strömm till stallet

V

vickis-pajala

jag har funderingar på hur ni löser strömmfrågan till stallet i fall stallet ligger längre bort :confused:

Sv: strömm till stallet

i mitt förra stall så hade vi ett elagregat som gick på bensin
som vi hade i ett annat rum för det brummar ganska bra.

Gräv ner kabel för minst 3-fas 25 ampere, kabeln kan man köpa för ca 150 kronor per meter... ju grövre kabel ju mer el kan man få ut i andra änden men kabeln blir också dyrare ju grövre den är.

Man kan köpa billigare kabel som är klenare... MEN i idag med de maskiner som används vid tex reparationer och underhåll så tycker jag att miniminivån ligger på minst ett 16 ampere 3-fas uttag per huskropp... på lantbruk bör man dessutom ha minst ett 32 ampere 3-fas uttag, åtminstone nånstans på gården.

Så dom 25 ampere som kabeln är dimensionerad för gör man av med ganska fort om ska driva en svets eller en kompressor samtidigt som man då kanske vill ha några lyssrör och kanske en värmefläkt...

Tänk också på att inriktningen på vad byggnaden ska användas till kan ändras om något år och då är det skönt att slippa att dra ny huvudkabel till byggnaden, att snåla in på grovleken på kabel kan straffa sig i framtiden.

Bensindrivet elaggregat i stallet är SKITDÅLIGT ur brandsäkerhetssynpunkt, ska man ha egen generator så ska den stå i en egen byggnad och helst drivas på diesel... och självklart förses med över och underspänningskydd m.m.

Egen generator som drivs av bensin eller diesel blir i längden dyrare än att dra in "riktig" el, så det är att anse som en lösning som bara ska användas i absolut nödfall.

Vill man bara ha el för belysning så kan ett vindkraftverk vara lönsamt om tittar på lite längre sikt, att titta på kostnaderna bara för en månad framåt är ju inget vidare utan titta i vart fall 5-10 år framåt. Ett arrendekontrakt löper ofta på i vart fall 5 år....

Tänk också på att all el i stallet ska hålla lägst IP54 och vara dammsäkert utförd och att man överhuvudtaget inte får ha bensindrivna motorer i stall, man får egentligen inte ens köra in en bensindriven 4-hjuling i stallet med motorn avstängd....

jag funderade oxå kring detta med ett diseldrivet elverk men det är ju en ganska dyr strömm med tanke på vart man är bosatt och så

att gräva ner en kabel är en super :idea:

sedan har jag funderta på att kontakta elbolaget att dom gör en helt ny installation men är det någon som vet vad det kan tänka sig att kosta :confused:

Hur långt är det till närmats ställe där det finns ström då?

Hur långt är det till närmats ställe där det finns ström då?

det handlar om ca 200 meter och då måste kabeln gå över en väg alltså inte en landsväg utan en skogsväg som används ganska flitigt

Glöm elverk, dra kabel! Kanske det blir billigare att bygga ett stall??

Antar att du kan lägga kabeln från ditt hus och att det därifrån det är ca 200 meter?

Anlita en grävmaskinist skaffa EKKJ kabel och lägg den i rör och gräv ner den och ring sen elektikern som kopplar in strömmen i huset och sen drar elen i stallet .

Ring inte Elverket dom drar inga kablar som går på din mark .

Dett är underförutsättning att det är din mark som du kan göra så här :)

Mvh Mia

ja dom hade ju inget annat val än att ha elagregat för dom arrenderade marken av kommunen som stallet låg på, å det va en bit till närmsta fastighet som inte va deras,

12 volts elsystem :idea:

Räcker bra till lampor och staketet.

/M

Som sagts redan så är det ju du som får lägga ner kabeln om det är på din mark... det finns fin-fina kablar som är godkända att gräva ner med sand som enda skydd, bör då grävas ner tillsammans med varningsband av plast (så man ser att det är en kabel där om gräver i framtiden) som man kan få tag i för ca 150 kr/m... ca 30 000
mao :(, grävmaskin med förare kostar ca 1000 kr/timme om man tar det svart och har lite kompispris kan man komma ner i 500 per timme.
Bästa maskinalternativet är kanske en kabelplog eller något i stil med en "ditch-witch".

På åkermark måste kabeln ner sådär 1 meter, annars finns ju risken att man plöjer upp den (normalt plöjer man på ca 20 cm djup men man kan med vissa plogar plöja en halvmeter ner )

På en gård har man en huvudcentral där elen kommer in till gården och sedan splittas upp till olika byggnader, dit drar du kabeln så får en behörig elektriker koppla ihop tåtarna sedan.

Tänk som sagt var även på att inte dra för klen kabel, det kan straffa sig i framtiden.
I ett stall behöver man dessutom en ventilationsfläkt och om man har en sjukling så kan man behöva ett uppvärmt utrymme att vårda denne i och då kan det behövas en värmefläkt, ett element i sadelkammaren vore ju skönt... och en rejäl utelampa på mörka höstkvällar... rätt som det är så har man mycket grejjer som vill ha el.

Att dra bara för några glödlampor är ju 1800-tal :cool:.

Även 12-volts system måste få el nånstans ifrån och då blir det samma skit med en generator om man inte ska släppa med sig en massa bilbatterier när man ska till stallet.

Ett 12-voltsystem måste i så fall höra ihop med ett vindkraftverk eller vattenkraftverk eller liknande om det ska vara någon mening med det, dock så är ledningsförlusterna vid likspänning enormt mycket större än för växelström... det finns ju anledning till att man i 999 fall av 1000 har vanlig "köpe-el" i vägguttaget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 522
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV