Struktur och ordning i vardagen-hur gör ni?

Jag har hjälp av boendestödjare med städning en gång i veckan och försöker hålla efter själv däremellan. Diskmaskin är en stor hjälp så sett (disk distraherar mig), likaså bra förvaringsmöjligheter och lite minimalistisk inredning för att inte röra till det för mycket i huvudet.

Handlar när det behövs eller jag känner för det, gärna i förbifarten, inte helt bra för ekonomin men vad fan :D Inköpslista i samma ordning som jag går i butiken kör jag på, då missas ingenting. Därtill uppskattar jag priser lite i överkant så har jag koll på vad priset blir redan innan jag drar till affären. Eller ja, jag gjorde så innan jag började självscanna. Självscanning är klockrent, full koll!

Jag har ett dokument på datorn med flera månaders budget. Skriver upp allting in och ut månad för månad och dyker det upp nånting som ska betalas den eller den månaden så åker det raka vägen in där bara. Räknar ut totala utgifter och vad som blir kvar så har jag koll flera månader framåt. Betalar alltihop när pengarna kommer in, raderar det som betalats, räknar om när något ändrats tills autogiron dragits så jag är säker på att pengar finns kvar till det. Vid det laget är allt betalt och då behöver jag bara kolla kontot, det som finns har jag att leva på.

Jag har Asperger dock så jag får såklart utgå mycket från vad som är just mina styrkor och svagheter. Ofta går svagheterna att komma runt bara man kan pinpointa de :)

Jag är inte så mkt för rutiner som ser likadana ut jämt. Jag jobbar konstiga tider, är borta mkt etc. Så jag får köra lite friare.

Städar när det behövs och finns tid, samma med handling.

Räkningar betalar jag en gång i månaden om det inte är några fakturor med kortare tid.

Jag har däremot lite saker jag absolut inte vill bli utan, som jag har reserver av hemma ifall jag inte skulle hinna handla/glömma.
Så tex deo, tvål, schampo, balsam, hudkrämer, smink, toapapper, tandkräm etc finns alltid reserver.
Hundmat/hästmat ser jag till att köpa innan det är slut.
Mat har jag alltid lite kvar i frys och skafferi om jag typ skulle bli assjuk och inte orka åka till stan och handla(bor på landet).

Ekonomin tänker jag inte så mkt mer på än att planera in viktiga och större inköp som måste göras, sparande och sen gör jag vad jag vill med resten.
När jag hade mindre pengar in fick jag givetvis planera mer.
Har gör vi också så, blir lite ta det som det kommer med det som inte måste vara uppstyrt (typ hästmat tex).
Men så jobbar jag skift också, kanske är det oregelbundenheten i jobbet som gör att man inte sätter så mycket fasta rutiner...
Ibland blir det kaos och ostädat, men då får man lösa det sedan.

Har gör vi också så, blir lite ta det som det kommer med det som inte måste vara uppstyrt (typ hästmat tex).
Men så jobbar jag skift också, kanske är det oregelbundenheten i jobbet som gör att man inte sätter så mycket fasta rutiner...
Ibland blir det kaos och ostädat, men då får man lösa det sedan.

Jag tror jag valt att jobba som jag gör pga att jag inte är kompatibel med för mkt sammasamma-rutiner. Så jag kan inte skylla på jobbet. ;)

Jag tror jag valt att jobba som jag gör pga att jag inte är kompatibel med för mkt sammasamma-rutiner. Så jag kan inte skylla på jobbet. ;)
Skylla och skylla.
Det har sin charm att jobba skift håller jag med om. Jag har provat båda. Dock gillar jag inte 8-17 med en timmes lunch. Börjar gärna tidigare och har bara 30 min lunch om jag jobbar dagtid.
angående skift så handlar det för mig mycket om hur schemat ser ut.
GIllar lediga veckor även om man får jobba mer veckan/veckorna innan ;)

Min lägenhet kan vara rörig, mest pga att jag mer eller mindre bor i en garderob :p
Vill dock ha ett fräscht badrum så det städar jag noga minst en gång i veckan. Då knäskurar jag golvet, torkar lister och kakel. Tar toastolen, torkar allt, svabbar av. Samma med handfatet. Plus putsar speglar. Resten av lägenheten är det lite mer sporadiskt med :angel: men brukar köra en sväng med dammsugaren och plocka undan typ en gång i veckan eller så. Köket använder jag sällan så det är inte lika viktigt :p :angel:

Handla gör jag spontant. Slinker in på närmaste affär och köper det jag är sugen på. Handlar väl ett lite sporadiskt tre, fyra gånger i veckan, oftast bara ett par grejer åt gången :o Äter ganska mycket ute på restaurang.

Räkningar betalar jag i slutet av månaden, runt löning den 25:e.

Hej på er alla!
Kan ni inte tipsa och råda mig hur man får ordning i vardagen? Känner lätt panik över att allt bli kaos och att jag ej kommer igång med saker och ting! Exempelvis:

- hushållssysslor, hur gör ni där? Vilka rutiner har ni?
-handla mat, var och hur gör man? Hur många gånger i veckan? Kostnad?
--ekonomi, hur lägger man upp det? Räkning ar betalas när o hur?

Det var allt jag kom på nu, kommer säkert på nåt mer sen:)
Tack på förhand!
Disken måste alltid plockas in i diskmaskinen och köras, annars har vi inga talkrikar till dagen efter. Det är liksom bara att göra innan det blir försent. Jag vill inte köra diskmaskinen efter att jag lagt mig.

Hallen måste plockas varje dag efter att barnen kommit hem. Ju snabbare den plockas ju snabbare blir det lite "lugnare" hemma.

Jag vet vad som måste tvättas för att alla ska ha rent på sig dagen efter och det är bäst att tvätta direkt jag kommer hem. Så det första jag gör när jag kommer hem är att slå på tvättmaskinen och sen plocka hallen.

Efter det öppnar jag posten och lägger in eventuella räkningar med mobilen och sen lagar jag middag.

Sopar köket gör jag ett par gånger om dagen och plocka rent på bänkarna kan jag göra direkt det kommer en sak där.

Vardagsrummet är alltid ett bomdnedslag och jag gör inte mycket annat än att snygga till filtarna. Leksaker städar vi bort när barnet har somnat. Nästan varje kväll. Jag skulle inte kunna se på tv med alla leksaker framme.

Toaletten städar jag typ på stående fot. När jag borstar tänderna brukar jag skrubba en vägg eller handfatet typ.

Vi har ganska rörigt hemma, men håller vi hallen och diskbänken fin tycker jag ändå att det ger ett lugnare intryck.

En bra regel tycker jag är att alltid plocka undan så allt ligger på sin plats innan jag går och lägger mig, alternativt innan jag slöar till i soffan på kvällen. Det blir inte så jobbigt när man gör det varje dag.

Tack för era svar alla!

Jag bor just nu tillsammans med familj en , men kommer flytta inom snar framtid.
Märker att jag inte har några rutiner för hushållsarbete, min stackars mor får sköta allt. Jag glömmer bort det eller så kommer jag inte i gång. Har märkt att listor gör det lättare, men mor orkar inte göra listor på saker som behövs göra. Förstår henne!
När jag flyttar kommer jag få mer hjälp av boendestödet av att planera mat o sånt, men jag är en sådan som vill veta var,nä n o hur:)
Vad det gäller ekonomi så har jag nästan allt på autogiro eller efaktura. Jag loggar in på mobilen och godkänner alla efakturorna en gång i månaden.
Köper jag saker på nätet betalar jag i princip alltid på en gång, med kort.
Det gör att jag bara får någon enstaka faktura om året som inte är i mobilbanken.

Två vuxna. Var och en betalar sina räkningar vid månadsskiftet, oberoende av varandra.

Städning: när båda får nog av smuts. Oftast halva hemmet var, ibland samtidigt, ibland inte.

Handlar: vid behov. Aldrig storhandling eller veckohandling för vi planerar inte livet så i detalj.

Jag bor ensam med två, i alla fall just nu, innekatter. Plus två hästar i stall på gården. Den hushållssyssla jag tycker är allra tråkigast är att diska, jag har diskmaskin men det är inte värt att dra igång den för den lilla disk jag drar ner, så jag diskar efter varje måltid för att slippa de där mastodontdiskarna vi hade i mitt föräldrahem där vi varit sex personer. Jag har specifika arbetskläder, så det som behöver tvättas mest utöver det är handdukar, underkläder, strumpor och de tröjor jag använder i stallet, och där kör jag en maskin när det börjar ta slut i lådan helt enkelt.

Dammsuger en gång i veckan, förutom just i hallen/innanför dörren och i tvättstugan där katterna har sin låda, som dammsugs varje dag. Hade egentligen tänkt dammsuga två gånger i veckan, men märkte ganska snabbt att det inte behövdes när det bara är jag. Storstädar badrummen en gång i veckan också, det är det jag är uppväxt med.

Eftersom det bara är jag och katterna så är min handlingstaktik kanske inte superekonomisk, handlar när något håller på att ta slut, men storpack och storhandling funkar inte så bra när det istället är risk att grejerna blir odugliga och får kastas istället. Men för en större familj är så klart det att rekommendera.

Betalar räkningarna i månadsskiftet, de flesta ligger ändå där precis efter lön. Just nu är min arbetssituation och därmed också lönen, lite pressad, men vid stabilare inkomster försöker jag sätta undan så mycket det bara går på spara.

Var sak på sin plats. Avskyr plockande, vill enbart behöva plocka upp hundens leksaker innan städning. Dammsugarrobot som gör grovgörat och vanlig städning ( dvs. vanlig dammsugning och våttorkning av golv, toastädning, damning osv.) en viss dag i veckan. Tvättar när en tvättkorg (har en för varje grad och färg) blir full. Bestämda mattider så långt det går (fd. anorektiker och äter jag inte i tid så äter jag inte alls).
En whiteboard av minimodell där allt som tar slut skrivs upp. Kollar reklamen för den affär jag brukar handla i och kollar igenom skåp, frys och kyl innan jag/vi åker. Handlar i normalfallet en gång i veckan och alltid efter lista. Allt jag köper i mataffär, dvs även toapapper, tandkräm, tvätt-städmedel och dylikt lägger jag ca 1500 kr i månaden på. Sambon som äter mer och dyrare (jag är vegetarian) lägger 3000 kr.
Så många räkningar som möjligt på e-faktura och autogiro. Övriga räkningar läggs in när de kommer. Separata konton för varje del i livet, dvs. ett matkonto, ett räkningskonto, ett klädkonto, ett hästkonto osv. Jag har räknat ut vad varje del kostar ungefär på ett år med lite marginal, delar med 12 och den summan förs över till respektive konto samma dag som pengarna kommer in på lönekontot.

Hej på er alla!
Kan ni inte tipsa och råda mig hur man får ordning i vardagen? Känner lätt panik över att allt bli kaos och att jag ej kommer igång med saker och ting! Exempelvis:

Tack på förhand!
Fylla och tömma diskmaskinen görs någorlunda löpande oftast i samband med matlagning. Samma med plockande av prylar som ligger fel, sker lite varje dag. Jag städar med dammsugning och skurande ungefär varannan vecka i en perfekt värld och mer var tredje eller fjärde (då dammråttorna börjar bli hotfulla och det luktar suspekt i huset) i verkligheten. I stort sett brukar de gå så långt att jag behöver känna att jag inte står ut längre innan jag städar... Vi har ett rätt rörigt hus med saker överallt som måste flyttas så det tar en stund att städa typ 4-6 h. Det görs alltid på helgen generellt sett söndag för att jag skjuter på det så länge det bara går. Tvätta gör jag när kläderna tar slut och oftast har man varit tvungen att använda de där obekväma underkläderna som ligger längst ned i lådan ett par dagar med. Det tar ungefär 2-3 veckor att ta sig dit. Det kan göras när som helst när det finns en liten stund över, tar ju inte lång stund.
Mat handlas ungefär varannan dag, jag storhandlar i stort sett aldrig utan handlar det jag behöver för stunden (affären ligger precis vid jobbet). När något börjar ta slut skriver jag upp det på en tavla här hemma så jag vet att det behövs köpas nästa gång jag passerar en affär.
Räkningar betalas ofta lite sent men annars runt den sista alternativt löpande nu när de kommer som e-fakturor. Men det vanligaste är ju att man betalar dem så fort lönen landat på kontot så det är klart sedan om man är ovan räknar man ut ungefär hur mycket som behöver gå till andra kostnader som mat, åkkort osv. Jag har ju levt länge med min ekonomiska ram så jag gör det mesta på "känsla" har också en bra buffert efter en separation för länge sedan som jag kan ta av om det krisar.

Hej på er alla!

Tack på förhand!

Två vuxna, två katter i lägenhet, ett barn på väg.

Jag plockar undan småsaker varje dag, när jag ser dem. Dammsuger åtminstone en gång i veckan. Gör rent handfatet och toaletten när jag ser att de är smutsiga. Plockar in och ut ur diskmaskinen dagligen. Vi bokar tvättid när underkläderna börjar ta slut. :pHar alltså ingen direkt struktur utan städar när det känns smutsigt.

Vi handlar mat varje-varannan dag i vår lokala Ica, har ingen direkt middagsplanering utan brukar komma på vad vi ska äta dagen innan eller samma dag. Blir nog runt 3000-3500:-/månaden, det är en dyr närbutik.

Räkningarna betalas antingen via autogiro eller allt eftersom de kommer.

Sammanfattningsvis lever vi nog ganska ostrukturerat men får ändå allt att gå ihop. När barnet kommer kanske vi storhandlar lite mer, gör middagsplaner för åtminstone några dagar framåt och städandet/plockandet får nog stå tillbaka lite.

Hej på er alla!

Tack på förhand!
Om du har ett behov av att skapa dig en struktur skulle jag försöka välja ut dagar som var bestämda för olika typer av aktiviteter. Min sambo har ADHD och för honom så gör vi så dels att vi skriver upp på en tavla så han ska kunna hålla reda på sina olika bokade tider (tandläkare etc) och samtal som behöver ringas.
Köpa mat behöver man kanske göra 2-3 gånger i veckan om man är singel och gillar färska grönsaker och frukter (de hinner bli dåliga annars). Då är kanske tisdagar och torsdagar lämpliga som handlingsdagar. Måndagar är man ändå trött och fredagar vill man bara hem och mysa :). Om du registrerar räkningarna innan lönen kommer in på kontot så de dras direkt när lönen är där så ser du direkt hur mycket pengar du har och leva på.

Jag fixar inte att ha bestämda dagar jag städar eller handlar på. Hinner jag inte den dagen så blir det kaos i huvudet.

Jag dammsuger ungefär en gång i veckan, tvättar då det behövs. Plockar undan dagligen, och ser till så att jag har många korgar och lådor att lägga saker i enkelt.

Räkningar betalas på lönedagen.

Handlar mat enligt behov, äter väldigt lite hemma då jag får flera mål på jobbet. Mest kvarg, ägg och knäckebröd samt hygienartiklar.

Har ett häfte där jag skriver upp info och viktiga datum och påminnelser. Då det känns som mycket gör jag en lista med vad som ska göras och när. Skriver in mycket i telefonens kalender också.

Hundmat beställs på nätet och levereras till dörren.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 528
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar