Stroppy mare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fippel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 517
F

Fippel

Hej!

Jag har för ca 3 veckor sedan börjat ge min Pms kärring stroppy mare efter tips både härifrån och från veterinär. Nu undrar jag om det är nån här på buke som gett sin häst det och isåfall hur lång tid det tog innan ni märkte resultat? eventuella biverkningar? Om ni ändrat dosen efter ett tag, bara ger vid brunst osv osv osv! Dela med er! :bump:

Sv: Stroppy mare

Jag fick det rådet av en Vet. när ingen cysta på äggstockarna hittades.
Det visade sig dock att den INTE var brunstig, utan hade problem med kisseriet- inget brunstkiss.

Den småkissade hela tiden o tryckte sig mot väggarna.
Detta började i nov. 2 år på raken.
Satte då på en fodrad större stjärtlapp o den slutade med detta.

hästen är extremt stor så täckena gick ej nedanför svanssrotens början.
Den har nu inte gjort så på 4 år- förutom om den gått utan fodret.

Det är framförallt dyrt. Min erfarenhet från att ha provat på två ston under ca 7 års tid, är att du kan lika gärna slänga pengarna i sjön.

Stroppy Mare var nog den som gav minst effekt på min PMS kärring, däremot Regulate från Hippok9 var långt mycket bättre. Men sen började tanten rata fasta örter, och då provade vi Equimins Tempremental som är flytande vilket faktiskt är det bästa av allt jag provat på pållan. Numera står hon i fölbox, så tro för all del inte att den biten avtar som en biverkning för det gör det inte.

Jag har provat de flesta kurer som finns känns det som men det som har gett mig bäst effekt var att inte ge henne B-vitaminer på vårkanten. Visst kanske det är bra för pälsfällningen men det främjar ju tydligen också brunsten. Hellre ett ridbart sto på våren som fäller lite långsammare, blir lite ruggig ett tag men som går att umgås med:love:

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 629
Senast: iNHALE
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 391
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 891
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka