondens tillåtelse!! :eek: :mad: Vissa stubbar sår man väl in direkt i stubben? Fråga är inte såå jobbigt... :smirk:

Man odlar inte samma gröda på marken varje år. Ofta sår man vall i stubben, alltså kan de mycket väl ha sått på en av stubbåkrarna, medans det kan vara ok att rida på de andra. Man ska ALLTID prata med markägaren om var man får och inte får rida, annars är man en av dem som förstör för övriga ryttare i området...

JAG gillar att rida på stubbåkrar, det har jag alltid gjort. Dock tycker Besten att det sticker alldeles hemskt vid fötterna, så hon lyfter sina ben ännu högre än vanligt och blir jättetrött på nolltid.

Imorgon tänkte jag ta en liten runda på stubben, håll tummarna att Besten håller sig i skinnet! :D

Immer

Förutom att det är självklart att man ska fråga om lov när man rider på någon annas mark är det så att man kan göra stor skada om det finns en vallinsådd i stubben. Om den är lite klen kan det vara svårt att avgöra om det är vallinsådd eller inte om man inte är så rutinerad. Och, grovfoder till pållarna är ju inte så dumt att ha nästa år heller :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
978
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar